Začněte se zlepšovat ve focení efektivně:

Eshop Výukové kurzy
Jak fotit texturu

Jak fotit texturu

Rubrika článkuJak fotit V přírodě Ve městě 19.08.2014

Fotografování textur může být zábavou, výzvou, ale také celkem lukrativní job. Jedna z nejskvělejších věcí na texturách je, že jsou k nalezení vlastně všude. Sedíte u počítače, otočíte hlavou doprava a já vám můžu zaručit, že vidíte alespoň deset potencionálních textur. Kromě jiného může fotografování textur povýšit obyčejnou scenérii na něco vizuálně zajímavějšího. 

1. Textury okolo nás

Ne každá textura bude jako fotografie vypadat dobře a netvrdím, že první fotografie jakéhokoliv povrchu, kterou uděláte, bude stát za to. Pro tento druh snímků je potřeba rozvinout si určitý cit pro to, co funguje a co ne. Při fotografování textur se snažte hrát si s hloubkou světla a stínu, protože fotografie bez tohoto kontrastu bude vypadat spíš jako kresba. Stíny fotografii oživí. Dále musí mít textura atraktivní vzor, složení a samozřejmě příjemné barvy. Když spojíte všechny tyto prvky dohromady, výsledek může být ohromující.

 

114

2. Textury vytvořené

Vlastnoruční tvorba textury není o moc těžší. Pár příkladů pro představu: zmuchlejte kus starého papíru, posprejujte plátno, vyryjte jednoduché ornamenty do dřeva nebo nakupte hromadu listí. Použijte trochu té fantazie a kreativity a užijte si to příjemné překvapení z výsledku.

 

17

3. Nastavení

Za prvé, použití statusu při fotografování textury je naprostou nezbytností, protože na texturu musí být rovnoměrně a velmi dobře zaostřeno. To platí dvojnásob, pokud se chystáte textury sdílet na internetu a zpoplatnit. Čas od času může být jemné a úmyslné rozostření žádoucí, nicméně povětšinou by textura měla být ostrá co to dá. Proto je dobré nastavit co nejvyšší clonu, což znamená, že rychlost závěrky bude velice nízká, tím pádem i to nejjemnější zachvění způsobí rozechvění fotoaparátu (a dostáváme se zpátky ke klíčovému použití stativu). Vsadíme-li na jistotu, nastavte clonové číslo f/11 a co nejnižší ISO. Dvojnásobnou ochranu proti rozhýbání zajistí dálkové ovládání k fotoaparátu.

 

53

4. Objektivy

Nejlepším objektivem pro fotografování textur je 50mm objektiv, který nezpůsobí téměř žádné zkreslení. Pokud ho nemáte ve výbavě a nemůžete si dovolit jeden pořídit, jakýkoli objektiv nad 35mm bude správnou volbou. Pokud i tak bude snímek zkreslen, je velmi snadné ho upravit v Photoshopu, ale riskujete tak ztrátu na kvalitě. Nejlepší je pohrát si se snímkem přímo ve fotoaparátu. Zvažte otázku z jaké vzdálenosti subjekt fotografovat. Pokud snímáte cihlovou zeď, je dobrý nápad poodstoupit si a dostat tak do snímku co nejvíc ze zdi. Naopak, při fotografování složitého vzoru je lépe dostat se tak blízko, jak je to možné a zachytit všechny detaily. Zrnka písku na kůži budou vypadat mnohem lépe z blízka, stejně jako detail motýlího křídla. Manuální vyvážení bílé je nejvhodnější (jestli s tímto nastavením nebudete spokojeni, zkuste režim “cloudy” nebo “shadow”).

 

6

5. Světlo

Světlo je dalším důležitým faktorem. Šedá obloha a posmutnělé počasí není tím nejlepším prostředím pro fotografování textur. Jasné sluneční světlo je nejlepší pro fotografování venkovních textur a to zejména při východu a západu slunce, kdy jsou rozdíly mezi světlem a stínem největší. Pokud se nacházíte v místnosti, využijte světlo od okna co nejefektivněji.

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

00-UVODKA

Jan Zemánek: “Do modelky se musím platonicky zamilovat.”

Milovník hudby, přírody a volnosti. Tak o sobě mluví fotograf – samouk, který posledních 7 let fotografuje portréty, z toho tři-čtyři roky téměř pouze glamour. Jeho jméno je Jan Zemánek. Snímky, které fotí jsou nádherné a šokující zároveň. Tímto článkem vám nabízíme vhled do jeho současné tvorby   Jaký byl vývoj témat, která se před […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 20.04.2016
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit
1SESTAVA DPE 300+300

Rozhodujete se, jaká světla si pořídit do ateliéru?

Do ateliéru se vyplatí pořídit klasická světla určená pro napájení ze sítě. Dnes bych rád zmínil dvě z nich… Ponechám stranou nejnižší hobby třídy, kterých najdete na trhu mnoho, cenově cca. Do 4.500,- Kč a mají jednu společnou nevýhodu – nejsou určena pro velké zatížení. Pokud fotografujete často a hodně expozic po sobě, vyhřívají se […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 14.02.2018
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit
RED-Epic-Dragon

Sedm dní v novinkách z fotografie

Středoformátový CMOS fotoaparát Hasselbladu na trhu Stejně jako konkurence (použitý snímač s největší pravděpodobností pro obě značky vyrábí Sony) má i nový přístroj Hasselbladu 50MPx CMOS senzor středního formátu. Nabízí dynamický rozsah 14 EV a ISO v rozmezí 100 – 6400. Maximální snímací čas je 12 minut, minimální pak 1/800s, při sekvenčním snímání pak fotoaparát zachytí až […]

Autor článku Ondřej Panáček Datum článku 05.03.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Technické novinky
Molo

Kam s horizontem aneb rovné linie ve fotografii

Dneska si řekneme něco o horizontu, dělení snímku, další kompozičních pravidlech a liniích vůbec. Ve fotografii horizont působí zpravidla jako dělící prvek. Nejlépe přítomnost horizontu postřehnete na krajinářských fotografií, ve kterých, krom toho, že je neoddělitelnou součástí kompozice, dotváří celkové finální vyznění (na fotografii je více oblohy nebo země v závislosti na tom, kde je […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 27.12.2015
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Základy