Jak fotit texturu

Jak fotit texturu

Rubrika článkuJak fotit V přírodě Ve městě 19.08.2014

Fotografování textur může být zábavou, výzvou, ale také celkem lukrativní job. Jedna z nejskvělejších věcí na texturách je, že jsou k nalezení vlastně všude. Sedíte u počítače, otočíte hlavou doprava a já vám můžu zaručit, že vidíte alespoň deset potencionálních textur. Kromě jiného může fotografování textur povýšit obyčejnou scenérii na něco vizuálně zajímavějšího. 

1. Textury okolo nás

Ne každá textura bude jako fotografie vypadat dobře a netvrdím, že první fotografie jakéhokoliv povrchu, kterou uděláte, bude stát za to. Pro tento druh snímků je potřeba rozvinout si určitý cit pro to, co funguje a co ne. Při fotografování textur se snažte hrát si s hloubkou světla a stínu, protože fotografie bez tohoto kontrastu bude vypadat spíš jako kresba. Stíny fotografii oživí. Dále musí mít textura atraktivní vzor, složení a samozřejmě příjemné barvy. Když spojíte všechny tyto prvky dohromady, výsledek může být ohromující.

 

114

2. Textury vytvořené

Vlastnoruční tvorba textury není o moc těžší. Pár příkladů pro představu: zmuchlejte kus starého papíru, posprejujte plátno, vyryjte jednoduché ornamenty do dřeva nebo nakupte hromadu listí. Použijte trochu té fantazie a kreativity a užijte si to příjemné překvapení z výsledku.

 

17

3. Nastavení

Za prvé, použití statusu při fotografování textury je naprostou nezbytností, protože na texturu musí být rovnoměrně a velmi dobře zaostřeno. To platí dvojnásob, pokud se chystáte textury sdílet na internetu a zpoplatnit. Čas od času může být jemné a úmyslné rozostření žádoucí, nicméně povětšinou by textura měla být ostrá co to dá. Proto je dobré nastavit co nejvyšší clonu, což znamená, že rychlost závěrky bude velice nízká, tím pádem i to nejjemnější zachvění způsobí rozechvění fotoaparátu (a dostáváme se zpátky ke klíčovému použití stativu). Vsadíme-li na jistotu, nastavte clonové číslo f/11 a co nejnižší ISO. Dvojnásobnou ochranu proti rozhýbání zajistí dálkové ovládání k fotoaparátu.

 

53

4. Objektivy

Nejlepším objektivem pro fotografování textur je 50mm objektiv, který nezpůsobí téměř žádné zkreslení. Pokud ho nemáte ve výbavě a nemůžete si dovolit jeden pořídit, jakýkoli objektiv nad 35mm bude správnou volbou. Pokud i tak bude snímek zkreslen, je velmi snadné ho upravit v Photoshopu, ale riskujete tak ztrátu na kvalitě. Nejlepší je pohrát si se snímkem přímo ve fotoaparátu. Zvažte otázku z jaké vzdálenosti subjekt fotografovat. Pokud snímáte cihlovou zeď, je dobrý nápad poodstoupit si a dostat tak do snímku co nejvíc ze zdi. Naopak, při fotografování složitého vzoru je lépe dostat se tak blízko, jak je to možné a zachytit všechny detaily. Zrnka písku na kůži budou vypadat mnohem lépe z blízka, stejně jako detail motýlího křídla. Manuální vyvážení bílé je nejvhodnější (jestli s tímto nastavením nebudete spokojeni, zkuste režim „cloudy“ nebo „shadow“).

 

6

5. Světlo

Světlo je dalším důležitým faktorem. Šedá obloha a posmutnělé počasí není tím nejlepším prostředím pro fotografování textur. Jasné sluneční světlo je nejlepší pro fotografování venkovních textur a to zejména při východu a západu slunce, kdy jsou rozdíly mezi světlem a stínem největší. Pokud se nacházíte v místnosti, využijte světlo od okna co nejefektivněji.

Komentáře

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Histogram

Jak správně zacházet s histogramem? II. část

V první části s názvem Jak správně zacházet s histogramem jsme se zaměřili především na množství jasu a stínů – tyto informace nám nabízí zpravidla černobílý histogram. Dnes do něj zahrneme i barvy a řekneme si něco o jednotlivých barevných kanálech a prostoru RGB, které s histogramem taktéž úzce souvisí.   Ale jak už to […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 15.02.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Základy
Jak fotit panorama

Jak fotit panorama

V dobách analogových fotoaparátů bylo vytváření panoramatických fotografií velmi náročnou činností. Museli jste použít buď speciální drahé přístroje, nebo strávit hodiny práce v temné komoře a „lepit“ dohromady jednotlivé záběry. Není divu, že se jednalo o práci pouze pro profesionály.   Nyní nám pomáhají s vytvářením panoramatických fotografií specializované software, které dovedou vytvořit skvělý snímek […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 04.08.2013
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit V přírodě Ve městě
Fotograf bez talentu

Fotograf bez talentu: „Jsou momenty, který když nevyfotíte vy, tak kdo potom?“

Neumím fotit, jen mačkám to velký tlačítko na foťáku a zatím mi to prochází. Foťte tak, jako byste zítra měli oslepnout. Dělejte, že jste skvělej fotograf tak dlouho, dokud se jím nestanete. Nefoťte kvůli fotkám, foťte kvůli focení. To je pár fototipů, které píše na svém facebookovém profilu Fotograf bez talentu. Pomocí fotografií a krátkých příběhů […]

Autor článku Monika Manová Datum článku 06.11.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Rozhovory
akademie_produktove_fotografie

Jak fotit a vydělat peníze? Zkuste to sami!

Možná Vám přijde zvláštní, že byste mohli vydělat fotografováním peníze. Opak je ale pravdou. Přečtěte si násedující příběh. Zní to jako pohádka.     Je zamračený den roku 2005. Nad dánským městečkem Aarhus vísí těžké mraky a z dálky doléhají sirény nákladních lodí, které míří do přístavu. V malém pokoji sedí Jacob Yuri Wackerhausen, student […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 12.05.2013
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Mýty a fakta