Jak fotit texturu

Jak fotit texturu

Rubrika článkuJak fotit V přírodě Ve městě 19.08.2014

Fotografování textur může být zábavou, výzvou, ale také celkem lukrativní job. Jedna z nejskvělejších věcí na texturách je, že jsou k nalezení vlastně všude. Sedíte u počítače, otočíte hlavou doprava a já vám můžu zaručit, že vidíte alespoň deset potencionálních textur. Kromě jiného může fotografování textur povýšit obyčejnou scenérii na něco vizuálně zajímavějšího. 

1. Textury okolo nás

Ne každá textura bude jako fotografie vypadat dobře a netvrdím, že první fotografie jakéhokoliv povrchu, kterou uděláte, bude stát za to. Pro tento druh snímků je potřeba rozvinout si určitý cit pro to, co funguje a co ne. Při fotografování textur se snažte hrát si s hloubkou světla a stínu, protože fotografie bez tohoto kontrastu bude vypadat spíš jako kresba. Stíny fotografii oživí. Dále musí mít textura atraktivní vzor, složení a samozřejmě příjemné barvy. Když spojíte všechny tyto prvky dohromady, výsledek může být ohromující.

 

114

2. Textury vytvořené

Vlastnoruční tvorba textury není o moc těžší. Pár příkladů pro představu: zmuchlejte kus starého papíru, posprejujte plátno, vyryjte jednoduché ornamenty do dřeva nebo nakupte hromadu listí. Použijte trochu té fantazie a kreativity a užijte si to příjemné překvapení z výsledku.

 

17

3. Nastavení

Za prvé, použití statusu při fotografování textury je naprostou nezbytností, protože na texturu musí být rovnoměrně a velmi dobře zaostřeno. To platí dvojnásob, pokud se chystáte textury sdílet na internetu a zpoplatnit. Čas od času může být jemné a úmyslné rozostření žádoucí, nicméně povětšinou by textura měla být ostrá co to dá. Proto je dobré nastavit co nejvyšší clonu, což znamená, že rychlost závěrky bude velice nízká, tím pádem i to nejjemnější zachvění způsobí rozechvění fotoaparátu (a dostáváme se zpátky ke klíčovému použití stativu). Vsadíme-li na jistotu, nastavte clonové číslo f/11 a co nejnižší ISO. Dvojnásobnou ochranu proti rozhýbání zajistí dálkové ovládání k fotoaparátu.

 

53

4. Objektivy

Nejlepším objektivem pro fotografování textur je 50mm objektiv, který nezpůsobí téměř žádné zkreslení. Pokud ho nemáte ve výbavě a nemůžete si dovolit jeden pořídit, jakýkoli objektiv nad 35mm bude správnou volbou. Pokud i tak bude snímek zkreslen, je velmi snadné ho upravit v Photoshopu, ale riskujete tak ztrátu na kvalitě. Nejlepší je pohrát si se snímkem přímo ve fotoaparátu. Zvažte otázku z jaké vzdálenosti subjekt fotografovat. Pokud snímáte cihlovou zeď, je dobrý nápad poodstoupit si a dostat tak do snímku co nejvíc ze zdi. Naopak, při fotografování složitého vzoru je lépe dostat se tak blízko, jak je to možné a zachytit všechny detaily. Zrnka písku na kůži budou vypadat mnohem lépe z blízka, stejně jako detail motýlího křídla. Manuální vyvážení bílé je nejvhodnější (jestli s tímto nastavením nebudete spokojeni, zkuste režim „cloudy“ nebo „shadow“).

 

6

5. Světlo

Světlo je dalším důležitým faktorem. Šedá obloha a posmutnělé počasí není tím nejlepším prostředím pro fotografování textur. Jasné sluneční světlo je nejlepší pro fotografování venkovních textur a to zejména při východu a západu slunce, kdy jsou rozdíly mezi světlem a stínem největší. Pokud se nacházíte v místnosti, využijte světlo od okna co nejefektivněji.

Komentáře

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Vysoko rychlostní fotografiie

Vysokorychlostní fotografie – proklatě rychlá jízda

Pokud chcete zmrazit pohyb, musíte použít rychlé nastavení závěrky. To je jasné… Pokud to vyženeme do extrému, použijeme závěrku 1/8000. To je jedna osmitisícina sekundy. Potom dokážeme zmrazit nejenom stříkající vodu ale i trhající se balónek, který jsme právě propíchli. Působivé. Problém ovšem je, že když použijete rychlý čas závěrky, na snímač se nedostane moc […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 05.01.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Experimenty Zajímavosti
Photoshop zdrama

Photoshop zdarma

Před nedávnem se stala zváštní věc. Firma Adobe uvolnila ZDARMA několik svých starších produktů a mezi nimi i Photoshop CS2, což je pro nás, fotografy skvělá zpráva. Proč? Běžná cena nového Photoshopu CS6 je totiž 16 599 Kč. Ačkoli existuje spousty možností, jak upravovat fotografie, Photoshop je stále nejlepší volbou na této planetě. I když jde […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 05.05.2013
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Úprava fotografií
Sigmácké zkratky

Sigma zkratky

Objektivy značky Sigma se poslední dobou stávají víc a víc populární, a to díky jejich naprosto profesionální optice (například 35mm f/1.4 HSM Art). Tak, jako všichni ostatní výrobci, používá Sigma své zkratky pro označení techniky. V tomto článku se vám pokusím osvětlit nejdůležitější z nich, na které můžete narazit. Naštěstí jich není mnoho, a to […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 01.09.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Základy
SarkaFoto - Pavlina Borakova rozhovor

Pavlína Boráková: ,,Důležité je dát do focení srdce. Člověk pak nepřemýšlí, jestli je obtížné. Jde do toho naplno!“

Nadaná fotografka Pavlína Boráková pochází z Dolní Libiny, kde má svůj ateliér. Vyhrála celou řadu fotosoutěží, mezi jinými např. první místo v soutěži „selfie“ pro časopis FootVideo z roku 2014. Dnes již má stálou klientelu spokojených zákazníků, kteří se za ní rádi vracejí. Jak se k focení dostala a co plánuje do budoucna?     Kdy […]

Autor článku Šárka Datum článku 15.02.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Rozhovory