Záblesková světla

Několik tipů na co si dát pozor při zařizování vašeho 1. ateliéru

Rubrika článkuExperimenty Jak fotit 11.03.2015

Mám prostor o velikosti cca 4×6 m a chci si koupit nějaká záblesková světla, poraďte mi, jáká jsou pro mne nejlepší ?

 

Na tuto otázku, tak jak je položena, se v podstatě odpovědět nedá. Např. v ateliéru o rozměrech 2×3 až 12×30 m můžeme úspěšně fotografovat se záblesky o stejném výkonu, v některém případě se může stát třeba i to že v malém ateliéru potřebujeme silnější světla, než v ateliéru daleko větších rozměrů. A čím je to způsobeno? Odpověď je prostá. Výše uvedená otázka je zcela špatně koncipována a jakákoliv jednoduchá odpověď na ni by byla zcela zavádějící. Výkon zábleskových světel s rozměry fotoateliéru souvisí jen velice okrajově. Teď jsem vás asi malinko vystrašil a bojíte se, že teď nemáte podle čeho potřebná záblesková světla vybrat. Ale nebojte se, celý zbytek článku už budu věnovat tomu, abychom dokázali pojmenovat a definovat seznam priorit, podle kterých správné záblesky vybereme.

Čas, ISO, clona

Čas, ISO, clona, vzdálenost od modelu, příslušenství. Předesílám, že tyto priority by se měly definovat s ohledem na to, co se chystáte se zábleskovými světly fotografovat i do budoucna a ne jen podle toho, co řešíte momentálně.

Čas – používáme synchročas určený výrobcem fotoaparátu, který je nejčastěji 1/125 – 1/160s a budeme si pamatovat, že kratší čas se použávat nemá (ani když výrobce fotoaparátu doporučuje čas kratší než 1/160s) . Důvody jsou dva:

  1. běžné odpalovače synchronizují maximálně do 1/160s (vysochorychlostní, které jsou podstatně dražší sice synchronizují většinou i na 1/250s, ovšem ani s nimi vyhráno ovšem zdaleka nemáme). Odpalovač je také možno obejít použitím kabelu, či odpálením pomocí fotobuňky v režimu SLAVE.

  2. Daleko zásadnějším problémem totiž je, že abychom mohli exponovat, tak se musí výbojka naplno rozsvítit a to chvilku trvá – v běžné výbojce totiž mezi wolframovými elektrodami musí prohořet xenon, navíc jak výbojka stárne, zvyšuje se její odpor a xenon prohořívá pomaleji. Úplně nové zábleskové světlo tedy např. kabelem může jít úspěšně spouštět i na 1/250, ale po nějaké době provozu už zvládne jen 1/160s. Na druhou stranu se ale nemusíme bát, že by se potřebný čas dále prodlužoval, z praxe mám vyskoušeno, že i 10 let stará záblesková světla, která jsou často v provozu bez problému pracují s časy 1/125 – 1/160s.

Co se tedy stane, když použijeme při fotografování se zábleskovými světly kratší čas?

Stane se toto: otevře se závěrka – začne se rozsvěcovat výbojka – ještě, když není plně rozsvícena, tak se závěrka začne zavírat – výbojka se plně rozsvítí, ale závěrka už je částečně zavřená – na fotce tedy vznikne černý pruh (část fotky zastíněná závěrkou v momentě plného rozhoření výbojky zůstane neexponovaná – černá). Čím bude použitý čas kratší, tím širší bude černý pruh na fotografii.

Pro názornost přikládám dvě fotografie. Vlevo je fotografie s použitím správného času 1/125s. Na pravé fotografii je použitý nevhodný čas 1/320s.

ISO – v podstatě nastavujeme většinou podle nejnižší hodnoty, kterou umožňuje použít náš fotoaparát ( většinou to bývá 50, 100, nebo 200 ) Vyšší dáváme jen v případě, že už nemůžeme zvýšit výkon zábleskového světla a přesto potřebujeme více zaclonit.

Clona – teď jsme se dostali k jádru problému. Je třeba se velice vážně zamyslet nad tím, jaké nejvyšší, ale také jaké nejnižší clonové číslo budete při fotografování se zábleskovými světly používat. Pokud jste teď zaskočeni a nenapadá Vás jak si na tuto otázku odpovědět, zamyslete se nad tím jakou hloubku ostrosti ( jaký rozsah od nejnižšího po nejvyšší clonové číslo ) se chystáte v budoucnu používat.

Nejnižší clonové číslo 

Nejprve si definujte nejnižší clonové číslo. (nemusíme se jím zaobírat pouze v případě, že na fotografiích nikdy nepoužíváte neostrost ) Pokud ale rádi pracujete s neostrostí, je tato otázka nezbytná. Konkrétní hodnotu tedy stanovíme nejsnáze podle světelnosti vámi používaných objektivů. Může to tedy být např.: 1,2, 1,4, 1,8 , 2,8 atd…

Nejvyšší clonové číslo zvolíme podle toho, jak moc chceme mít fotografie proostřené (zde je potřeba si objektivně odpovědět na otázku ne způsobem, jakou clonu používáme v průměru, ale opravdu si říci, kam až bude potřeba při extrémních případech s clonou jít.

Pár pomůcek: pokud fotíte figuru a nebo portrét bez speciálních nároků na ostrost či roz-ostření, většinou vám postačí hodnota clonového čísla cca.kolem f8. Pokud fotíte produktovou fotografii a máte dost kvalitní objektivy které ostří i při vyšších clonových číslech (11, 16, 22 atd… ) je pro vás určitě vždy výhodou mít tak silná záblesková světla, aby jste mohli využít i nejvyšší clonové číslo, které zvládne váš objektiv.
      Vzdálenost – ( toto je jediná hodnota, která souvisí s rozměrem ateliéru ) Minimální vzdálenost záblesku od modelu se pohybuje cca.kolem 1m, maximální pak dle možností odstupu v závislosti na rozměru ateliéru, ale na druhou stranu i v ateliérech velikosti hangáru málo kdy používáme záblesková světla s větším odstupem od modelu než 3-4m.
      Příslušenství – je třeba počítat s tím, že některé typy příslušenství ( hlavně difúzní ) snižují intenzitu záblesku – ubírají světlo. Softbox např. ubírá cca.jedno clonové číslo. Protože málokdo softbox nikdy nepoužije, měli bychom při výběru zábleskových světel počítat spíše s hodnotami při nasazeném softboxu.

 Jako výsledek naší úvahy by tedy mělo vzniknout např.toto:
Chci použít: Čas 1/125, ISO 100, rozsah clonových čísel 4 – 11, vzdálenost 2 – 4 m

 Jaký zvolit výkon světel? 

Teď následuje názorný příklad výkonnostní tabulky běžného zábleskového světla s výkonem 400 Ws. Pokud lze do této tabulky dosadit výše uvedené hodnoty (lépe řečeno, pokud to rozsah tabulky umožní), pak zábleskové světlo o výkonu 400 Ws vyhovuje vašim potřebám.

Zábleskové světlo 400 Ws s Oktagonálním softboxem 95cm, ISO 100, čas 1/125s:

Z výše uvedených příkladů plyne že zábleskové světlo nám s „odřenýma ušima“ umožní při svícení ze vzdálenosti 2 – 4 m používat clonová čísla f4 – f11. Pokud bychom potřebovali používat i vyšší clony, tak by bylo lépe volit světlo o výkonu 500 Ws a více, pokud by nám stačilia i nižší clonová čísla, tak naopak můžeme ušetřit a zvolit záblesk s výkonem do 300 Ws.

Pokud se vám souhrn výše uvedených informací zdá pořád ještě moc komplikovaný, můžete při výběru zábleskových světel (pro svícení při běžné vzdálenosti světla od modelu 2-3m) použít ještě tuto jednoduchou poučku:

– Používám clony f1,2 – max f8 – postačí sestava záblesků cca. 200-300 Ws

– Používám clony f1,2 – f8 ale výjimečně potřebuji použít i clonu f11 – f16 – postačí sestava záblesků cca. 300 Ws doplněná o jeden silnější záblesk 500 – 600 Ws.

– Používám clony f4 – max f16 – postačí sestava záblesků cca. 500-600 Ws

– Používám clony f1,2 – max f16 – postačí sestava záblesků cca. 500-600 Ws doplněná o jeden slabší záblesk 200 – 300 Ws.

A jaký počet zábleskových světel pro začátek zvolit?

– Krásné fotografie se dají určitě udělat i jen s jedním zdrojem světla (popřípadě i v kombinaci s odraznou deskou). Bohužel s ním zvládneme udělat pouze kolem 12-ti% světelných kompozic, které si vymyslíme.

 

– Pokud máme světla dvě, tak už můžeme realizovat zhruba 35% světelných kombinací.

 

– Se třemi světly ovšem uděláme velký skok a jde s mimi vykouzlit cca 70% světelných scén, které potřebujeme.

 

– Se čtyřmi světly se naše možnosti rozšíří cca. Na 85 % a jen 15% světelných scén vyžaduje použití více než čtyř světel.

 

Z výše uvedených skutečnostní plyne, že při zařizování ateliéru je nejlepší pořídit tři záblesková světla. Pokud máme menší rozpočet, tak můžeme začít i jen s jedním, či se dvěmi zábleskovými světly. Když napopak máme dostatečný objem financí, můžeme vybavit ateliér čtyřmi záblesky.

 

Víme už tedy kolik světel a v jakém výkonu potřebujeme, ale pro jakou třídu zábleskových světel se máme rozhodnout? V minulém článku jsem se zmínil o nižší třídě zábleskových světel Digital Master DM-2, která je určena primárně pro začínající fotografy. Dnes představím dvě profesionální třídy zábleskových světel z nabídky Photon Europe. První z nich PHOTON MILLENNIA DPE je primárně konstruována tak, aby měla co nejnižší pořizovací cenu a zároveň se  vyznačuje bytelnou konstrukcí a dlouhou životností. Tato světla jsou díky snadnému ovládání ideální nejen pro založení ateliéru, ale snesou i velkou zátěž při provozu v profesionálním fotostudiu. Konstrukce vychází z legendární, takřka nezničitelné Photon Millennia z  roku 2000, proveřené 15-ti lety provozu v profesionálních fotografických ateliérech po celém světě..

PHOTON MILLENNIA DPE je jdeální volbou pro ty z vás, kteří to do budoucna myslí s fotografováním vážně a přitom si nemohou dovolit velké počáteční investice. Toto světlo je určeno pro profesionální i polo-profesionální ateliéry a kromě tradičně rychlého dobíjení (od 0.3 – 1.0s) si při snížení výkonu samo vyrovná kapacitu kondenzátorů a aktivní chlazení je samozřejmostí.

PHOTON MSN HSS  je naopak určen těm, kteří mají rádi vychytávky, kvalitu bez kompromisu a nevadí jim, trochu si připlatit. Světlo je opět určeno pro profesionální i polo-profesionální ateliéry a kromě ďábelsky rychlého dobíjení (od 0.2 – 1.1s) je vybaveno i nejsilnější pilotní halogenovou žárovkou (300W) a UV fitrem před pilotkou a výbojkou. Světlo si při snížení výkonu samo vyrovná kapacitu kondenzátorů. Rozsah regulace 6 clonových čísel ( 1/32-1/1) a aktivní chlazení jsou samozřejmostí. Novinkou navíc je extrémně krátká doba hoření až 1/6500s a také možnost vysokorychlostní synchronizace až do času 1/8000s, které dokonale „zmrazí“ pohyb na vašich fotografiích.

  Největší vychytávkou je ovšem vestavěný radiový přijímač, díky němuž se zábleskové světlo může ovládat radiovým vysílačem typu TR-S, tento typ odpalovače umožňuje nejen světlo odpálit, ale také regualaci síly záblesku a zapínání pilotní žárovky. Jedním odpalovačem se nechá nezávisle na sobě regulovat sestava až 16-ti zábleskových světel PHOTON MSN HSS  Při pořízení tohoto světla tedy nemusíte investovat do radiových přijímačů. Tento typ zábleskového světla je možno pořídit ve variantách: 400, 600 a 800 Ws a nechá se z nich poskládat studiová sestava „na míru“ dle individuálních potřeb fotostudia.

    Závěrem bych ještě shrnul: výhodou zábleskových světel je, že jsou pro potřeby fotografa daleko univerzálnější, než Daylight a ostatní trvalá světla. Zejména proto, že mají dostatečný výkon, který nám dovolí používat i vysoká clonová čísla a zároveň i rozsah 5-7 clon, což nám umožní fotografování s nízkou hloubkou ostrosti při minimálním výkonu. Navíc se k zábleskovým světlům nechá použít obrovská škála příslušenství jako například: softboxy, beauty dishe, reflektory, komínky, voštiny … ale to je na další povídání 🙂

    Do tohoto článku se mi také nevešlo povídání o trvalých studiových světlech, ale v případě zájmu ze strany čtenářů se o nich rád rozepíši příště.
 

Veškeré podrobnosti o zábleskových světlech a příslušenství naleznete na: www.photoneurope.cz

Ilustrační foto:

Model – Playmate Dominika Jandlová

Make-up & styling – Dominika Sochorová

Komentáře

Autor článku

Filip Obr

Autor článku je Filip Obr contributor New Yorské fotobanky Shutterstock. Jeho webové stránky jsou interiérový fotograf

 

Mohlo by vás zajímat

Crop faktor

Jak je to s CROP faktorem?

Pokud již nějakou dobu fotografujete, pročítáte se fotografickými fóry, čtete odbornou literaturu, vybíráte nový fotoaparát nebo jste se jen párkrát zaposlouchali do diskuze dvou fotografů, pravděpodobně vám neunikl výraz crop faktor. V následujícím článku bych ráda shrnula to nejdůležitější o crop faktoru a pomohla vám tomuto termínu lépe porozumět. Pokusila jsem se ho napsat zjednodušeně […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 11.01.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit Základy
Oběd na vrcholku mrakodrapu

Fotografie s příběhem: Oběd na vrcholku mrakodrapu

Aby to mezi našimi příběhy fotografií bylo vyvážené, pro tento den jsem vybrala jednu z černobílé sekce. Patří mezi jednu z nejkontroverznějších fotografií a je na ní zachycen oběd stavitelů na vrcholku jednoho z New Yorských mrakodrapů. V angličtině nese název Luch atop a Skyscraper.  Snímek dělníků, obědvajících na traverze ve výšce 256 metrů nad […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 28.07.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit
Marketa Novak

„Párkrát mě dívka zaujala tak, že jsem ji oslovila při cestě metrem,“ říká Marketa Novak

 Dnes bude řeč o mladé talentované fotografce, které není cizí svatební fotografování. Dále jsou v jejím hledáčku k zastižení nejčastěji ženy. Marketa Novak – rodačka z Prahy se rozpovídala o tom, jak ženy pro své nádherné portréty plné atmosféry vybírá, kdo ji inspiruje a nezapomněla ani na tradiční fotografický tip pro vás!   Jakou ze […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 10.12.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Rozhovory

Jak na rozmazané snímky? Foťák Lytro!

Určitě se vám už někdy stalo, že jste přišli z foto lovu a doma zjistili, že ty nejlepší fotky máte rozmazané. Co s tím? Samozřejmě je možné ještě něco doladit ve Photoshopu ale na extrémě rozmazané fotky ani ten nestačí. Pak by se vám hodila technologická vymoženost jménem Lytro. Tento fotoaparát umí vyfotit a ostříte […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 22.04.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Technické novinky