Fotografujeme, ale jsme zároveň umělci?

Rubrika článkuJak fotit 23.02.2015

Samozřejmě, koncept fotografie spadá do jednoho z odvětví umění, ale můžete někoho striktně označit za umělce na základě jeho práce nebo hobby?

Fotografové jsou v těchto dnech všude. Kromě tisíců a tisíců fotografů, kteří na fotografování vystavěli své živobytí jsou zde také všechny rodiny s fotoaparáty a každý kdo alespoň trochu ví jak fotoaparát používat. Každý z vás, kdo se nazývá fotografem má možnost – dle mého názoru – nazývat se také umělcem.

 

Termín umělec má silný význam a není diskriminující. Já sama se za umělce nepovažuji. Není to nálepka, kterou bych sama sebe označila, jelikož nevystihuje způsob, jakým se na své fotografie dívám.

Je slovo umělec příliš zavazující?

Někdy se setkám s konotací, že pokud chci být považována za respektovanou fotografku, musím být zároveň umělkyní. Bez ohledu na to, co přesně tyto termíny znamenají.

 

V této době se ani nemusíte příliš snažit, abyste se naučili pořizovat skvělé snímky. Nepotřebujete temné komory, chemikálie a počítat kolik snímků vám na filmu zbývá. I s chytrým telefonem dokážete udělat úžasné fotografie ve vysoké kvalitě. Tím se svět fotografie a umění otevřel pro mnohem víc lidí.

Musíme tedy být umělci? Musíme myslet jako umělci a jít na uměleckou školu, abychom se stali dobrými fotografy?

 

Co takhle? Musíme myslet jako umělec a jít na uměleckou školu abychom BYLI umělci?

Býti fotografem může být stejnou měrou o tom, jaké máme technické znalosti a zkušenosti a stejně tak o tom, jakou máme vizi.

Rovnováha mezi technickými schopnostmi a vizí

Aby jste byli schopni dělat skvělé fotografie, musíte mít oboje – technické dovednosti a vizi. Kombinace těchto dvou schopností je to, co převádí skutečnost na fotografii.

Někteří lidé se snaží nahradit termín vize jiným slovem, jako třeba „oko pro umění“. Můžete tomu říkat jak jen chcete. Vaše vize může být výsledkem důkladného plánování, které dělá velké snímky velkými. Dále může být vaše vize více instinktivní a založena na znalostech fotografických pravidel a osobních zkušenostech.

 

Vidíte svět, vyndáte foťák a hle – je tu fotografie. To dělá všechny fotografy stejnými a zároveň jinými. Z toho samého místo udělá 20 fotografů 20 různých fotografií. Vaše vize je výsledkem toho, jak dokážete vidět svět: jinak, než osoba vedle vás, a to na základě vaší osobnosti a vašich přesvědčení.

Můžete se pokusit porozumět svým vizím skrz pochopení, proč svět vidíte tak, jak ho vidíte. Reflektují vaše fotografie způsob, jakým vidíte svět? Pracujete ve vašich fotografiích stejnou měrou na technických schopnostech a vizích? Nebo se upínáte pouze na jednu z nich?

 

Důvod, proč na rozdílu mezi fotografy a umělci záleží…

Fotografie není svázaná konvencemi. Nikdo z nás se nemusí vejít do určitého stylu nebo fazóny. Vše, co je nutné udělat je objevit svůj styl a prozkoumat ho. Stigma, že se člověk musí chovat jako „umělec“ tak, aby se cítil za fotoaparátem dobře, je mylný.

 

Před vámi leží věci, které chcete zachytit (vaše vize) a časem se vám podaří vydláždit svojí vlastní cestu, a to s pomocí vize a technických dovedností.

 

Komentáře

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Jana Pechlátová

Jana Pechlátová: „Každá má fotografie začala pocitem.“

Její fotografie dýchají; nikoliv ve smyslu běžné a otřepané fráze. Jsou naplněny přírodou, životem, vzduchem i city. Zvířata se na snímcích, které tvoří, vyskytují ve stejné míře jako osoby, které fotografuje. Představují čirou fantazii, nádherné barevné světy. A právě jejich autorka – Jana Pechlátová – nám o nich řekla víc. Mohla byste na úvod trochu […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 18.06.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Rozhovory

Sedm dní v novinkách z fotografie

První detaily o Archival Disc V červenci minulého roku společnosti Sony a Panasonic uzavřeli dohodu o spolupráci na datovém médiu pro dlouhodobé ukládání dat. Nyní byly uvolněny první reálné specifikace o tomto médiu. První kusy by se měly objevit během léta příštího roku s kapacitou 300GB na jeden disk (trojnásobek dnešních Blu-ray disků). To by se však […]

Autor článku Ondřej Panáček Datum článku 12.03.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Technické novinky
Jak fotit pavučiny

Jak fotit pavučiny

Jedna z věcí, která poskytuje fotografům neobyčejnou příležitost, ale také spoustu potíží, je pavoučí síť. Prozrazuje nám něco o životě stejně neobyčejných tvorů. Pružnost a krása sítí, na kterých záleží jejich přežití, mě nepřestane jako fotografický objekt přitahovat. 1. Bezvětří Pavučiny jsou neuvěřitelně křehké a může je rozhýbat i samotný fotografův dech. To by způsobilo […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 07.07.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit V přírodě
Fotoexpo

Vstupenky na největší fotografickou akci podzimu jsou v prodeji. Nenechte si ujít Fotoexpo 2016!

Vstupenky na největší fotografickou akci podzimu jsou již v prodeji. Nenechte si ujít Fotoexpo 2016! Čtvrtý ročník veletrhu a festivalu současné fotografie FOTOEXPO 2016 bude zahájen v sobotu 22. října 2016 v Národním domě na Vinohradech. Ve dvou sálech s fototechnikou se představí nejvýznamnější firmy z oboru, opět jsme pro vás připravili exkluzivní besedy, audiovizuální projekce fotografů, jedinečné workshopy, tematické stage […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 14.10.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Články