10 filmů, které by měl vidět každý fotograf

15 filmů, které by měl vidět každý fotograf

Rubrika článkuZajímavosti 31.05.2016

Česká, ale především zahraniční kinematografie oplývá mnohými snímky, jejichž ústředním tématem je fotografování. To jde ostatně ruku v ruce s filmem, který miluji skoro stejně jako fotografii. Přidá-li se k tomu moje záliba ve vytváření seznamů, které mi výběr filmů usnadňují, je tento článek jen logickým vyústěním v podstatě celé mojí posavadní kariéry. 🙂 Snad i vám následující seznam pomůže při výběru klasických „fotografických“ šlágrů.

10 filmů, které by měl vidět každý fotograf

 

 

15. VRCHOLNÉ UMĚNÍ (HIGHT ART)

Stropem prokapávající voda doslova změní život mladé Syd (Radha Mitchell), naivní a ctižádostivé asistentce redaktora slavného newyorského fotografického časopisu. Kvůli ní zazvoní u své sousedky, kdysi slavné umělecké fotografky Lucy Berliner (Ally Sheedy). Na heroinu závislá Lucy žije se svojí milenkou Gretou (Patricia Clarkson), bývalou Fassbinderovou dvorní herečkou, v bizardním světě party a drog…

HIGHT ART

 

14. EXPRES FOTO (ONE HOUR PHOTO)

„Když listujeme albem fotografií, vidíme jen šťastné chvíle našeho života. Nikdo nechce mít snímek události, na niž by rád zapomenul,“ říká hlavní postava filmu Sy Parris. Už dvacet let dělá fotky v místním obchodním domě a vede dost smutný a osamělý život. Ti, co se sem přijdou vyfotit, si sotva všimnou muže za pultem. Jen Nina Yorkinová se na něho vždy usměje, pozdraví ho a odnese si další snímek šťastné rodinky. Yorkinovi jsou jeho nejlepší zákazníci – Sy sledoval před hledáček lásku Niny a jejího manžela Willa, viděl, jak jejich nyní devítiletý syn Jakob vyrůstá z plenek, ví všechno o jejich rodinných prázdninách. A protože svou práci dělá zodpovědně a dokonale, ve svém archivu schraňuje i fotografie, které vypovídají mnohem víc o osobním životě těch druhých. Jak rád by se stal součástí Yorkinovy rodiny, která z jeho pohledu má všechno, co on postrádá. Jenže pak zjistí, že není zdaleka tak dokonalá, rozhodne se, že s tím musí něco udělat a jeho záchranná mise končí bizarní konfrontací… Film režíroval Mark Romanek, v hlavní roli uvidíme Robina Williamse.

One Hour Photo

 

13. OKNO DO DVORA (REAR WINDOW)

Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí… Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci.

Rear Window

 

12. NA DOTEK (CLOSER)

Film Na dotek je sarkastickým pohledem na současné citové vztahy, vypráví příběh čtyř obyvatel Londýna, jejichž osudy se protnou v nemilosrdné mezilidské hře plné náhodných setkání, spalující přitažlivosti a bezstarostných zrad.

Closer

 

 

11. BANG BANG CLUB (THE BANG BANG CLUB)

Bang Bang Klub, tak označovali čtyři mladé fotografy: Grega Marinoviche (Ryan Phillippe), Kevina Cartera (Taylor Kitsch), Kena Oosterbroeka a Joao Silvu, jejichž fotografie zachycují poslední krvavé dny bílé nadvlády v Jižní Africe. Za svou práci byli oceněni Pulitzerovou cenou. Film vypráví jejich pozoruhodný a někdy i velmi trýznivý příběh. Snímek ukazuje za jakých mimořádně extrémních podmínek své fotografie pořizovali. Fotoeditorka Anna (Malin Akerman) jejich fotografie chrání a stará se o to, aby je viděl celý svět. Film byl natočen na motivy knihy, jejímiž autory jsou Marinovich a Silva. Toto je skutečný příběh čtyř fotografů, líčí jejich přátelství a také napětí, stres a morální dilema se kterými se museli poprat. Je to také příběh konečné demise apartheidu a narození nové Jihoafrické republiky.

The Bang Bang Club

 

10. MĚSTO BOHŮ (CITY OF GOD)

Cidade de Deus je nejstarší a nejnebezpečnější slum Ria de Janeira, nejbolavější místo metropole karnevalů. Buscapé se zde narodil, aby žil, místo toho je však zavlečen do světa, v němž se jeho nejlepší kamarádi místo s hračkami baví s nabitými pistolemi. Snaží se zoufale zůstat stranou děsivého násilí, které zachvacuje jeho přátele a mění je v mladistvé zločince zabíjející se navzájem kvůli obchodu s kokainem, z nenávisti i z pouhého rozmaru. Před Buscapéovýma očima se chudá čtvrť v průběhu tří dekád – od 60. do 80. let – proměňuje v dýmající bojiště, na kterém si ozbrojené gangy s šokující lhostejností vyřizují své účty za bílého dne. Buscapé vidí umírat nevinné i ty, které obdivoval a miloval. Jedinou jistotu ve světě každodenního krvavého násilí pro něj začne představovat fotoaparát, kterým začíná dokumentovat městskou džungli kolem sebe. Začíná chápat, že přežít může jen útěkem do normálního světa – za hranice čtvrti, kterou má rád jako svůj domov, ale kterou nenávidí jako hrob nevinnosti, naděje a lásky.

City of God

 

 

9. ZVĚTŠENINA (BLOW-UP)

Michelangelo Antonioni předkládá ve ZVĚTŠENINĚ zmatený obraz moderní Anglie. Swingující Londýn: V anglické metropoli kvete nová pop-artová kultura, uvolněný životní styl charakterizovaný mladými idoly, mladou hudbou a symboly nové generace – extravagantními auty, excentrickými byty a pestrobarevnou módní garderobou. Módní fotograf (David Hemmings) je jedním z úspěšných mladých mužů. Je bohatý, zraňuje svým sobectvím a absolutně nepochybuje o dokonalosti své práce moderního umělce. V jeho studiu se jednoho dne nečekaně objeví mladá žena (Vanessa Redgrave) a chladně, i když marně, mu nabídne své tělo výměnou za snímky mileneckého páru, který potají pořídil v parku. Když Thomas fotky zvětší, má dojem, že zachytil okamžiky vraždy. Najde dokonce mrtvolu, ta však zmizí stejně rychle jako fotografie a záhadná žena. Thomas se vrhne do víru londýnského popového života, ale cítí se náhle znejistělý a chladný.

BLOW-UP

 

 

8. HARRISONOVY KVĚTINY (HARRISON’S FLOWERS)

Uznávaný fotoreportér Harrison Llyod se rozloučil s nebezpečným povoláním válečného zpravodaje, aby se konečně mohl věnovat svým dětem a manželce Sarah. Ambiciózní mladý kolega ovšem Harrisona přemluví, aby s ním naposledy vyrazil zachytit pravdivou tvář války, která právě vypukla v Jugoslávii. Když dorazí zpráva o Harrisonově tragické smrti, neváhá Sarah ani minutu. Milující žena se vydává s několika Harrisonovými kolegy do pekla jugoslávské války pátrat po jeho osudu…

HARRISON'S FLOWERS

 

7. MEXICKÝ KUFR (THE MEXICAN SUITCASE)

Film vypráví příběh objevení kufru, který obsahoval 4500 negativů, pořízených známými fotografy, jako byli Robert Capa, Gerda Tarová a David „Chim“ Seymour, kteří tak vydali svá osobní svědectví o tvářích občanské války ve Španělsku. Tři dějové linie líčí putování negativů z Francie do Mexika, ale také úlohu, jakou Mexiko v občanské válce hrálo, a jeho význam pro uprchlíky ze Španělska, jejichž potomci se stali Mexičany. Další linie se zabývá zájmem dnešní mladé generace Španělů o osudy předků, kteří v občanské válce ztratili život.

Mexican suitcase

 

6.VÁLEČNÝ FOTOGRAF (WAR PHOTOGRAPHER)

Světoznámý fotograf James Nachtwey už víc jak 20 let dokumentuje války a ostré sociální konflikty ve všech koutech světa. Sebezpytující muž hovořící jemným hlasem v žádném případě neodpovídá stereotypu cynického vojenského zpravodajce. Dialogy se míší se záběry. Nachtwey při práci vytváří příběh muže, motivovaného vytříbeným etickým cítěním. Svůj přístup nejlépe vystihuje slovy: „Síla fotografie spočívá v její schopnosti vzbudit v člověku smysl pro lidskost. Jakmile je válka pokusem popřít lidskost, tak pak může být fotografie považována za protiklad války. Pomocí zvláštní minikamery umístěné na fotoaparátu můžeme z neobvyklého úhlu sledovat fotografované scenérie a porovnávat je s výslednými snímky.

War Photographer

 

5. POD PALBOU (UNDER FIRE)

Elitní herecké složení Nick Nolte, Gene Hackman a Ed Harris nás přivádí do Nikaragui na přelomu 80. let minulého století, v době, kdy zemí zmítá občanská válka a boj proti prezidentu Somozovi. Právě sem dorazil známý fotograf Russel Price, jehož úkolem je zdokumentovat, co se v zemi děje. Tváří v tvář lidskému utrpení je příliš těžké zůstat neutrální. Po setkání s povstaleckými guerillami se společně s kolegy Alexem a Claire zapojuje do místního dění, což s sebou samozřejmě přináší nelibost provládních složek. Začíná hra na schovávanou a boj nejen o záchranu života, ale také o zachování pravdivého svědectví.

Under Fire

 

4. VĚČNÉ OKAMŽIKY MARIE LARSSONOVÉ (EVERLASTING MOMENTS)

Prostá, ale přirozeně inteligentní Maria žije spolu se svým manželem Sigfridem a rozrůstajícím se potomstvem v předválečném Švédsku. Oč strastiplnější je život její rodiny, s o to větším klidem ho přijímá. Smířlivost však neznamená rezignaci a Maria postupně propadá fotografování, jež pro ni představuje možnost kouzlit v dobách, které magii nepřejí. Snímek rozvážný stejně jako jeho protagonistka umožňuje pozvolné naladění na dnes již nemyslitelný životní rytmus. Troell své postavy pozoruje se shovívavou láskou, nepřiživuje jejich bolest a radost dávkuje opatrně. Neblahé události, které se postavám v letech kolem první světové války dějí, vycházejí ze zlých úmyslů méně, než by nám současná zkušenost kázala. Zatímco Sigfridovu agresi chápat nelze, s jeho zlobou se ztotožnit můžeme. Snímek překvapuje i tím, jak se vzpouzí tradičním melodramatickým schématům a postavy nechává jednat v souladu s jejich náturou, a nikoli žánrovými pravidly.

Everlasting moments

 

3. DIANE ARBUS: PŘÍBĚH JEDNÉ OBSESE (FUR: AN IMAGINARY PORTRAIT OF DIANE ARBUS)

Nicole Kidman a Robert Downey, Jr. předvádějí „pozoruhodné“ (Kenneth Turan, Los Angeles Times) herecké výkony v tomto smyšleném portrétu slavné fotografky Diany Arbus. Z okna svého bytu zahlédne osamělá žena v domácnosti Diane Arbus (Kidman) maskovanou postavu záhadného nového souseda (Downey, Jr.). Přitahována neodolatelnou zvědavostí se rozhodne získat jeho fotografii za každou cenu. Vstoupí do jeho bytu a tím se nevědomky vydá na cestu k umění, která jí byla souzena.

Diane Arbus: Příběh jedné obsese

 

2. WALTER MITTY A JEHO TAJNÝ ŽIVOT (THE SECRET LIFE OF WALTER MITTY)

Walter Mitty (Ben Stiller), nesmělý a věčně snící fotoeditor časopisu Life, se ve svém jednotvárném životě jen těžko potkává s realitou, a proto raději žije ve svém vysněném světě. V něm se mění na dokonalého romantického hrdinu bojujícího za lepší, spravedlivější svět. Trestá padouchy, zachraňuje pejsky z hořících domů a ochraňuje bezbranné ženy. A také se ve svých snech stává cílem obdivných pohledů kolegyně Cheryl (Kristen Wiig), kterou bez jejího vědomí do svých snových toulek často angažuje. Ale i ve svém reálném životě se jednoho dne Walter musí rozhodnout k zásadnímu kroku do neznáma a opustit bezpečný přístav archivu plného negativů a fotografií, kde jsou jeho největším nepřítelem jen pomalu padající prach a ústrky šéfa (Adam Scott). Aby zabránil svému vyhazovu, musí najít ztracený negativ fotografie, která má být na titulní stránce časopisu. Kvůli tomu musí najít slavného fotografa Seana O’Connella (Sean Penn). To ale neznamená zavolat si taxíka a zajet o pár bloků vedle. Představuje to dobrodružnou cestu okolo světa, putování divočinou a nejzapadlejšími kouty naší planety, protože nepolapitelný fotograf-dobrodruh je hvězdou fotožurnalistiky proslulou neúnavným odhodláním hnát se za příběhem bez ohledu na to, kam až jej zavede. A tak se Walter musí vydat po jeho stopách.

Walter Mitty

 

1. ANNIE LIEBOVITZ: ŽIVOT OBJEKTIVEM (ANNIE LEIBOVITZ: LIFE THROUGH A LENS)

Fascinující dokumentární portrét zachycuje osobnost legendární americké fotografky Annie Leibovitzové, která proslavila skupinu Rolling Stones a pracovala pro časopisy Vanity Fair či Vogue. Fotografovala Micka Jaggera, Hillary Clintonovou, Patti Smithovou, Demi Mooreovou, Keithe Richardse či Arnolda Schwarzeneggera. Se svým fotoaparátem však také neohroženě dokumentovala válečnou apokalypsu v Sarajevu a ve Rwandě. V uplynulých třiceti letech se podílela na formování podoby současného světa a dnes je stejně slavná jako celebrity, s nimiž pracovala. Barbara Leibovitzová zachycuje svou starší sestru jako osobnost, která si dokázala ochránit soukromou sféru a udržet integritu i v dramatických, nátlakových situacích. V práci, na idylické rodinné farmě i nad poslední knihou svých fotografií – všude tam je Annie Leibovitzová ženou, která nikdy neztratila tvář. To potvrzují i všechny známé osobnosti, které režisérka zpovídá.

 Annie Leibovitz

Podívejte se také na naše kurzy fotografování: Zrcadlovka od A do Z vás naučí kompletně pracovat s fotoaparátem. Kurz fotografování krajiny a přírody, zase obsahuje kapitoly o postprodukci fotek krajiny pomocí bezplatného programu. Pokud se chcete naučit upravovat fotky, mohou pro vás být zajímavé on-line kurzy  Photoshop od A do Z nebo Tajné techniky fashion postprodukce.  Zajímavé jsou také kurzy fotografování jídla nebo Akademie produktové fotografie.  

Komentáře

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Jak fotit jídlo

Jak fotit jídlo

Fotografování jídla je o mnoho víc, než jen vytvořit fotku toho, co jste uvařili. Ve skutečnosti je toto odvětví fotografie mnohem kreativnější. Nebojím se říc, že jde o celé umělecké odvětví. Když začnete sledovat práce různých fotografů jídla, časem možná dojdete k zjištění, že jídlo je vlastně jen postředkem, jak dosáhnout silné fotografické kompozice plné […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 07.07.2013
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Doma Jak fotit
Jak fotit měsíc

Jak fotit měsíc

1. Zvolte dostatečně „dlouhý“ objektiv Vyberte dostatečně dlouhý objektiv, minimálně 200mm. Pokud použijete objektiv se standardním ohniskem, měsíc bude vypadat jako malá tečka. Dobrý výběr ohniska výrazně zlepší fotografie. I pravidla kompozice říkají, že hlavní objekt by měl vyplňovat velkou část snímku. Objektiv s ohniskem 200 mm je dostačující, ovšem 500 mm je mnohem lepší. Nevýhodou […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 06.01.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit V přírodě
Igor Bondar

Igor Bondar: „Nic nevyhasne natolik, aby to aspoň nedoutnalo.“

Igor Bondar – to je módní fotograf, kterého zná mnoho lidí z webu moda.cz. Mohl bys ses čtenářům zběžně představit? Já jsem původem z Ukrajiny, konkrétně z Oděsy, kde jsem se narodil. V létě se tam moc rád vracím. V Česku žiji již 15 let, tudíž jsem tu chodil i na ZŠ, kde jsem vlastně […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 19.01.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Rozhovory

Kompozice fotografů přírody

Zeptá-li se vás někdo jako fotografa, jak kompozice ovlivňuje výslednou fotografii, víte co odpovědět? Pokud by vaše odpověď zněla „nejsem si stoprocentně jistý“ nebo „nevím jak bych ti to vysvětlil,“ jste na správném místě. Kromě umění expozice je kompozice další z těch těžších částí fotografování, a proto doufám, že vám některá z jejích tajemství odkryje tento článek. […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 23.03.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku V přírodě