Histogram

Jak správně zacházet s histogramem? II. část

Rubrika článkuZáklady 15.02.2016

V první části s názvem Jak správně zacházet s histogramem jsme se zaměřili především na množství jasu a stínů – tyto informace nám nabízí zpravidla černobílý histogram. Dnes do něj zahrneme i barvy a řekneme si něco o jednotlivých barevných kanálech a prostoru RGB, které s histogramem taktéž úzce souvisí.

 

Ale jak už to bývá – než se dostaneme k samotnému barevnému histogramu, musíme se nejdřív něco dozvědět o barevném „RGB“ prostoru. RGB znamená anglické RED, GREEN a BLUE čili červená, zelená a modrá. Každá barva na fotografii je definována číselnou kombinací těchto tří barev – zkrátka jako když mícháme dohromady různobarevné tempery.

 

Jak fotit na pláži

 

Každá z těchto tří barev má hodnoty jasu od 0 do 255. To znamená, že když hodnota R=0, G=0 a B=0, bude výslední hodnota černá. Oproti tomu pokud všechny tři hodnoty budou mít 255, výsledná barva bude bílá. Pokud zadáte ke každé barvě stejnou hodnotu, namícháme tzv. neutrální šedou. Z čehož vyplývá, že máme možnost namíchat 16 777 216 různých odstínů.

 

Barevný RGB histogram nám řekne, nakolik je ve snímku zastoupena ta která barva. A tak nám pomůže například v situacích, kdy se nám snímek nezdá správně barevně vyvážen. Tudíž se při použití histogramu jasu a stínů a RGB histogramu stáváte absolutními vládci nad expozicí.

 

Pokud si tedy zobrazíme R – červený histogram, zobrazí se nám množství červených odstínů na snímku od nejtmavších (vlevo) po nejsvětlejší (vpravo). Pro lepší představu si to znovu ukážeme na obrázcích:

Histogram

Na prvním obrázku jsem si zobrazila pouze červené tóny, kterých je na obrázku nejvíc. Z histogramu můžeme vyčíst, že snímek neobsahuje téměř žádné tmavočervené tóny, oproti tomu je v něm mnoho světlejších červených tónů.

Histogram

Zelené složka je na fotografii zastoupena především středními tóny (zelený pruh vidíme mezi vodou a mešitou). Modrý kanál je zastoupen taktéž ve středních tónech (především horní část oblohy).

Histogram

V praxi se častěji používá histogram jasu a stínů, který je souhrnem jednotlivých RGB kanálů – především na place z něj dokážete lépe vyčíst všechny důležité informace a ihned můžete provést jisté úpravy expozice.

 

 

Komentáře

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Sedm dní v novinkách z fotografie

Sigma dp Quattro Sigma, se svým velice specifickým způsobem produkce fotoaparátů, nám připravila další lahůdku ze svých produkčních laboratoří. Po vzoru předchozího kompaktního modelu firmy opět uvádí nový fotoaparát ve třech variantách. Jediným rozdílem mezi nimi je ohnisková vzdálenost (a tedy i konstrukce) objektivu. Sigma dp1 Quattro má širokoúhlý objektiv 19mm (ekvivalent kinofilmu 28mm), dp2 […]

Autor článku Ondřej Panáček Datum článku 12.02.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Technické novinky
Jak pracovat s modelem

Jak fotit portrét – práce s modelem

Fotografování lidí je především o energii, která pulzuje mezi fotografem a modelem. Pokud se propojí, vaše fotografie budou úžasné a je jedno, jestli fotíte na mobil, nebo na profesionální zrcadlovku.   1. Komunikujte už před focením Vyměňte si s modelem už před samotným fotografováním pár zpráv. Požádejte ho, jestli by na internetu mohl najít pár […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 29.10.2013
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit Lidi
Fotomodeling

Co znamená focení formou TFP?

Neznáte ještě termín TFP? A víte, že jde o nejpoužívanější formu focení? Kdy je focení TFP vhodné a kdy se mu naopak vyhnout? Pojďme si společně rozebrat, jak takové focení funguje v praxi a kdy je vhodné na něj přistoupit. Na focení formou TFP je vynikající, že zde nehrají roli peníze a čas. Stejně jako […]

Autor článku Šárka Datum článku 27.01.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Fotomodeling
Petr Slavík

Petr Slavík: „Receptem není nasadit fotografa do týmu, opravdu fungovat to začne až s dobrou partou.“

Pomalu končí světový pohár – teď práce s týmem českého biatlonu nebo budete jeho členy fotografovat i dál? Co dalšího vás čeká v roce 2017? S biatlonem jsme domluveni na dlouhodobé spolupráci. Takže jakmile skončí zima, utíkám sice zpět k mým milovaným horským kolům a outdoorovým výpravám, ale na konci listopadu se už budu zase hlásit […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 07.02.2017
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Rozhovory