Jak fotit V přírodě 08.09.2014
Trhy mě fascinují, a pokud se zrovna nacházím ve městě, kde se pořádají, rozhodně se o ně nenechám ochudit. Tak třeba městě Grass uprostřed slunného Provence – kromě desetitisíců odstínů fialové (a vězte, že levandulová není jediná), cítíte z tržiště nesmírnou uvolněnost. Překřikování cen, vychvalování zboží a ruch vůkol – jednoduchost každodenního života, to je to, co dělá z tržišť pro fotografy fantastickou příležitost.
1. Pozvedněte svá ISA
Ačkoli se povětšinou takové radě vyhýbám, protože se sama obávám šumivého snímku, tentokrát vám nemůžu doporučit nic jiného než ISO o pár set zvýšit. Na vině jsou plachty, kterými jsou stánky zpravidla kryty. Vyšším ISEM docílíte možnosti libovolně zvyšovat rychlost závěrky bez rizika chvění fotoaparátu. Cílem je doba expozice zhruba 1/80, pokud se vám podaří dostat až na 1/100, máte vyhráno před jakýmkoliv rozmazáním snímku.
2. Správné zaostření
Ujistěte se, že při pořizování makro snímku máte zaostřeno tam, kam potřebujete, na objekt, který jste si dopředu vybrali. Pokuste se klást důraz na dostatečně rozostřené okolí. Konečný výsledek pak bude velice efektní a dá vyniknout tomu hlavnímu. Klíčem je, že jeden prvek na snímku musí být ostrý a tím i kontrastní oproti zbytku rozostřené fotografie.
3. Klíčové momenty
Jak jsem již zmínila v úvodu, jedním z důvodů proč tak miluji fotografování na tržištích je to, že můžete zachytit obyčejné lidi při jejich každodenní práci. Pokuste se vyfotografovat prodavače, který právě vrací nazpátek drobné, květináře, který mění vodu květinám, zelináře, který skládá hlávky salátu do úhledné řádky nebo řemeslníka při práci. Získáte tak příběh, a ten je pro dobrou fotografii nejdůležitější. Pokud nikam nespěcháte, prohoďte s prodejci nejprve pár slov a až nakonec se jich zeptejte, zda si je můžete vyfotografovat.
4. Nový pohled na věc
Nebojte se experimentovat a hledat nové úhly pro fotografování, ač jste je zatím na žádné fotografii neviděli. Fotografie se vyvíjí. S každým dalším snímkem, který vytvoří profesionál či amatér se budoucnost fotografie formuje. A úhel, který je momentálně běžný a všeobecně považovaný za „správný“ může zítra nahradit ten váš. Zkuste se se svým fotoaparátem dostat nad zboží a vyfotografovat ho z výšky. Fotografie bude o mnoho abstraktnější a zajímavější, než když fotografujeme přímo z úrovně očí.
5. Zákaznictvo
Možná vám po chvíli strávené na tržišti bude připadat, že zákazníci vám překážejí místo toho, aby vám fotografii obohacovali, ale chyba! Snímky, která bude ukazovat interakci mezi prodejci a zákazníky a mezi penězi a zbožím bude velice zajímavými. Nechte se pohltit davem a zmatkem, který panuje uvnitř něj a snímejte.
6. Vyplňte fotografii
Využijte každý milimetr, který vám váš snímač poskytuje. Prozkoumejte zajímavé a barevné zboží a vyplňte snímek výrobky. Tyto typy fotografií nejsou jen vizuálně fantastické, ale stejně jako fotografie se zákazníky a prodejci vyprávějí příběh. Existuje mnoho věcí, které můžete fotografovat – ovoce, zelenina, maso, sladkosti nebo upomínkové předměty. Jediné, co si musíte udržet v paměti je dobrý zoom a ostření.
Komentáře
Autor článku
Karolína Herzogová
Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.