Základy 26.09.2015
Jaké jsou ty nejlepší objektivy od Nikonu, se kterými se vydat fotografovat krajinu? Poté, co vyšel můj poslední článek o sklech vhodných k fotografování svateb, rozhodla jsem se, že napíši ještě jeden, tentokrát na téma krajinky (další článek vyjde v nejbližších dnech na téma Divoká příroda). Nicméně dnes budu mluvit o objektivech od Nikonu, které jsou – dle mého – nejlepší pro fotografování krajin. Jen mějte na paměti, že informace, které vám předkládám, jsou zároveň mým osobním názorem vycházejícím ze zkušeností, ne obecnou pravdou, jelikož co člověk to jiný názor. Nepochybuji o tom, že objektivy značek Zeiss, Sigma či Samyang jsou pro fotografování krajiny naprosto fenomenální volbou, a pokud máte oblíbený objektiv (byť od jiného výrobce), neváhejte se s námi podělit o jeho název, například v komentářích nebo ve zprávách. Podívete se také na Kurz fotografování krajiny a přírody.
1) Nikon 14-24mm f/2.8G
Začnu s objektivem, se kterým se můj vztah zmítá mezi láskou a nenávistí. Na jednu stranu je Nikon 14-24mm f/2.8G jedním z nejostřejších skel, které společnost Nikon kdy vůbec produkovala. Má dokonalou optiku, krásné barvy, super rychlý autofokus a mimořádný ohniskový rozsah pro širokoúhlé fotografie. Na druhou stranu je to těžký, objemný a nákladný objektiv, na který nelze umístit filtr. Kulatý tvar čočky a vestavěná sluneční clona je znemožňuje použít. Samozřejmě si můžete zakoupit propracovaný „držák“ filtrů od společnosti Lee a dalších výrobců, nicméně není to levná záležitost, a navíc si musíte taktéž zakoupit speciální filtry.
Opravdu bych si přála, aby Nikon na tomto objektivu umožnil použití malých vyměnitelných filtrů, stejně jako je tomu u teleobjektivů, a byl by k nezaplacení.
2) Nikon 24-70mm f/2.8G
Rok co rok, byl Nikon 24-70mm f/2.8G nejpoužívanější dříč v mé výbavě, co se fotografování krajiny týká. Zatímco jako výsledky nedělají v běžném provozu takový dojem, jako je tomu u 14-24mm f/2.8G, s nejnižším clonovým číslem se ukáže jeho opravdová hodnota.
Má svižný autofokus, krásné podání barev a velmi užitečný rozsah zoomu při použití na full-frame fotoaparátech. Celkový dojem ještě vylepšíte s použitím filtru. Nicméně stejně jako 14-24mm má několik nevýhod: je objemný, těžký, drahý a nemá VR.
Od té doby, co Nikon ohlásil příchod nového Nikon 24-120mm f/4 VR, víc a víc jsem přemýšlela o výměně mého starého 24-70mm. Neudělala jsem to ze dvou hlavních důvodů: těsnění (a zároveň ochrana) před nepříznivými povětrnostními podmínkami a stavba objektivu samotného. Nikon 24-70mm je takový malý tank, který si ode mě vytrpěl své.
Upustila jsem ho, vystavila jsem ho extrémně vysokým teplotám, podíval se zpříma do prachu a prožil i extrémní vlhkost. V tomto seznamu bych mohla pokračovat dál a dál – přežil to všechno, a proto je to můj šampion. Nemyslím si, že by objektiv 24-120mm tohle všechno dokázal.
3) Nikon 70-200mm f/2.8G VR II
Určitě jste věděli, že tohle přijde – jak bych tu nemohla mít jeden z „nejlepší trojku objektivů“ od Nikonu? Jednou mě oslovil jiný fotograf a zeptal se mě, co s sebou nosím na krajiny. Když jsem mu ukázala svoje objektivy, včetně 70-200mm, byl dost překvapený. Myslel si, že je tohle sklo pro fotografování krajiny příliš dlouhé a ptal se, proč s sebou tahám tak objemný a těžký objektiv. Ukázal jsem mu pár fotek z téhož dne, co jsem s tímhle objektivem fotila, a hned poté, co si je prohlédl, řekl, že si ho koupí jakmile dorazí domů.
Krajinářská fotografie není vždy pouze o zachycení co nejširšího úhlu pohledu na nekonečná panoramata. Přistihl jsem se, že často objevuji zajímavá zákoutí, když si nevystačím s 24-70mm, a když jsem přešel na 70-200mm dostala jsem se blíž, zkrátka přesně tam, kam jsem chtěla. Nejedná se o objektiv určený pouze na portréty, jistě jste na to přišli sami – jeho optický výkon je úžasný ve všech odvětvích fotografie.
4) Nikon 24mm f/3.5D PC-E
Nikon 24mm f/3.5D PC-E je účelový širokoúhlý objektiv, se kterým máte perspektivu pod palcem a hodí se ideálně právě na krajinářkou fotografii. Nasnadě je několik potenciálních problémů při jeho požívání. Za prvé je zde manuální ostření. Za druhé pevná ohnisková vzdálenost, což znamená, že pokud chcete změnit perspektivu, musíte popojít. Za třetí se hodí pouze na profesionální zrcadlovky jako je Nikon D700 nebo Nikon D3s. A konečně – není snadný na ovládání. Budete se muset naučit jak správně používat kontrolu perspektivy a spočítat hloubku ostrosti v závislosti na poloze a náklonu. Jakmile zvládnete ovládání tohoto objektivu, bude těžké nalézt jiný, který by ho byl schopný porazit. Netřeba dodávat, že jeho barvy a ostrost jsou prvotřídní.
5) Nikon 24mm f/1.4G
Pokud se poohlížíte po tom neostřejším objektivu od Nikonu, podívejte se na Nikon 24mm f/1.4G – je prakticky bezchybný, pokud jde o optický výkon. Je to jeden z objektivů, které bych neváhala použít na jakékoliv tělo fotoaparátu, a to i s vysokým rozlišením full-frame DSLR. Odhlédneme-li od ohromující ostrosti, kontrastu a barvy, má velmi široký rozsah clony od f/1.4 až do f/16.
Je všestranně použitelný – od fotografování krajiny po portrétní fotografii (a to zejména ve zhoršených světelných podmínkách).
Komentáře
Autor článku
Karolína Herzogová
Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.