Jak fotit texturu

Jak fotit texturu

Rubrika článkuJak fotit V přírodě Ve městě 19.08.2014

Fotografování textur může být zábavou, výzvou, ale také celkem lukrativní job. Jedna z nejskvělejších věcí na texturách je, že jsou k nalezení vlastně všude. Sedíte u počítače, otočíte hlavou doprava a já vám můžu zaručit, že vidíte alespoň deset potencionálních textur. Kromě jiného může fotografování textur povýšit obyčejnou scenérii na něco vizuálně zajímavějšího. 

1. Textury okolo nás

Ne každá textura bude jako fotografie vypadat dobře a netvrdím, že první fotografie jakéhokoliv povrchu, kterou uděláte, bude stát za to. Pro tento druh snímků je potřeba rozvinout si určitý cit pro to, co funguje a co ne. Při fotografování textur se snažte hrát si s hloubkou světla a stínu, protože fotografie bez tohoto kontrastu bude vypadat spíš jako kresba. Stíny fotografii oživí. Dále musí mít textura atraktivní vzor, složení a samozřejmě příjemné barvy. Když spojíte všechny tyto prvky dohromady, výsledek může být ohromující.

 

114

2. Textury vytvořené

Vlastnoruční tvorba textury není o moc těžší. Pár příkladů pro představu: zmuchlejte kus starého papíru, posprejujte plátno, vyryjte jednoduché ornamenty do dřeva nebo nakupte hromadu listí. Použijte trochu té fantazie a kreativity a užijte si to příjemné překvapení z výsledku.

 

17

3. Nastavení

Za prvé, použití statusu při fotografování textury je naprostou nezbytností, protože na texturu musí být rovnoměrně a velmi dobře zaostřeno. To platí dvojnásob, pokud se chystáte textury sdílet na internetu a zpoplatnit. Čas od času může být jemné a úmyslné rozostření žádoucí, nicméně povětšinou by textura měla být ostrá co to dá. Proto je dobré nastavit co nejvyšší clonu, což znamená, že rychlost závěrky bude velice nízká, tím pádem i to nejjemnější zachvění způsobí rozechvění fotoaparátu (a dostáváme se zpátky ke klíčovému použití stativu). Vsadíme-li na jistotu, nastavte clonové číslo f/11 a co nejnižší ISO. Dvojnásobnou ochranu proti rozhýbání zajistí dálkové ovládání k fotoaparátu.

 

53

4. Objektivy

Nejlepším objektivem pro fotografování textur je 50mm objektiv, který nezpůsobí téměř žádné zkreslení. Pokud ho nemáte ve výbavě a nemůžete si dovolit jeden pořídit, jakýkoli objektiv nad 35mm bude správnou volbou. Pokud i tak bude snímek zkreslen, je velmi snadné ho upravit v Photoshopu, ale riskujete tak ztrátu na kvalitě. Nejlepší je pohrát si se snímkem přímo ve fotoaparátu. Zvažte otázku z jaké vzdálenosti subjekt fotografovat. Pokud snímáte cihlovou zeď, je dobrý nápad poodstoupit si a dostat tak do snímku co nejvíc ze zdi. Naopak, při fotografování složitého vzoru je lépe dostat se tak blízko, jak je to možné a zachytit všechny detaily. Zrnka písku na kůži budou vypadat mnohem lépe z blízka, stejně jako detail motýlího křídla. Manuální vyvážení bílé je nejvhodnější (jestli s tímto nastavením nebudete spokojeni, zkuste režim „cloudy“ nebo „shadow“).

 

6

5. Světlo

Světlo je dalším důležitým faktorem. Šedá obloha a posmutnělé počasí není tím nejlepším prostředím pro fotografování textur. Jasné sluneční světlo je nejlepší pro fotografování venkovních textur a to zejména při východu a západu slunce, kdy jsou rozdíly mezi světlem a stínem největší. Pokud se nacházíte v místnosti, využijte světlo od okna co nejefektivněji.

Komentáře

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Kenji's ShootBook

Kenji: „Skvělá fotka se dá zachytit čímkoliv, třeba i kompaktem.“

Tak nejdřív ze všeho mi vysvětli tu přezdívku – na všech faceboocích, twitterech a instagramech se to hemží „Josef Novák – Photography“ anebo „Miluše Novotná – fotografie,“ kdežto Kenji’s ShotBook je dost originální? Jak tě to napadlo? Nerad jdu s davem. 😀 V době, kdy jsem zakládal svojí fanpage se to právě všude hemžilo stránkami […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 24.01.2017
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Rozhovory
Jak fotit panorama

Jak fotit panorama

V dobách analogových fotoaparátů bylo vytváření panoramatických fotografií velmi náročnou činností. Museli jste použít buď speciální drahé přístroje, nebo strávit hodiny práce v temné komoře a „lepit“ dohromady jednotlivé záběry. Není divu, že se jednalo o práci pouze pro profesionály.   Nyní nám pomáhají s vytvářením panoramatických fotografií specializované software, které dovedou vytvořit skvělý snímek […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 04.08.2013
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit V přírodě Ve městě
Daniel Řeřicha

Daniel Řeřicha: „Bylo by skvělé více udržet emoce, to se mi zatím při těch dech beroucích podmínkách moc nedaří.“

Daniel Řeřicha – fotograf, který má obrovský úspěch zejména na síti 500px (sleduje ho zde přes 22 tisíc lidí), ale i v České Republice. Narodil se v Krupce u Teplic, v podhůří Krušných hor, a proto se ani není moc co divit, že se jedná o krajináře s neobyčejným talentem vdechnout fotografiím neopakovatelnou atmosféru.   […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 08.02.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Rozhovory
portrét

Tipy jak na portréty

Zkoušeli jste někdy fotit portréty a měli pocit, že tomu něco chybí? Nebo snad chcete teprve začít a nevíte, jak na to? Myslím si, že žádný učený z nebe nespadl a proto tady pro vás máme pár tipů, které by se vám mohly hodit. Zaostřete správně Někdy i taková primitivní věc, jako je zaostření na […]

Autor článku Jakub Hrubý Datum článku 28.09.2019
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Články Experimenty Inspirace na víkend Jak fotit Lidi Tipy & Návody Základy