DX vs. FX

Souboj Nikonů: DX vs FX

Rubrika článkuJak fotit 23.03.2016

Již od svých mladých let jsem zapřísáhlá Nikoňačka, která – znaje dnešní konverzace mezi fotografy začínající slovy „Vyzkoušel sis už tu Gé Há Čtyřku? Je to to nejlepší, co nás za poslední léta potkalo,“ anebo „Ta nová osmnáct-stotřicetpětka od Canonu nemá konkurenci,“ takové novinky víceméně úspěšně kvituje, ale stále si hýčká svoji D40x a veškeré příslušenství od Nikonu.

 

S Nikonem D40x jsem fotografovala 8 let (dnes na den a téměř na minutu). Své doby to byla nadstandardní cropová zrcadlovka pro začátečníky s 10,2 pixely. Do rukou ji vzal ale i mnohý profesionální fotograf, například Bob Vishneski s ní vytvořil nejednu nádhernou infračervenou fotografii. Ale stejně jako Boba i mě přepadla po několika letech užívání naléhavá potřeba ke koupi vyššího modelu. Ačkoliv jsem si před samotným výběrem udělala malý průzkum trhu, stejně jsem se vždycky vrátila k Nikonu, a to především kvůli již koupenému vybavení jako jsou objektivy, samospouště, blesky atd.

 

A když už nebylo pochyb o tom, že zakoupím další Nikon, vyvstala přede mnou otázka – DX nebo FX?

DX vs. FX

DX FX jsou zkratky pro označení formátu fotoaparátu. Tento formát odkazuje na fyzickou velikost snímače, čili full-frame (FX) s velikostí 36 x 24 mm, která odpovídá klasickému 35ti mm kinofilmu, APS-C (DX) ve velikosti 24 × 16 mm.

 

Sama zastávám názor, že neexistuje diskuze, ale pouze volba. Full-frame je logickým vyústěním. A ačkoliv mi můj táta vždycky tvrdil, že jedny z nejlepších snímků byly vyfoceny krabicí od bot (pinhole), full-frame oplývá mnohými přednostmi a je dalším pomyslným stupínkem při cestě k lepší fotografii.

 

Fotoaparáty NIKON DX

Cena. V porovnání s full-frame foťáky je cena o poznání nižší – důvodem je cena výroby snímače, který je o třetinu menší než u FX. Proto se jedná o jasnou volbu pro začínající fotografy a nadšené amatéry. Nikon DX je v současnosti nejrozšířenějším typem.

 

Velikost senzoru. Snímač DX foťáků se vyrábí ve velikosti 24 × 16 mm.

 

Velikost fotoaparátu. Foťáky s DX snímačem jsou menší a lehčí právě kvůli menší velikosti snímače.

 

Crop faktor. Snímače DX zachycují menší plochu ze scény, kterou fotografujete. Tomuto jevu se říká crop faktor, a více si o něm můžete přečíst v tomto článku. Je to nejvýraznější rozdíl mezi DX a FX snímači, které zachycují celou scénu bez oříznutí.

 

Objektivy. S crop faktorem souvisí i objektivy. Vzhledem k tomu, že jsou strany oříznuty DX snímačem tak jako tak, výrobci začali vyrábět a nabízet menší a kompaktnější objektivy, které logicky stojí mnohem méně než profesionální full-frame objektivy.

 

DX vs. FX

Fotoaparáty NIKON FX

Cena. Kvůli finanční náročnosti výroby senzoru je i cena FX zrcadlovek mnohem vyšší, než je tomu u DX fotoaparátů. Je však nutné si uvědomit, že zde již investujeme do profesionálního přístroje, který nám za svoji cenu nabídne širokou škálu výhod a funkcí.

 

Velikost snímače. Snímač FX foťáků se vyrábí ve velikosti 36 x 24 mm – tzn., že jeho velikost je stejná jako u 35ti milimetrových kinofilmových políček. Díky většímu snímači mají FX fotoaparáty i větší obrazové body – pixely.

 

Velikost fotoaparátu. Kvůli větší velikosti snímače jsou FX foťáky větší a robusnější. Zajímavostí jsou také jejich hledáčky, které bývají větší, a tím pádem se s nimi i lépe pracuje (například při manuálním ostření).

 

Kvalita obrazu. Vyšší kvalita obrazu a minimální šum souvisí s větším rozměrem obrazových bodů na rozdíl od DX foťáků: čím větší jsou totiž pixely, tím více světla jsou tyto světlocitlivé buňky schopné pojmout. Můžeme si poté dovolit nastavit vysokou hodnotu citlivosti ISO aniž by nám snímek kazil nadbytek šumu.

 

Objektivy. Vyšší investice bohužel pokračují od těla zrcadlovky FX až k objektivům, které jsou speciálně konstruovány pro větší snímač, a proto jsou i cenově někde jinde než je tomu u DX. Samozřejmě, že na FX foťák můžete použít DX objektiv, ale počítat musíte se ztrátou okrajů.

 

Na závěr článku bych se chtěla vyhnout souzení, zdali je lepší pořídit si NIKON DX nebo FX, neboť oba dva tyto zástupci mají své ojedinělé výhody, nevýhody a především využití.

Komentáře

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

DiverZant

„Dobrodružství, při kterém uniknu z šedé a nudné každodennosti,“ tak vnímá urbex DiverZant – zakladatel webu urbex.cz

Pro začátek by mě zajímalo, jak vlastně vnímáte pojem „urbex“? Jaký má ve vašem životě roli? Odjakživa mě bavilo prozkoumávat okolí, všechno nezvyklé, bizarní. A to jsou přesně scény a věci, které při urbexu vídám. Je to dobrodružství, při kterém uniknu z šedé a nudné každodennosti a ještě si domů přinesu fotografie jako suvenýr.   […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 31.12.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Rozhovory
Jak fotit ohňostroj

Jak fotit ohňostroj

Vánoce utekly jako voda a máme tu zase nový rok, který budou jako již každoročně doprovázet ohňostroje. Dle našich typů můžete vykouzlit krásné ohňostrojové fotografie a rozhodně při tom nepřijdete o prsty. 🙂   1. Důležitý je stativ Ve většině případů se Vám nepodaří udělat vynikající fotografie ohňostroje bez stativu. Zde není ani tak důležitá […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 30.12.2013
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit Ve městě
Pevné vs zoomovací objektivy

Pevné sklo versus „zoomovací“ objektiv

V posledních letech jsou zoomovací objektivy plně využívány jak amatérskými, tak profesionálními fotografy, a to zejména pro jejich univerzalitu. Díky kvalitě nejposlednějších snímačů s nimi dosáhnete úžasné kvality, a to i při extrémně vysokých hodnotách ISO, a proto – není divu – dává víc a víc lidí přednost právě objektivům, které umí přibližovat. Zoom objektivy […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 13.07.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Základy
Jaroslav Rössler

Jaroslav Rössler – Král české avantgardy

Dnes doplníme trojici prvorepublikových fotografů o čtvrtého umělce – Jaroslava Rösslera, žáka Františka Drtikola a taktéž jednoho z fotografů, který stál u zrodu české avantgardy. Jaká byla hlavní Rösslerova představa o tom, co je vlastně umění a jak ho sám vnímal?     Jaroslav Rössler se narodil na jaře roku 1902, přesněji 25. května ve […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 31.03.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Slavní fotografové