Jak fotit texturu

Jak fotit texturu

Rubrika článkuJak fotit V přírodě Ve městě 19.08.2014

Fotografování textur může být zábavou, výzvou, ale také celkem lukrativní job. Jedna z nejskvělejších věcí na texturách je, že jsou k nalezení vlastně všude. Sedíte u počítače, otočíte hlavou doprava a já vám můžu zaručit, že vidíte alespoň deset potencionálních textur. Kromě jiného může fotografování textur povýšit obyčejnou scenérii na něco vizuálně zajímavějšího. 

1. Textury okolo nás

Ne každá textura bude jako fotografie vypadat dobře a netvrdím, že první fotografie jakéhokoliv povrchu, kterou uděláte, bude stát za to. Pro tento druh snímků je potřeba rozvinout si určitý cit pro to, co funguje a co ne. Při fotografování textur se snažte hrát si s hloubkou světla a stínu, protože fotografie bez tohoto kontrastu bude vypadat spíš jako kresba. Stíny fotografii oživí. Dále musí mít textura atraktivní vzor, složení a samozřejmě příjemné barvy. Když spojíte všechny tyto prvky dohromady, výsledek může být ohromující.

 

114

2. Textury vytvořené

Vlastnoruční tvorba textury není o moc těžší. Pár příkladů pro představu: zmuchlejte kus starého papíru, posprejujte plátno, vyryjte jednoduché ornamenty do dřeva nebo nakupte hromadu listí. Použijte trochu té fantazie a kreativity a užijte si to příjemné překvapení z výsledku.

 

17

3. Nastavení

Za prvé, použití statusu při fotografování textury je naprostou nezbytností, protože na texturu musí být rovnoměrně a velmi dobře zaostřeno. To platí dvojnásob, pokud se chystáte textury sdílet na internetu a zpoplatnit. Čas od času může být jemné a úmyslné rozostření žádoucí, nicméně povětšinou by textura měla být ostrá co to dá. Proto je dobré nastavit co nejvyšší clonu, což znamená, že rychlost závěrky bude velice nízká, tím pádem i to nejjemnější zachvění způsobí rozechvění fotoaparátu (a dostáváme se zpátky ke klíčovému použití stativu). Vsadíme-li na jistotu, nastavte clonové číslo f/11 a co nejnižší ISO. Dvojnásobnou ochranu proti rozhýbání zajistí dálkové ovládání k fotoaparátu.

 

53

4. Objektivy

Nejlepším objektivem pro fotografování textur je 50mm objektiv, který nezpůsobí téměř žádné zkreslení. Pokud ho nemáte ve výbavě a nemůžete si dovolit jeden pořídit, jakýkoli objektiv nad 35mm bude správnou volbou. Pokud i tak bude snímek zkreslen, je velmi snadné ho upravit v Photoshopu, ale riskujete tak ztrátu na kvalitě. Nejlepší je pohrát si se snímkem přímo ve fotoaparátu. Zvažte otázku z jaké vzdálenosti subjekt fotografovat. Pokud snímáte cihlovou zeď, je dobrý nápad poodstoupit si a dostat tak do snímku co nejvíc ze zdi. Naopak, při fotografování složitého vzoru je lépe dostat se tak blízko, jak je to možné a zachytit všechny detaily. Zrnka písku na kůži budou vypadat mnohem lépe z blízka, stejně jako detail motýlího křídla. Manuální vyvážení bílé je nejvhodnější (jestli s tímto nastavením nebudete spokojeni, zkuste režim „cloudy“ nebo „shadow“).

 

6

5. Světlo

Světlo je dalším důležitým faktorem. Šedá obloha a posmutnělé počasí není tím nejlepším prostředím pro fotografování textur. Jasné sluneční světlo je nejlepší pro fotografování venkovních textur a to zejména při východu a západu slunce, kdy jsou rozdíly mezi světlem a stínem největší. Pokud se nacházíte v místnosti, využijte světlo od okna co nejefektivněji.

Komentáře

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Bezplatné programy na úpravu fotek 1: Polarr

Nezáleží na tom, jestli svoje fotografie pořizujete mobilem, kompaktem, který jste dostali pod stromek od babičky anebo profesionální zrcadlovkou. Nezáleží ani na tom, jestli své fotografie prodáváte anebo fotíte pouze pro potěchu oka vlastního i cizího. Pokud jste srdcem fotograf, usilujete vždy a za každé situace o ten nejlepší výsledek. A právě ten nejlepší výsledek […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 05.07.2017
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit
perkusy

Život na Karlově mostě

O lidech a umělcích z Karlova mostu se povídá kde co, ale nikdo nezná jejich skutečný příběh. My jsme se s Jakubem Hrubým inspirovali instagramovým profilem @humansofny a vydali se na Karlův most oslovit pár lidí.   “Dříve jsem hrál na perkusy, které jsem kombinoval s talíři. Ty se ale v Česku časem zakázaly, a tak mi […]

Autor článku Kristýna Snášelová Datum článku 02.06.2019
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit
Patrik Staněk

Patrik Staněk: „Photoshop je temnou komorou z analogových dob.“

Patrik Staněk se již téměř 10 let věnuje fotografování zvířat. Stejně jako každý jiný začínal s tou nejlevější zrcadlovkou a postupně se zdokonaloval. K dnešnímu dni absolvoval již okolo 30 kurzů fotografování u nejrůznějších fotografů a institucí, přičemž nelze než potvrdit jeho slova, že se „od každého snažil pochytit to nejlepší“. Na jeho nádherné „zvířecí“ […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 25.09.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Rozhovory
Molo

Kam s horizontem aneb rovné linie ve fotografii

Dneska si řekneme něco o horizontu, dělení snímku, další kompozičních pravidlech a liniích vůbec. Ve fotografii horizont působí zpravidla jako dělící prvek. Nejlépe přítomnost horizontu postřehnete na krajinářských fotografií, ve kterých, krom toho, že je neoddělitelnou součástí kompozice, dotváří celkové finální vyznění (na fotografii je více oblohy nebo země v závislosti na tom, kde je […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 27.12.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Základy