Hloubka ostrosti

Moje první fotovýbava aneb co koupit | 50 mm objektiv

Rubrika článkuJak fotit Tipy & Návody 01.08.2017

Jmenuji se Filip Obr a jsem profesionální fotograf interiérů a fotograf jídla.  Vše jsem se učil metodou pokus – omyl. V průběhu let jsem nakoupil spoustu techniky, kterou jsem následně prodal nebo použil jen jednou a od té doby leží ve skříni. Jsou ale kousky, které považuji za zlomy v mé fotografické práci a které používám dodnes. Třeba Vám bude následující článek inspirací.

50 mm objektiv

Když jsem si koupil první zrcadlovku, měl jsem očekávání, že moje fotky budou okamžitě jak z National Geographic. Nic takového se ovšem nekonalo. Procházel jsem městem a zkoušel fotit. Vše ale vypadalo velmi podobně jako z kompaktu, který jsem dříve používal. Absolutně jsem nechápal proč. Chvilku hledal na internetu a dozvěděl se něco o hloubce ostrosti – tedy o rozostřeném pozadí. To je asi nejvíce výrazný prvek, podle kterého poznáte fotku ze zrcadlovky. Dočetl jsem se, že je nutné používat nízké clonové číslo. Zároveň jsem zjistil, že rozmazaného pozadí je možné dosáhnout díky tomu, že maximálně „zazoomuji“. Zkusil jsem to a začalo se blýskat na lepší časy. Pozadí za přítelkyní, kterou jsem fotil se trošku rozmazalo. Čím dále stála od stromů, tím byly stromy rozostřenější. Stále to ale nebylo ono. Nemělo to ten správný šmrnc. 

Rozostřené pozadí

Pak se podíval na svůj setový objektiv 18-55 mm, který jsem dostal k fotoaparátu a na něm bylo napsáno f/3,5-5,6. V té době jsem tomu moc nerozuměl ale opět jsem trošku hledal na internetu. Dozvěděl jsem se, že první číslo je nejnižší možné clonové číslo, které mohu použít při ohnisku 18mm – tedy úplně na nejširší záběr. Druhé číslo je zase nejnižší clona, kterou mohu použít při maximálně zazoomovaném objektivu. Uvědomil jsem si děsivou pravdu o setových objektivech. Čím více zazoomují, tím nižší bude šance mít rozamazané pozadí, protože tím zároveň zvyšují clonu. 

Rozmazané pozadí

Začal jsem tedy pokukovat po objektivech, kde je clonové číslo stále stejné ať mám odzoomováno nebo zazoomováno. Jaké bylo mé překvapení, že tato výhrada se týká pouze drahých objektivů, na které jsem neměl peníze. Přemýšlel jsem tedy dál, jak se levně dostat k sametově rozostřenému pozadí za portrétem přítelkyně. 

Hloubka ostrosti

Objektiv 50mm. Jako pro amatéra mi přišel naprostý nesmysl mít objektiv, který nedokáže zoomovat. Když jsem ale nahlédl do specifikace, zjistil jsem, že tento objektiv má nejnižší clonové číslo f/1,8. Našel jsem na internetu pár obrázků, které byly pořízené tímto objektivem a pozadí bylo opravdu krásně rozamazané! Nevěřil jsem, že s objektivem, který stojí méně než můj setový dokážu vytvářet fotografie, které vypadají mnohem profesionálněji než s původním objektivem. Našetřil jsem a koupil jej. Když jsem se dostal poprvé pod magickou hranici f/3,5 až na clonu f/1,8 byl to jako sen. Pozadí za vším bylo absloutně rozmazané! Přesně ten efekt, kvůli kterému jsem si před půl rokem kupoval zrcadlovku. Kdyby byl tehdy Facebook, topil bych se v lajcích. 

 

Postupně jsem se učil pracovat s hloubkou ostrosti a zjistil:

  • Že nejnižší clonové číslo není vždy to nejlepší, protože modelka má sice zaostřené řasy ale oko je už neostré
  • Že nejlepší zoom jsou nohy
  • Že objektiv s takto nízkou clonou mohu bez problému použít i za šera, protože propouští více světla a fotky jsou světlejší než ze seťáku
  • Že stejně tak jako s rozmazaným pozadím mohu pracovat i s rozmazaným popředím před modelem a získat živou a prostorovou fotku

Rozmazané popředí

Pokud bych si mohl dát radu sám sobě v letech, kdy jsem začínal fotit zrcadlovkou zněla by: 

„Kup si pouze tělo zrcadlovky + objektiv 50mm!“ 

V době psaní tohoto článku stojí objektiv 50mm na Canon 3490 Kč. To je cena za opravdu plné využití potenciálu zrcadlovky. Tento objektiv dodnes používám a je to opravdová stálice v mé fotovýbavě, kterou vezmu do ruky i několikrát týdně. 

 

 

Komentáře

Autor článku

Filip Obr

Autor článku je Filip Obr contributor New Yorské fotobanky Shutterstock. Jeho webové stránky jsou interiérový fotograf

 

Mohlo by vás zajímat

Jak fotit auta

Jak fotit auta

Dnešní článek se zaměřuje na fotografování automobilů, a není to článek pouze pro nadšence, ale i pro ty, kteří se například snaží své auto prodat. Fotografie v oblasti reklamy má téměř neomezenou moc. 1. Základní nastavení Pro začátek se musíte ujistit, že všechny základní nastavení jsou v pořádku – vyvážení bílé v závislosti na světelných podmínkách, snažte se […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 18.06.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit Ve městě
Afghánská dívka

Fotografie s příběhem: Afghánská dívka

Jelikož o technické stránce fotografování toho zde bylo napsáno již dost, a vzhledem k tomu jaké popularitě se těší články o slavných (zatím) českých fotografem, rozhodla jsem se web obohatit o ještě jednu rubriku. Doufáme, že zde díky vám, věrným čtenářům, získá své pravidelné místo Fotografie s příběhem. Jako první fotografii, která zde má své […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 20.07.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit
Sigmácké zkratky

Canoňácké zkratky

Na stránkách přibyl minulý týden článek o Nikoňáckých zkratrách. Ani jsem netušila, jaké odezvy se mi od vás – čtenářů – dostane. Mockrát vám za to děkuji, jelikož neexistuje lepší pocit, než čtení těch pozitivních komentářů a slov podpory. A jelikož bych nerada někoho diskriminovala, dnes se vám dostává do ruky stejný článek, jen s Canoňáckými […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 17.08.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit

Lucie Schweinerová: „Boudoir je tajemný a hravý, odhaluje méně a spíše naznačuje.“

Dnes přinášíme rozhovor s fotografkou Lucií Schweinerovou specializující se na boudoir fotografii. V čem spočívá její gró? Boudoir je tajemný a hravý a na rozdíl od glamouru, který je více sexuálnější a prvoplánovější, boudoir odhaluje méně a spíše naznačuje. Glamour je více módní a idealizovaný. Obecně je v boudoiru důležité škádlení – ženy neukazují vše, jsou spíše zahaleny […]

Autor článku Monika Manová Datum článku 24.11.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Rozhovory