Jak fotit Lidi 29.10.2013
Fotografování lidí je především o energii, která pulzuje mezi fotografem a modelem. Pokud se propojí, vaše fotografie budou úžasné a je jedno, jestli fotíte na mobil, nebo na profesionální zrcadlovku.
1. Komunikujte už před focením
Vyměňte si s modelem už před samotným fotografováním pár zpráv. Požádejte ho, jestli by na internetu mohl najít pár snímků, které se mu líbí. Odhadnete už dopředu jaký má vkus a jaký si představuje výsledek. Není nic horšího, než když v polovině focení ukazujete na displeji snímky a vidíte, jak portrétovanému tuhne úsměv na rtech… Na oplátku mu můžete poslat pár fotek, kde se vám líbí pózy portrétovaných. Inspirujete tím svého modela, který si může doma ještě před focením natrénovat pár pozic před zrcadlem.
2. Připravte sami sebe
Je důležité si uvědomit, že jste režisér i kameraman v jedné osobě. Váš model je herec. Musíte mu říct co má dělat. Očekává to. Pokud jste nervózní vy, jak se potom bude cítit váš model? Vím, že se to snadno říká ale otázka sebevědomí fotografa je u focení lidí opravdu důležitá… Musí na vás být vidět, že víte, co děláte. Pak vám začne model věřit a začne se soustředit na sebe.
3. Připravte si techniku než přijde model
Model přijde do studia a vy namísto přátelského přivítání nastavujete světla? Tak to nikdy. Vše musíte mít připravené. Po přivítání je nejdůležitější začít vytvářet přátelskou atmosféru. Pokud fotíte v exteriéru, zkuste přijít na místo setkání dřív, podívat se, kde bude portrétovaný stát, odkud jde světlo atd.
4. Vyhoďte čumily
Možná to bude znít zvláštně ale nejhorší zkušenosti z ateliérového focení mám, když mi za zády stál partner portrétovaného. Dodnes nevím proč. Každopádně pokud si modelka na focení přivede přítele, slušně jej pošlu na kafe. Jakákoli další osoba ve studiu pouze kazí atmosféru. Pokud se natáčí film, těsně před tím, než režisér řekne „AKCE!“, ozve se „Všichni, kdo nemusí být nutně v místnosti pryč!“ Být s modelem o samotě je lepší. Nedokážu vysvětlit proč ale prostě to tak je…
5. První snímky nestojí za nic
Než se model rozehřeje, nemusíte se za objektivem vůbec snažit. První snímky totiž opravdu nebývají dobré. Povídejte si s modelem, ptejte se ho na věci z jeho života, zajímejte se o něj. Nemluvte o sobě. Získá k vám důvěru a bude ochotnější „pózovat“. Pokud člověk není zvyklý stát před objektivem, není pro něj přirozené „tvářit se na počkání“. Musí se nejprve uvolnit. Pokud i po prvních deseti minutách bude stále nervózní, zkuste mu dát nějakou rekvizitu. Stát na bílém plátně je pro většinu lidí dost nepřirozené a neví kam s rukama. Nebo jej můžete posadit – pro začátek. Fotíte venku? Pak mu řekněte, ať dělá nějakou činnost. Sbírá kaštany, čeří vodu v potoce nebo rozhazuje listí všude kolem. Za chvilku se zaručeně uvolní.
6. Komunikujte
Foťte a komunikujte. Říkejte slova ve stylu – to se ti povedlo, dobrá práce, vypadáš výborně, atd. Vzpomeňte si na filmy, kde jsou scény z focení. Musíte portrétovaného ujistit, že si vede dobře. A pokud tomu tak není, nenechte to na sobě znát. Zkuste ho nasměrovat. Řekněte třeba: „Super, děláš to výborně, teď zkus dát ruku takhle …“. Nenechte ho dlouho v jedné póze. Pro udržení toho správného náboje použijte metodu – póza / cvak. Pak se můžete k určitým pózám vrátit.
7. Nehrb se!
Lidé mají tendenci se před objektivem hrbit. Je to tím, že si člověk v nepřirozeném prostředí snaží chránit hlavu (choulí se do klubíčka) . To ovšem nevypadá na snímku dobře. Pokud k tomu dojde, požádejte modela, aby se narovnal.
8. Nesahat
Fotograf by neměl na modelku/modela sahat. Od toho je vizážista. Pokud nemáte vizážistu, dejte portrétovanému zrcadlo a požádejte ho, zda-li se může upravit – pokud si třeba rozcuchal vlasy…
9. Udělejte pauzu
Portrétování je náročné jak pro modela tak pro fotografa. Proto v půlce focení udělejte pauzu, podívejte se na fotky a ty nejhezčí ukažte na displeji i portrétovanému. Až si oba vydechnete, vraťte se k práci. Uvidíte, že druhá polovina focení bude mnohem lepší.
10. Nepřevlékat
A pokud ano, tak maximálně 2x. Během focení by se měla vytvořit jistá atmosféra, která se promítne do očí a výrazu portrétovaného. Pokud se bude neustále převlékat, vždy ji dokonale zkazíte.
Komentáře
Autor článku
Filip Obr
Autor článku je Filip Obr contributor New Yorské fotobanky Shutterstock. Jeho webové stránky jsou interiérový fotograf