Sedm dní v novinkách z fotografie

Rubrika článkuTechnické novinky 12.02.2014

Sigma dp Quattro

Sigma, se svým velice specifickým způsobem produkce fotoaparátů, nám připravila další lahůdku ze svých produkčních laboratoří. Po vzoru předchozího kompaktního modelu firmy opět uvádí nový fotoaparát ve třech variantách. Jediným rozdílem mezi nimi je ohnisková vzdálenost (a tedy i konstrukce) objektivu. Sigma dp1 Quattro má širokoúhlý objektiv 19mm (ekvivalent kinofilmu 28mm), dp2 Quattro 30mm (45mm ekvivalent) a poslední model, dp3 Quattro, má objektiv s ohniskovou vzdáleností 50mm (75mm ekvivalent). Všechny tři objektivy mají stejný rozsah hodnot clonových čísel – f2,8-f16. Zástupci Sigmy sami srovnávají kvalitu výstupních snímků se středo-formátovými digitálními kamerami. Toho má být dosaženo díky použití nového APS-C snímače Foveon X3 Direct Image Sensor, který má o 30% vyšší rozlišení oproti svému předchůdci. Vyjádřeno čísly, celkové rozlišení senzoru je 33MPx, efektivní pak 29MPx. Oproti snímačům standardní konstrukce, které používají jeden pixel pro jednu barvu, snímají senzory typu Foveon v každém pixelu všechny tři barvy (RGB). Výsledkem je tak zhruba trojnásobné rozlišení. Hodnoty ISO se pohybují v rozmezí 100-6400. Zajímavostí je režim maximální nebo minimální hodnoty ISO.

Sigma DP2 Quattro Konstrukce fotoaparátu je po designové stránce velice zajímavá, když poněkud zvláštní, až extravagantní. Přesto se zdá, že může nabídnout dobrou ergonomii. Celkově na těle přístroje najdeme nemnoho ovládacích prvků, sáňky blesku a tří-palcový TFT display na zadní straně s rozlišením 920 tis. bodů. Údaje o ceně nebo datu uvedení na trh zatím nebyly zveřejněny.

 

Hybridní fotoaparát/kamera Panasonic Lumix DMC-GH4

Nedávno představený přírůstek do rodiny Micro Four Thirds fotoaparátů společnosti Panasonic si hned od začátku nese velice zajímavý přívlastek. Výrobce jej označuje jako „Hybrid Camera“. Našinci nic moc neříkající spojení nabývá na smyslu, pokud zjistíme, že anglické slovo „camera“ můžeme přeložit jako fotoaparát, nebo videokamera.

Panasonic_GH4Samotný přístroj má design standardního fotoaparátu Micro 4/3, ke snímání používá 16MPx Live MOS senzor jehož výstup zpracovává Venus Engine IX procesor. Vzhledem k tomu, že jde o vlajkovou loď v této kategorii Panasonicu, najdeme na těle dostatek ovládacích prvků pro rychlý přístup ke všem funkcím, k tomu navíc dotykový otočný OLED display (rozlišení 1mil. bodů) a OLED hledáček s více než 2 mil. bodů. Úctyhodných 12 snímků za sekundu při použití autofokusu určitě také potěší.

Opravdovým lákadlem je ale „kamerová“ část fotoaparátu. Standardně levnější fotoaparáty a kamery zaznamenávají, pomocí složitých algoritmů, dejme tomu pouze každý osmý snímek a poté rozdíly mezi jimi a okolními snímky. Oproti tomu umožňuje nový Lumix použít také ALL-Intra kodeku v jehož případě se celé video ukládá snímek po snímku – stejný princip používají i profesionální filmařské a televizní kamery. Rozlišení 4k je pak více než dostačující – konkrétně 4096×2160/24p případně 3840×2160/30p.

Cena ani datum prvních prodejů bohužel zatím nebyly zveřejněny.

 

Nové fotoaparáty pro nadšené fotografy od Nikonu

Písmeno P v označení fotoaparátů Coolpix od Nikonu vždy značilo, že se jedná o zařízení pro fotografické entuziasty. Koncem minulého týdne se dočkaly uvedení na trh tři novinky z této řady.

Nikon P600 P530 P340Coolpix P600 a P530 jsou si velice podobné, např. P600 má oproti P530 otočný display (úhlopříčka 3 palce, 921tis. bodů), ale hlavní rozdíly jsou v objektivu. Ten je u obou přístrojů stabilizovaný a v makro režimu ostří už od jednoho centimetru. Oba přístroje také sdílí stejný 16MPx CMOS senzor. P600 se pochlubí 60x zoomem a to od širokoúhlých 24mm (f3,3) až po maximum 1440mm (f6,5). P530 pak dostal do vínku objektiv začínající shodně na 24mm a s maximální ohniskovou vzdáleností 1000mm. Minimální clonová čísla jsou pak v rozsahu f3-5,9.

Kompaktnější Nikon Coolpix P340 má 12Mpx senzor a stabilizovaný objektiv 24-120mm s příjemnou hodnotou clony na nejširším ohnisku – f1,8. Na opačném konci ohniskového rozsahu už je ale v dnešní době hodnota f5,6 pod průměrem. Display na zadní straně je shodný s modely P600/P530.

Modely P600 a P530 se začnou prodávat v USA již tento měsíc za ceny $499,95 a $449,95. Nikonu P340 se (v Americe) dočkáme až v březnu za cenu $379,95 .

 

Nově vyvíjené superzoom objektivy od Tamronu

Tamron 16-300Tamron oznámil vývoj nových zoomových objektivů s širokým rozsahem ohnisek. Prvním, určeným pro APS-C fotoaparáty je 16-300mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro (24-450mm evkvivalent kinofilmu), který umožňuje ostřit už od necelých 40cm v celém rozsahu ohnisek s maximálním měřítkem 1:2,9. Pro full-frame zrcadlovky je tu pak 28-300mm F/3.5-6.3 Di VC PZD.

Oba objektivy ostří pomocí ultrazvukového motoru, jsou odolné proti stříkající vodě a mají 67mm závit na filtry. Vyráběny budou ve verzích pro fotoaparáty Canon, Nikon a Sony, z čehož pro první dvě značky jsou dostupné se stabilizací.

Ceny ani data uvedení na trh zatím zveřejněny nebyly.

 

Přírůstky do rodiny odolných kompaktů Ricoh

ricoh_wg4gps_blueNěkteří z Vás jistě znají odolné kompakty ze série Pentax WG. Tato řada se ale nyní přesunula pod křídla značky Ricoh a to s sebou přináší několik vylepšení.

Vrcholem řady jsou Ricoh WG-4 a WG-4 GPS lišící se, čím jiným, obsahem či absencí GPS modulu. Oba fotoaparáty jsou vybaveny 16MPx BSI CMOS senzorem se stabilizací posunem. Objektiv má ekvivalentní ohniskové vzdálenosti kinofilmu 25-100mm, tedy 4x zoom minimální clonou f2,0-4,9. Tělo fotoaparátu vydrží pád ze dvou metrů, ponoření do necelých 14m a odolá teplotě do -10°C. Krom vestavěného blesku můžete pro makro fotografie použít také šest LED diod umístěných kolem objektivu.

Ricoh WG-20 je základní model se sníženou odolností a 14MPx snímačem, zato s vyšším ohniskovým rozsahem – 28-140mm (f3,5-5,5), tedy 5x zoom. WG-20 by měl zvládnout pád z 1,5m a ponoření do hloubky 10m. Ostatní parametru jsou shodné s modelem WG-4.

Vzhledem k široké paletě příslušenství uvedené s fotoaparáty Ricoh zřejmě zamýšlí konkurovat „akčním kamerám“ typu GoPro apod. První kusy by se měly na trh dostat v březnu. Cena za WG-4/WG-4 GPS je $329/$379, v případě WG-20 pak $199 což je velice příznivá cena pro fotoaparát, pokud se jej chystáte „utopit“.

Komentáře

Autor článku

Ondřej Panáček

Jsem nadšeným fotografem asi od patnácti, baví mě luminografie a focení širokoúhlými objektivy.

 

Mohlo by vás zajímat

Jaroslav Rössler

Jaroslav Rössler – Král české avantgardy

Dnes doplníme trojici prvorepublikových fotografů o čtvrtého umělce – Jaroslava Rösslera, žáka Františka Drtikola a taktéž jednoho z fotografů, který stál u zrodu české avantgardy. Jaká byla hlavní Rösslerova představa o tom, co je vlastně umění a jak ho sám vnímal?     Jaroslav Rössler se narodil na jaře roku 1902, přesněji 25. května ve […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 31.03.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Slavní fotografové
Jak fotit siluety

Jak fotit siluety

Při tomto slově se mi nevybaví nic jiného než zeď komnaty šíleně smutné princezny, kterou siluety pokrývají od stropu až ke koberci. A toto je základ i fotografické siluety, která může sloužit k vyjádření dramatu, tajemství a emocí. A jako bonus je relativně snadné ji vytvořit.   1. V první řadě vhodný objekt Základem pro vytvoření […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 10.12.2013
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit Lidi V přírodě Ve městě
7 věcí, které úspěšný fotograf nikdy nedělá

7 věcí, které úspěšný fotograf nikdy nedělá

Kreativní fotografové se snaží objevovat nové vzory, barvy, momentky a nečekané souvislosti. Mnoho amatérských fotografů má také sen stát se profesionálním fotografem. Existuje však jen velmi málo těch, kterým se podaří své fotografie začít prodat a živit se jako profík. Přináším 10 věcí, které úspěšný fotograf nikdy nebude dělat. 1. Neztrácí čas přemýšlením o vybavení […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 11.02.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Zajímavosti
Jaroslav Zákravský

Jaroslav Zákravský: Krajinář se nesmí bát zvednout zadek, naložit na záda batoh, zmrznout, zmoknout a trpět.

S postupujícím létem nám pomalu začínají otevírat náruč mlžné opary nad jezery, husté mlhy v horských lesích a listy postupně získávají stále zlatější barvu. Nedá se nic dělat, ale léto odchází každý rok rychleji, a proto se musíme začít soustředit na fotografický podzim. Ten patří v první řadě krajinářům. Jedním z nich je Jaroslav Zákravský, […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 06.09.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Rozhovory