Jak fotit Lidi Ve městě 03.02.2013
Osobně jsem názoru, že koncert byste si měli užít. Týrat celý večer kapelu, se zapnutým bleskem, ráno stáhnout fotky do počítače a třetinu smazat, protože na nich není rozeznat hlavu kytaristy od jeho hlavy Marshall. Druhou třetinu snímků smazat, protože členům kapely chybí části těla či nástrojů a z poslední třetiny vybrat 3 použitelné fotky, se kterými sklidíte na Facebooku 3 lajky…
1. Rozdělte si večer na „fotící a nefotící“ část
Pokud vás kapela rovnou nepožádala o zachycení koncertu a fotografujete jen pro vlastní vzpomínku, vzpomeňte si na tuto radu, až budete na koncertě. U větších koncertů, na které mají reportážní fotografové novinářské akretitace je někdy v podmínkách uvedeno, že mohou fotit jen 3 první písně. Je to pochopitelné – umělci vypadají v té době nejvíc čerstvě. Zkuste to také tak udělat. Na začátku koncertu si udělejte pár hezkých fotek, schovejte foťák a užijte si koncert.
2. Bez blesku
Atmosféru koncertu dělají různobarevná světla a kouřové efekty. Pokud použijete blesk, jeho světlo „narazí“ do nejbližího kouře, odrazí se a udělá mléčné zabarvení celé fotky, která bude díky tomu nepoužitelná.
3. Málo světla
Až vypnete blesk a zjistíte, že máte málo světla na focení, nezbývá než zvýšit ISO. Levnější fotoaparáty přidají do snímků šum ale stále lepší šum, než záběr zkažený bleskem.
4. Priorita clony nebo závěrky?
Jednoznačně závěrky. Ve většině případů nebudete mít fotoaparát na stativu. Když k tomu přičteme pohyb účinkujících na pódiu, zjistíme, že vše je v pohybu. Doporučuji tedy fotit na závěrku rychlosti 1/125, pokud zvolíte pomalejší, s nejvyšší pravděpodobností budete mít místo ostrých snímků jen rozmazané fleky
5. Co fotit?
Největší pozornost na sebe strhává vždy frontmen kapely. Byla by ale škoda soustředit se pouze na něj. Zachyťte v detailu výraz kytaristy, když prociťuje svoje sólo, nebo bubeníka v plném nasazení (zde může být pohybová neostrost dokonce zajímavým prvkem). Nezapomínejte na detaily, kytarista může mít před sebou mnoho různobaravných „krabiček“, baskytarista zase zajímavý tvar kytary.
6. Vyvážení bílé? Nechte si to na později!
Pokud to váš přístroj umožňuje, fotografujte do RAW a vyvažování bílé si nechte až na doma. Světelné podmínky jsou na pódiu velmi nestandartní a fotoaparát se nemá čeho chytit. Pokud tedy chcete opravu poutavé snímky plné barev, je lepší vyvažovat bílou až později. Pokud fotíte na kompakt, použijte vyvážení bílé na denní světlo.
7. Pozor na zoom!
Pamatujte, že nejlepší zoom jsou nohy. U koncertů to platí dvojnásob. Největší chybou, kterou můžete udělat je používat digitální zoom na kompaktu – snímek se tím totiž nezoomuje ale ve skutečnosti dělá fotoaparát pouze výřez z obrazu, který zvětší na celou obrazovku. Jiste si umíte představit, jak snímek vypadá následně na počítači. O něco lépe je na tom optický zoom. To optika přiblíží objekt. Problém ovšem je, že čím více zoomujete, zvyšuje se riziko, že snímek bude rozmazaný.
Komentáře
Autor článku
Filip Obr
Autor článku je Filip Obr contributor New Yorské fotobanky Shutterstock. Jeho webové stránky jsou interiérový fotograf