Jak vybrat odraznou desku

Moje první fotovýbava aneb co koupit | Odrazná deska

Rubrika článkuČlánky Jak fotit 22.05.2018

Máme tu druhý článek se série, kde popisuji fotovýbavu, která proměnila můj fotografický život. První díl o 50 mm objektivu je zde. Stále dokola čteme, že fotografie je hlavně o světle a ne o fotoaparátu ale stejně stále dokola prohlížíme, který foťák má více pixelů a hádáme se, jestli Canon nebo Nikon. Jako kdybychom přeslechli, že fotografie je hlavně o světle (když se mě nějaký klient zeptá, jestli ty moje fotky nejsou náhodou tak trochu o světle, řeknu mu, ať zhasne a pak řekne co vidí). Obecnější článek o odrazných deskách si můžete přečíst zde

Jednoho dne jsem měl asi procitnutí a napadlo mě, namísto šmudlání všech fotek ve Photoshopu  zkusit pracovat se světlem. Ano, přiznávám, opavdu jsem si zpočátku myslel, že profi fotky vypadají profi, protože jsou brutálně profotošopované a proto jsem se taky v prvních letech svého foto života naučil špičkově ovládat Photoshop :). Na odraznou desku jsem neměl peníze a proto začalo vymýšlení, jak si ji nahradit. Protože náš soused byl písmomalíř, na chodbě měl spoustu odložených plastových i kartonových desek, na které lepil nápisy pro své klienty. Požádal jsem ho o dvě a v papírnictví koupil stříbrnou folii. Tu jsem vyřezal přesně na rozměry desek a nalepil na ně. A dvě odrazné desky byly na světě! 

Až o pár let později jsem si koupil opravdovou odraznou desku a byl naprosto u vytržení. Kromě toho, že jsem přítelkyni opět málem vypálil sítnice, jsem opravdu pochopil, že smyslem fotografa je vnímat a popřípadě také ovládnout světlo na scéně. Photoshop že už je jen ta třešnička na dortu. Pokud je fotografie špatně nasvícená, nemá smysl cokoli dělat ve Photoshopu ale rovnou ji vyhodit do koše. A to se týká i fotografií krajiny, architektury, přírody, atd., kdy nemáme možnost světlo ovládat a jsme odkázáni na přírodu… 

Pojďme si nyní ukázat, co odrazná deska umí. Vyšli jsme s Veronikou do lesa, abychom udělali pár portrétů. Máme s sebou k dispozici velký odrazný panel Photon Europe, který má 1×2 metry a menší odraznou desku od stejné značky. Pro porovnání začínáme první fotografií bez odrazné desky. Už na první pohled je vidět problém, že pozadí je světlejší než tvář modelky a proto působí fotografie neklidným dojmem. 

Fotografie bez odrazné desky

Pověsil jsem tedy na strom menší odraznou desku a nasadil na ni bílou odaznou část (více o principu odrazné desky si můžete přečíst zde). Už na této fotografii můžete vidět, že světlo ve tváři je výrazně lepší, než na předchozí fotografii. A hlavně – působí přirozeným dojmem. 

Pouziti male odrazne desky

Zde přikládám fotografii, která je už ve větším detailu a odrazná deska na ní není vidět. Vnímejte ale detaily a uvidíte, že světlo ve tváři je tvrdší, než na fotografiích, které budou následovat. To znamená, že modelka má větší stíny na tváři. Výhodou této malé odrazné desky je, že ji klidně připnete na fotobatoh. Bohužel vám ale nedovolí fotit více než portrét – pokud chcete celou postavu, bude potřeba něco většího. 

Použití malé odrazné desky bílé

Další co jsme použili je odrazný panel 2×1 metru. Zde vidíte porovnání, jak je odrazný panel velký v porovnání s modelkou. 

Jak vybrat odraznou desku

A zde je fotografie s odrazným panelem – fotka je výrazně prosvětlenější, stíny jsoumenší a je možné fotit i celou postavu. Na této fotografii je použitý bílý odrazný panel.

Fotografie s bílou odraznou deskou

Na této fotografii jsem na odrazný panel nasadil stříbrnou odrazku. Vidíte, že světlo je takové… Zvláštní. Se stříbrným panelem hrozí, že si nejenom oslepíte totálně modelku ale zároveň budou na obličeji i světelné fleky. Určitě najde své využití – když se podíváte například na světlo na stromě, je krásně dramatické. Přímo na nasvícení tváře je ale stříbrný panel spíše nevhodný. 

Stříbrný odrazný panel

Světlo se nám krásně nachýlilo ze strany a bylo možné použít odrazné desky jako difuzní materiál pro změkčení světla. Jednoduše jsme z něj svlékli odrazné plochy a zůstala difuzní látka.

Difuzní panel

A takto vypadal vysvlečený difuzní panel. Je zde i vidět směr světla, ze kterého dopadalo.

Difuzní panel u stromu

A tady už máme fotografii, kdy světlo bylo změkčené před difuzní panel. Tvář je světlá a krásně vystupuje z pozadí. Stíny jsou měkké a příjemné.   

Fotografie s difuzním panelem

Poslední fotografie na porovnání, jak vypadala tvář modelky po odstranění difuzního panelu. 

Bez difuzního panelu

Vidíte tedy, že tak jednoduchá pomůcka, jako jsou odrazné a difuzní desky má obrovský vliv na fotografii. Proto, pokud bych znovu začínal, opět by moje první investice mířila právě sem! 

 

 

 

 

Komentáře

Autor článku

Filip Obr

Autor článku je Filip Obr contributor New Yorské fotobanky Shutterstock. Jeho webové stránky jsou interiérový fotograf

 

Mohlo by vás zajímat

Fotografie jídla

5 tipů pro lepší fotografii jídla

  Vyberte správný úhel   Je zde opravdu několik úhlů, které u gastro fotografie můžeme opakovaně pozorovat, ale vy si musíte určit ten, který bude ten nejlepší. Přemýšlejte o daném jídle už předem. Jeho velikost, tvar, výška a to co je na něm jedinečné. Pak umístěte kameru do toho úhlu, který tyto vlastnosti nejlépe vystihne. […]

Autor článku Jakub Hrubý Datum článku 05.07.2019
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit
Úprava fotografií

Úprava fotografií – 5 nejlepších programů zdarma (část 1)

1. Pixlr: Náhrada za Photoshop? Proč ne!  Pokud chcete používat základní funkce Photoshopu, lze doporučit právě Pixlr. Tento cloudový program (to znamená, že je spuštěný na jiném počítači, vy vidíte na monitoru pouze jeho ovládací prostředí) je velmi rychlý. I JPG ve velkém rozlišení načítá snad rychleji než Photoshop na vašem počítači…    Pokud máte […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 02.10.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Úprava fotografií
Jak fotit texturu

Jak fotit texturu

Fotografování textur může být zábavou, výzvou, ale také celkem lukrativní job. Jedna z nejskvělejších věcí na texturách je, že jsou k nalezení vlastně všude. Sedíte u počítače, otočíte hlavou doprava a já vám můžu zaručit, že vidíte alespoň deset potencionálních textur. Kromě jiného může fotografování textur povýšit obyčejnou scenérii na něco vizuálně zajímavějšího.  1. Textury […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 19.08.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit V přírodě Ve městě

Jak fotit architekturu

Letošní zima zatím nepřinesla sníh, a tím pádem ani každoroční potravu pro fotografy – zasněžené lesy, nízké slunce ani třpytivé vločky. Proto se dnešním den budeme věnovat něčemu trochu odlišnému a fotografování sněhu si necháme na příště. 🙂 Dneska se bude fotografovat architektura. 1. Vzdálenost Pravděpodobně budete potřebovat být od objektu, který si přejete vyfotografovat […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 06.01.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit Ve městě