pohyb

Tipy jak pracovat s kompozicí

Rubrika článkuJak fotit 25.04.2020

Co je to kompozice ve fotografii? V nejzákladnějším smyslu, definice fotografické kompozice je umístění objektů na fotografii. Jde o to, jak jsou umístěny ve hledáčku a co je kolem nich. Například, když deset fotografů fotí stejnou modelku na stejném místě, každý z nich bude mít úplně jinou kompozici.

 

I když máte ten nejdražší a nejšpičkovější Hasselblad, vaše fotografie nebudou ničím zajímavé, pokud nevíte základy kompozice na fotografii. Dobré fotografie můžete vyfotit i s deset let starým telefonem, pokud dobře znáte kompozici a umíte ji využít. Jinými slovy, kompozice dělá fotografa.

 

landscape

 

Fotografie je umělecká forma, takže zde neexistují žádná pravidla. Proto prosím považujte tyto „pravidla kompozice“ za pokyny a učební nástroje. Tato pravidla můžou být porušena až tehdy kdy víte proč existují a jaká to jsou.

 

Fotografie je vizuální umění. Přesto, že je samostatným předmětem, je užitečné něco vědět a zkoušet i malovat a kreslit. Pomůže vám to lépe pochopit kompozici. Seznámení s historií a základy umění z vás udělá lepšího fotografa.

 

 

Přemýšlejte nad fotografií, kterou chcete aby divák viděl a myslete na to, jak asi vypadá pohyb jeho očí. Chcete, aby se po vaší fotografii prošel a trávil na tomto výletu trochu více času. 

 


12 fotografických kompozičních technik

Zde najdete ty nejlepší fotografická pravidla, tipy a ukázky. Pamatujte, tyhle pravidla jsou vytvořena proto, aby se porušovala! Také pamatujte, že některé z nich mohou být kombinovány a používány dohromady. 

 


 

 

Pravidlo třetin

pravidlo třetin

 

Pravidlo třetin je nejpoužívanější pravidlo kompozice a je jedním z nejjednodušších způsobů, jak se kompozici naučit. Nejedná se o pravidlo, které vám stačí ke všemu, ale je to báječné výchozí místo pro začátečníky.

 

K použití tohoto pravidla, rozdělte svůj foto-rámeček dvěma vertikálními a dvěma horizontálními čarami. Tyto čáry a jejich čtyři body, ve kterých se protínají, vytvářejí místa na obrazovce, na které byste měli umístit svůj objekt. 

 

Jednoduše řečeno, objekty by nikdy neměly být umístěny ve středu, ale na bodech. Jejich pečlivým umísťováním pomocí pravidel čtvrtin, můžete mít pod kontrolou výslednou fotografii.

 


 

 

Zlatá spirála

Zlatá spirála

Zlatá spirála je modifikace zlatého řezu, neboli 1:1,6. Podobně jako u pravidla třetin, zlatá spirála může být také použita na fotografii představením si spirály na vaší fotografii. Křivky spirály se sbíhají do centrálního bodu, který je pro diváka nejvíce zajímavý. Tyto fotografie se e začátku můžou zdát komplikované, ale vedou k vizuálně zajímavé kompozici!

 

Stejně jako pravidlo třetin, i tohle nastavuje objekt mimo střed snímku. Ale spirála vedoucí k tomuto objektu nás seznamuje s jiným stylem kompozice, který je pro fotografii velice důležitý. Prvky, které spirálu tvoří, vedou naše oči k objektu.

 


 

 

Vedoucí linie

vedoucí linie

 

Jakmile je začnete hledat, uvidíte je všude. Silnice, stezka, pobřeží, vzdálené pohoří, vertikální kmeny stromů v lese nebo dokonce ruce a nohy modelky. Tyhle linie jsou nejjednodušší na hledání. Ale jakmile si uvědomíte, že tyhle vedoucí linie jednoduše vedou vaše oči, začne vám docházet, že práci v kompozici zvládají na jedničku. Jsou základním kompozičním pravidlem, které potřebují být zdokonalovány. 

 

Myšlenka ve vedoucích čarách je ta, že fotograf aranžujte tyto objekty na fotografii tak, aby divákovi vedly oči. 

 


 

 

Pohybujícím se objektům dejte prostor na pohyb

pohyb

 

Když fotíte pohybující se objekty, jako jsou lidé, letadla, vlaky nebo auta, je lepší komponovat vaši fotografii tak, aby měl objekt „kam jít“. Pokud objekt opouští rámeček, divák se ptá „kam jde?“. Pokud ho umístíte tak, že se pohybuje uvnitř rámečku, vytváříte tím příběh.

 

Je tu další pravidlo, které by mělo být zmíněno. Stejně jako když čteme z leva do prava, je nejlepší umístit pohybující se objekt ve stejném směru – z leva do prava. Můžete také zvýšit efekt pohybu zpomalením rychlosti závěrky, čímž se vytvoří lehké rozmazání pohybu. 

 


 

Ořez

ořez

 

Stejně jako v post-procesu, ořez znamená odříznutí něčeho. Umění kompozice je celé o odřezávání věcí pryč. Ale vědět, co má zůstat a co ne je důležité.

 

Obecně je cílem oříznout rušivé prvky. Například nápis na ulici, jiní lidé nebo rušivá auta. Všechny tyto věci mohou vyžadovat, aby se fotograf sám přemístil.

 


 

Zachycení symetrie

symetrie

 

Symetrické scény mohou být na fotografii opravdu krásné. Hledejte místa, kde se odráží památky nebo klidná horská jezera, které zase odráží barvy podzimu. Také architektura je plná symetrie. Lidské smysly jsou naprogramovány tak, aby reagovaly na symetrii jako na zajímavou a vzrušující.

 

Symetrické fotografie se jen zřídka řídí pravidly třetin nebo zlaté spirály. Horizont často orámuje rámeček a hlavní objekt je na středu. Někdy je dobré porušit pravidla, ale pouze pokud si uvědomíte, proč to tak funguje. 

 


 

 

Rámované snímky

Rám

 

Rámečky přidají do fotografie nádech dramatu a příběh. Pohled z okna nebo pohled mezi velkými stromy v lese říkají větší příběh než obyčejný pohled. Dalším příkladem mohou být zahradní klenby, které lemují krásné zahrady nebo cihlové brány rámující výhled na vzdálené velkolepé sídlo. Koncept lze snadno aplikovat a lze jej také kombinovat se symetrií a vedoucími liniemi. 

 


 

 

Najděte rovnováhu

mountains

 

Fotografie by měly mít hloubku. To znamená, že popředí, střed i pozadí jsou jasně čitelné. Objekt může být na kterémkoli z těchto míst, ale je důležité všechny části vybalancovat. Tohle je velmi užitečné při focení krajiny. Nejjednodušší fotografie, kterou můžete vyfotit je snímek hor z dálky. 

 

Lepší technikou pro zdůraznění vzdálených hor je najít něco zajímavého poblíž místa v popředí. Mohl by to být malý potok nebo možná strom s nějakou postavou. Tohle je něco jako poslední pravidlo „orámování“, ale v tomto případě potřebujeme jen nějaký objekt v popředí, který dodá fotografii hloubku. Focení tohoto typu vám pomůže zlepšit kompoziční dovednosti.

 

Stejné pravidlo se dá použít i obráceně. Řekněme, že fotíte na pláži. Oceán jde dál a dál a na fotografii není žádná hloubka. Loď na moři se dá v tomhle případě dobře využít – přidává do snímku určité drama i hloubku. Mraky jsou také skvělými prvky, které zvyšují zájem o pozadí.

 

Pokud fotíte model, je nezbytné mít pozadí co nejjasnější, aby se zabránilo plochým a nezajímavým fotkám.

 


 

 

Pravidlo lichých čísel

Pokuste se udržet rovnováhu pomocí lichých čísel. Tři stromy, pět lidí nebo sedm hus jsou příklady počtu objektů, které by mohly vytvořit skvělé snímky. Není zde nic moc technického, kromě zajímavé skutečnosti, že lidské oko je přitahováno k lichým číslům, takže vytváří příjemnější kompozici.

 


 

Použijte negativní prostor

moře

 

Negativní prostor ve fotografii označuje prázdná místa. Může to být například čistá modrá obloha nebo voda. Když máte tohle místo pod kontrolou, můžete vytvořit nádherné snímky. Hodně negativního prostoru může poskytnout otevřenost nebo pocit svobody. 

 

Fotografové různých akcí a marketingu milují negativní prostory, protože díky nim mají dost místa pro text. 

 


 

Běž o krok dál

architektura

 

Změna fyzické polohy je jedním z nejlepších kompozičních tipů. Položte fotoaparát dolů na zem nebo ho držte nad hlavou. Změna vaší perspektivy často mění celou náladu fotografie.

 


 

Řekněte to barvou

žlutá

 

Barva je tématem všech uměleckých oborů. Malíři a grafici si pečlivě vybírají barvy, které použijí v jejich tvorbě kvůli dobrému důvodu. Barvy vyvolávají nálady a emocionální reakce a komunikují s divákem na velmi základní úrovni. 

 

Fotografové ne vždy příliš přemýšlejí o barvě použité na jejich fotografiích, protože obvykle zachycují to, co je již na scéně. Ale někdy je scéna tak nápadná, že barva vynikne a proto ji chcete ještě víc zdůraznit.

 

Mít základní znalost barev pomáhá. Barevné kolo je standardní nástroj, který najdete v ateliérech grafického designu a v každé umělecké učebně. Rychle ukazuje, které barvy se mohou navzájem doplňovat a které ne. Existuje také mnoho aplikací a webů, které nabízejí stejnou funkci. Zatímco krajináři a pouliční fotografové nemusí být schopni vybrat si své barvy, fotografové ve studiích, produktů a zátiší to určitě mají pod kontrolou.

 

Komentáře

Autor článku

Kristýna Snášelová

Studentka oboru Fotografie na střední škole Art Econ. V budoucnu bych se ráda věnovala focení svateb, tak mi držte palce. :)

 

Mohlo by vás zajímat

Jak fotit oheň

Jak fotit oheň

Oheň je zajímavá věc. Jistě, všichni znají otřepané rčení dobrý sluha, ale špatný pán, ale já teď mluvím o jeho kouzlu. Například u táboráku můžete ten magický okamžik přímo vidět. Z minuty na minutu máme k ostatním lidem přímo instinktivní a hluboký vztah, který vychází právě z ohně. Z jeho sdílení. To je také důvodem, […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 01.09.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit V přírodě
Jiří Šebek

Rozhovor s Jiřím Šebkem

Dalším z fotografů, který poskytli rozhovor pro Tipy jak fotit je Jiří Šebek – fotograf specializující se zejména na snímky krajiny a architektury. Na svém kontě má ku příkladu cenu Svazu Českých Fotografů za dechberoucí snímky Prahy, či ocenění v kategorii krajina pořádané měsíčníkem National Geography. Ponořte se proto na chvíli do symetrického světa a […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 17.09.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Rozhovory

Jak fotit architekturu

Letošní zima zatím nepřinesla sníh, a tím pádem ani každoroční potravu pro fotografy – zasněžené lesy, nízké slunce ani třpytivé vločky. Proto se dnešním den budeme věnovat něčemu trochu odlišnému a fotografování sněhu si necháme na příště. 🙂 Dneska se bude fotografovat architektura. 1. Vzdálenost Pravděpodobně budete potřebovat být od objektu, který si přejete vyfotografovat […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 06.01.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit Ve městě
Jak fotit na výstavě

Jak fotit na výstavě

Jsem věčným návštěvníkem českých i zahraničních výstavních síní. Hned potom, co si koupím lístkem, neobratně se zeptám postarší hlídačky, zdali se tu dá fotit. A na tom závisí i můj dojem ze samotné výstavy, jelikož se cítím mnohem líp, když se na dílo podívat kromě svého vlastního oka i před hledáček fotoaparátu. Ale nejde zde […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 05.05.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit Ve městě