František Drtikol

František Drtikol: víc než fotograf

Rubrika článkuJak fotit 05.02.2016

Překladatel, malíř, průkopník buddhismu v Čechách nebo celosvětově proslulý fotograf? František Drtikol ve svém životě skloubil všechno výše uvedené dohromady, a právě proto je v současnosti oprávněně považován za jednoho z nejvýznamnějších českých mužů hned v několika odvětvích.

 

A ačkoliv od jeho narození uběhlo více než století, inspiruje tento lehce kontroverzní muž stovky fotografů i buddhistů (příp. buddhistických fotografů) i dnes.

 

Drtikol učedníkem

 

Do příbramské rodiny Drtikolových se František narodil v roce 1883. Byl nejmladším ze tří sourozenců. V mládí navštěvoval gymnázium, a poté se rozhodl vydat se na cestu profesionálního fotografa. Začal proto navštěvovat ateliér Antonína Matlase v Příbrami.

 

Touha po fotografování ho však hnala dál, až do Mnichova, kde vystudoval Lehr und Versuchsanstalt für Photographie (Učební a výzkumný úřad pro fotografii, pozn. red.). Tato studia významně ovlivnila jeho tvorbu, což tehdy ještě mladý František nemohl tušit – tou dobou byla totiž německá metropole prosycena secesí, která se odráží i na jeho snímcích.

 

František Drtikol

 

Drtikol fotografem

 

Konečně! Po dokončení studia v Mnichově se mohl věnovat vlastní tvorbě a získávat další zkušenosti napříč evropským kontinentem; Švýcarko, Německo, Česko,… Nakonec se přece jen vrátil do rodné Příbrami a založil zde ateliér.

 

V jeho tvorbě se snoubilo art deco, prvky avantgardy, secese a především piktorialismu (zjednodušeně snaha fotografii co nejvíc přiblížit malbě či grafice).

 

Po třech letech ho ale provoz ateliéru finančně vyčerpal, a proto ho musel uzavřít. To však Drtikola nezlomilo. O dva roky později založil nový ateliér, co se změnilo, bylo pouze město – Příbram vystřídala Praha.

 

Následovalo setkání s Augustinem Škardou, se kterým později založil firmu Drtikol a spol. – ta se zasloužila o vydání alba s názvem Z dvorů a dvorečků staré Prahy.

 

Drtikol získal uznání. Byl jedním z mála fotografů minulého století, kterým se toto podařilo již za jejich života. Fotografoval T. G. Masaryka, Alfonse Muchu, Emu Destinovou nebo Aloise Jiráska – a není proto divu, že se jeho ateliér stal centrem pražského uměleckého života.

 

František Drtikol

T. G. Masaryk

František Drtikol

Alois Jirásek

František Drtikol

Ervína Kupferová

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drtikol slavil úspěch i v zahraničí. Jeho fotografie obletěly svět. Poté ale přišla krize. Navzdory věhlasu se v 30. letech potýkal s nepřízní osudu. Roku 1935 oficiálně ukončil svoji činnost a dodnes zůstává nejasné, zda za to mohly zmiňované ekonomické problémy či zásah úřadů po zveřejnění Drtikolových portrétů nezletilých dívek.

 

František Drtikol

 

Prodal ateliér a odstěhoval se do vily na Spořilově, tam se věnoval především malbě a svým meditacím. O 3 roky později vyšla fotografická monografie Žena ve světle.

 

S fotografováním byl konec.

 

„KAŽDÝ ČIN, AŤ DOBRÝ, NEBO ZLÝ, KAŽDÁ MYŠLENKA, SLOVO, VYZÁŘÍ DO PROSTORU, OPÍŠE KRUH A VRACÍ SE ZPÁTKY DO BODU, ODKUD VYŠEL. TOŤ KARMA.“

 

František Drtikol

Duha, 1946

 

Drtikol překladatelem

 

Po příchodu do Prahy se kromě fotografování věnoval i duchovním vědám, konkrétně buddhismu spojenému s jógou. Zde započala také jeho překladatelská kariéra, byl totiž natolik zaujat buddhistickými texty, že ty nejvýznamnější přeložil do češtiny. Mezi jeho nejvýznamnější překlady patří Šankara, Eckhartda, Dharma teorie či Tibetské knihy mrtvých.

 

Podle vlastního vyjádření dosáhl roku 1928 nirvány. O tomto prožitku napsal v jednom z dopisů toto:

 

„A BYL JSEM VŠE A VŠE JSEM ŽIL, PRÁVĚ (PROTO), ŽE JSEM BYL ABSOLUTNÍ NIC.“

 

František Drtikol

 

Drtikol milovníkem

 

Jeho tvorba je inspirována množství osudových žen. Mezi nimi byla i o 12 let mladší Eliška Jánská, která pózovala pro jeho cyklus Před plesem. Poté, co byl odveden na vojnu, ji adresoval mnoho dopisů. Později byly vydány i v knižní podobě – v publikaci Deníky a dopisy z let 1914 – 1918.

 

Nicméně ta nejvýznamnější z Drtikolových žen – nejprve modelka, a poté i manželka – byla Ervína Kupferová, výrazová tanečnice Národního divadla. S tou později zplodil i dceru.

 

František Drtikol

 

Drtikol komunistou

 

Po druhé světové válce vstoupil Drtikol do Komunistické strany. V závislosti na předešlých událostech a na hrůzách války se není co divit, ostatně vstup do KSČ byl po nacistických děsech jasnou volbou pro mnoho občanů. Drtikol však zůstal členem i po převratu v roce 1948, což je více než zarážející s přihlédnutím k tomu, že byl spirituálně založeným člověkem, osvíceným buddhistou.

 

Nikdo s jistotou dodnes neví, co vedlo Drtikola v pasivním setrvání v KSČ až do jeho smrti.

 

František Drtikol

Drtikol inspirací

 

Jak tedy na Františka Drtikola pohlížet? Jako na citlivého buddhistu, který se prostřednictvím svých meditací pokoušel a snad i dosáhl nirvány? Nebo jako na dobrosrdečného muže, který podlehl cíleným lžím, a vstoupil proto do KSČ? Či jako na geniálního fotografa, který skvěle skloubil lidské tělo s geometrickými křivkami?

 

„JMENUJI SE DRTIKOL. DRTIL JSEM KOLA, KTERÁ MĚ SVÍRALA. JSEM FOTOGRAF. FOTOGRAFOVAL JSEM SVĚTLEM. PÍŠI DO DUŠÍ LIDEM SVĚTLEM POZNÁNÍ.“

Komentáře

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Lucie Schweinerová: „Boudoir je tajemný a hravý, odhaluje méně a spíše naznačuje.“

Dnes přinášíme rozhovor s fotografkou Lucií Schweinerovou specializující se na boudoir fotografii. V čem spočívá její gró? Boudoir je tajemný a hravý a na rozdíl od glamouru, který je více sexuálnější a prvoplánovější, boudoir odhaluje méně a spíše naznačuje. Glamour je více módní a idealizovaný. Obecně je v boudoiru důležité škádlení – ženy neukazují vše, jsou spíše zahaleny […]

Autor článku Monika Manová Datum článku 24.11.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Rozhovory
Jak fotit

6 mýtů o objektivech

1. 50mm objektiv se nazývá „normální“ protože přináší podobný pohled jako lidské oko   Říká se, že lidskému oku je nebližší objektiv s ohniskem 50mm. Není tomu ale tak. Lidské oko je podstatně složitější optická soustava než objektiv. Narozdíl od objektivu má navíc periferní vidění, konstantní přeostřování atd. Lidské oko funguje na jiném principu. Má […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 14.05.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Mýty a fakta
Jak fotit v práci

Jak fotit na veletrhu

Fotografování veletrhů a podobných masových akcí byl jedním z krajíců mého denního chleba v době, kdy jsem vězela po kolena zabředlá ve fotografování zvířat (ať žije For Pets a dvakrát hurá Prague Expo Dog), nicméně tento článek bych jen velmi nerada ponechala v rovině zvířecí, ale spíš bych se chtěla věnovat veletrhům obecně – ano, […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 29.09.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit Ve městě
panning

Panning – fotografování pohybujících se objektů

Základní myšlenkou panningu je pohybování fotoaparátem stejně tak, jako se pohybuje objekt. V závěru by měl být objekt ostrý a pozadí rozmazané. Tato technika dává snímku pocit pohybu a rychlosti. Používá se pro snímání všech rychle pohybujících se objektů, například auto, běžící mazlíček, cyklista, kůň, atd.. Panning nejlépe funguje s pohyblivými objekty, které jsou na […]

Autor článku Kristýna Snášelová Datum článku 22.05.2019
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit