Začněte se zlepšovat ve focení efektivně:

Eshop Výukové kurzy
Jak fotit texturu

Jak fotit texturu

Rubrika článkuJak fotit V přírodě Ve městě 19.08.2014

Fotografování textur může být zábavou, výzvou, ale také celkem lukrativní job. Jedna z nejskvělejších věcí na texturách je, že jsou k nalezení vlastně všude. Sedíte u počítače, otočíte hlavou doprava a já vám můžu zaručit, že vidíte alespoň deset potencionálních textur. Kromě jiného může fotografování textur povýšit obyčejnou scenérii na něco vizuálně zajímavějšího. 

1. Textury okolo nás

Ne každá textura bude jako fotografie vypadat dobře a netvrdím, že první fotografie jakéhokoliv povrchu, kterou uděláte, bude stát za to. Pro tento druh snímků je potřeba rozvinout si určitý cit pro to, co funguje a co ne. Při fotografování textur se snažte hrát si s hloubkou světla a stínu, protože fotografie bez tohoto kontrastu bude vypadat spíš jako kresba. Stíny fotografii oživí. Dále musí mít textura atraktivní vzor, složení a samozřejmě příjemné barvy. Když spojíte všechny tyto prvky dohromady, výsledek může být ohromující.

 

114

2. Textury vytvořené

Vlastnoruční tvorba textury není o moc těžší. Pár příkladů pro představu: zmuchlejte kus starého papíru, posprejujte plátno, vyryjte jednoduché ornamenty do dřeva nebo nakupte hromadu listí. Použijte trochu té fantazie a kreativity a užijte si to příjemné překvapení z výsledku.

 

17

3. Nastavení

Za prvé, použití statusu při fotografování textury je naprostou nezbytností, protože na texturu musí být rovnoměrně a velmi dobře zaostřeno. To platí dvojnásob, pokud se chystáte textury sdílet na internetu a zpoplatnit. Čas od času může být jemné a úmyslné rozostření žádoucí, nicméně povětšinou by textura měla být ostrá co to dá. Proto je dobré nastavit co nejvyšší clonu, což znamená, že rychlost závěrky bude velice nízká, tím pádem i to nejjemnější zachvění způsobí rozechvění fotoaparátu (a dostáváme se zpátky ke klíčovému použití stativu). Vsadíme-li na jistotu, nastavte clonové číslo f/11 a co nejnižší ISO. Dvojnásobnou ochranu proti rozhýbání zajistí dálkové ovládání k fotoaparátu.

 

53

4. Objektivy

Nejlepším objektivem pro fotografování textur je 50mm objektiv, který nezpůsobí téměř žádné zkreslení. Pokud ho nemáte ve výbavě a nemůžete si dovolit jeden pořídit, jakýkoli objektiv nad 35mm bude správnou volbou. Pokud i tak bude snímek zkreslen, je velmi snadné ho upravit v Photoshopu, ale riskujete tak ztrátu na kvalitě. Nejlepší je pohrát si se snímkem přímo ve fotoaparátu. Zvažte otázku z jaké vzdálenosti subjekt fotografovat. Pokud snímáte cihlovou zeď, je dobrý nápad poodstoupit si a dostat tak do snímku co nejvíc ze zdi. Naopak, při fotografování složitého vzoru je lépe dostat se tak blízko, jak je to možné a zachytit všechny detaily. Zrnka písku na kůži budou vypadat mnohem lépe z blízka, stejně jako detail motýlího křídla. Manuální vyvážení bílé je nejvhodnější (jestli s tímto nastavením nebudete spokojeni, zkuste režim “cloudy” nebo “shadow”).

 

6

5. Světlo

Světlo je dalším důležitým faktorem. Šedá obloha a posmutnělé počasí není tím nejlepším prostředím pro fotografování textur. Jasné sluneční světlo je nejlepší pro fotografování venkovních textur a to zejména při východu a západu slunce, kdy jsou rozdíly mezi světlem a stínem největší. Pokud se nacházíte v místnosti, využijte světlo od okna co nejefektivněji.

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

street

Street fotografie pro začátečníky

Jestli jste začátečník ve street fotografii nebo chcete teprve začít, tak zde je několik tipů, které by se vám mohly hodit. Jako první co vás asi napadne je “co je to ta street fotografie?” Street fotografie je o dokumentaci každodenního života a společnosti. Street fotografie určitě nemusí být focena pouze v ulicích města, jak napovídá […]

Autor článku Jakub Hrubý Datum článku 08.06.2019
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit Lidi Tipy & Návody Ve městě Základy
V-J Day in Times Square

Fotografie s příběhem: Polibek na Times Square

Dnešní článek se bude točit kolem fotografie, která metaforicky ukončila druhou světovou válku. Tuto symbolickou bílou holubici zachytil Alfred Eisenstaedt, v podobě polibku námořníka a sestřičky americké armády.   Polibek z radosti Jaké události předcházely spontánnímu polibku vojáka a zdravotní sestry na newyorském Times Square? Mnoho vám jistě napoví samotné datum, kdy byl snímek pořízen, totiž 14. sr

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 26.08.2016
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit
25 inspirativních citátů

25 citátů slavných fotografů, které vám pomůžou najít inspiraci

Jednou za čas se i tomu nejlepšímu fotografovi stane, že ztratí motivaci. Proto jsme pro vás připravili 50 inspirativních citátů, ve kterých jsou otisknuty mnohaleté zkušenosti a cesty profesionálních fotografů. Pokud nenačerpáte inspiraci ani z těchto vět, nepomůže vašemu focení už zhola nic!   Alfred Eisenstaedt1898 – 1995 Eisenstaedt byl německým fotožurnalistou známým především pro […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 11.01.2017
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit
Danny Worm

Danny Worm: Umění není tvořit 8 hodin denně, 5 dní v tejdnu.

Pro začátek by mě zajímalo, jak ses vůbec dostal k fotografování? Jak vznikl pseudonym Danny Worm? Tak nějak postupně. Na rozdíl od zbytku rodiny jsem nikdy nepropadl sportu. Jednak mám jistý handicap a jednak jsem se vždy realizoval v nějaké tvůrčí činnosti. Celkově mám jiné zájmy než rodina. Na základce jsem hrál na flétnu a na klavír […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 17.12.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Rozhovory