Začněte se zlepšovat ve focení efektivně:

Eshop Výukové kurzy
Jak fotit texturu

Jak fotit texturu

Rubrika článkuJak fotit V přírodě Ve městě 19.08.2014

Fotografování textur může být zábavou, výzvou, ale také celkem lukrativní job. Jedna z nejskvělejších věcí na texturách je, že jsou k nalezení vlastně všude. Sedíte u počítače, otočíte hlavou doprava a já vám můžu zaručit, že vidíte alespoň deset potencionálních textur. Kromě jiného může fotografování textur povýšit obyčejnou scenérii na něco vizuálně zajímavějšího. 

1. Textury okolo nás

Ne každá textura bude jako fotografie vypadat dobře a netvrdím, že první fotografie jakéhokoliv povrchu, kterou uděláte, bude stát za to. Pro tento druh snímků je potřeba rozvinout si určitý cit pro to, co funguje a co ne. Při fotografování textur se snažte hrát si s hloubkou světla a stínu, protože fotografie bez tohoto kontrastu bude vypadat spíš jako kresba. Stíny fotografii oživí. Dále musí mít textura atraktivní vzor, složení a samozřejmě příjemné barvy. Když spojíte všechny tyto prvky dohromady, výsledek může být ohromující.

 

114

2. Textury vytvořené

Vlastnoruční tvorba textury není o moc těžší. Pár příkladů pro představu: zmuchlejte kus starého papíru, posprejujte plátno, vyryjte jednoduché ornamenty do dřeva nebo nakupte hromadu listí. Použijte trochu té fantazie a kreativity a užijte si to příjemné překvapení z výsledku.

 

17

3. Nastavení

Za prvé, použití statusu při fotografování textury je naprostou nezbytností, protože na texturu musí být rovnoměrně a velmi dobře zaostřeno. To platí dvojnásob, pokud se chystáte textury sdílet na internetu a zpoplatnit. Čas od času může být jemné a úmyslné rozostření žádoucí, nicméně povětšinou by textura měla být ostrá co to dá. Proto je dobré nastavit co nejvyšší clonu, což znamená, že rychlost závěrky bude velice nízká, tím pádem i to nejjemnější zachvění způsobí rozechvění fotoaparátu (a dostáváme se zpátky ke klíčovému použití stativu). Vsadíme-li na jistotu, nastavte clonové číslo f/11 a co nejnižší ISO. Dvojnásobnou ochranu proti rozhýbání zajistí dálkové ovládání k fotoaparátu.

 

53

4. Objektivy

Nejlepším objektivem pro fotografování textur je 50mm objektiv, který nezpůsobí téměř žádné zkreslení. Pokud ho nemáte ve výbavě a nemůžete si dovolit jeden pořídit, jakýkoli objektiv nad 35mm bude správnou volbou. Pokud i tak bude snímek zkreslen, je velmi snadné ho upravit v Photoshopu, ale riskujete tak ztrátu na kvalitě. Nejlepší je pohrát si se snímkem přímo ve fotoaparátu. Zvažte otázku z jaké vzdálenosti subjekt fotografovat. Pokud snímáte cihlovou zeď, je dobrý nápad poodstoupit si a dostat tak do snímku co nejvíc ze zdi. Naopak, při fotografování složitého vzoru je lépe dostat se tak blízko, jak je to možné a zachytit všechny detaily. Zrnka písku na kůži budou vypadat mnohem lépe z blízka, stejně jako detail motýlího křídla. Manuální vyvážení bílé je nejvhodnější (jestli s tímto nastavením nebudete spokojeni, zkuste režim “cloudy” nebo “shadow”).

 

6

5. Světlo

Světlo je dalším důležitým faktorem. Šedá obloha a posmutnělé počasí není tím nejlepším prostředím pro fotografování textur. Jasné sluneční světlo je nejlepší pro fotografování venkovních textur a to zejména při východu a západu slunce, kdy jsou rozdíly mezi světlem a stínem největší. Pokud se nacházíte v místnosti, využijte světlo od okna co nejefektivněji.

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Jak fotit hračky

Jak fotit hračky?

Při fotografování hraček můžete zažít spoustu zábavy a zároveň se něčemu přiučit. Nejen že snímek musíte mít pod kontrolou z hlediska světelnosti a kompozice. Navíc musíte přemýšlet o příběhu. Jak bude fotka působit na diváka? Jaký příběh nám řekne? Nepotřebujete žádné extra vybavení, zázraky můžete vykouzlit pouze s vaší představivostí, přirozeným světlem a samozřejmě – […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 10.02.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Doma Jak fotit
Igor Bondar

Igor Bondar: “Nic nevyhasne natolik, aby to aspoň nedoutnalo.”

Igor Bondar – to je módní fotograf, kterého zná mnoho lidí z webu moda.cz. Mohl bys ses čtenářům zběžně představit? Já jsem původem z Ukrajiny, konkrétně z Oděsy, kde jsem se narodil. V létě se tam moc rád vracím. V Česku žiji již 15 let, tudíž jsem tu chodil i na ZŠ, kde jsem vlastně […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 19.01.2016
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Rozhovory
Infračervená fotografie

Fenomén infračervené fotografie

Infračervená fotografie, zkráceně “IR” (infrared) nabízí fotografům zbrusu nový svět, ve kterém mají šanci vidět dosud neviděné. Snímky, které pořídíte v infračerveném světle mají úplně jinou atmosféru a vyznění (často mnohem dramatičtější a umělečtější) než ty běžné. A pokud si myslíte, že nejprve musíte kupovat drahé infračervené fotoaparáty, tak jste na omylu. Jde to i levněji. V

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 30.04.2016
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit
Jak fotit déšť

Jak fotit déšť

Počasí si s námi v těchto dnech pěkně zahrává. I teď, když vyhlédnu z okna, vidím slunečné počasí i když bych přísahala, že jsem před chvílí slyšela dunění deště. A podle mokrých chodníků jistě nejsem daleko od pravdy. Právě toto počasí mě inspirovala k napsání článku o dešti. Takový aprílový či májový deštík má totiž hned několik krás i […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 14.04.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit V přírodě Ve městě