Fotografujeme, ale jsme zároveň umělci?

Rubrika článkuJak fotit 23.02.2015

Samozřejmě, koncept fotografie spadá do jednoho z odvětví umění, ale můžete někoho striktně označit za umělce na základě jeho práce nebo hobby?

Fotografové jsou v těchto dnech všude. Kromě tisíců a tisíců fotografů, kteří na fotografování vystavěli své živobytí jsou zde také všechny rodiny s fotoaparáty a každý kdo alespoň trochu ví jak fotoaparát používat. Každý z vás, kdo se nazývá fotografem má možnost – dle mého názoru – nazývat se také umělcem.

 

Termín umělec má silný význam a není diskriminující. Já sama se za umělce nepovažuji. Není to nálepka, kterou bych sama sebe označila, jelikož nevystihuje způsob, jakým se na své fotografie dívám.

Je slovo umělec příliš zavazující?

Někdy se setkám s konotací, že pokud chci být považována za respektovanou fotografku, musím být zároveň umělkyní. Bez ohledu na to, co přesně tyto termíny znamenají.

 

V této době se ani nemusíte příliš snažit, abyste se naučili pořizovat skvělé snímky. Nepotřebujete temné komory, chemikálie a počítat kolik snímků vám na filmu zbývá. I s chytrým telefonem dokážete udělat úžasné fotografie ve vysoké kvalitě. Tím se svět fotografie a umění otevřel pro mnohem víc lidí.

Musíme tedy být umělci? Musíme myslet jako umělci a jít na uměleckou školu, abychom se stali dobrými fotografy?

 

Co takhle? Musíme myslet jako umělec a jít na uměleckou školu abychom BYLI umělci?

Býti fotografem může být stejnou měrou o tom, jaké máme technické znalosti a zkušenosti a stejně tak o tom, jakou máme vizi.

Rovnováha mezi technickými schopnostmi a vizí

Aby jste byli schopni dělat skvělé fotografie, musíte mít oboje – technické dovednosti a vizi. Kombinace těchto dvou schopností je to, co převádí skutečnost na fotografii.

Někteří lidé se snaží nahradit termín vize jiným slovem, jako třeba „oko pro umění“. Můžete tomu říkat jak jen chcete. Vaše vize může být výsledkem důkladného plánování, které dělá velké snímky velkými. Dále může být vaše vize více instinktivní a založena na znalostech fotografických pravidel a osobních zkušenostech.

 

Vidíte svět, vyndáte foťák a hle – je tu fotografie. To dělá všechny fotografy stejnými a zároveň jinými. Z toho samého místo udělá 20 fotografů 20 různých fotografií. Vaše vize je výsledkem toho, jak dokážete vidět svět: jinak, než osoba vedle vás, a to na základě vaší osobnosti a vašich přesvědčení.

Můžete se pokusit porozumět svým vizím skrz pochopení, proč svět vidíte tak, jak ho vidíte. Reflektují vaše fotografie způsob, jakým vidíte svět? Pracujete ve vašich fotografiích stejnou měrou na technických schopnostech a vizích? Nebo se upínáte pouze na jednu z nich?

 

Důvod, proč na rozdílu mezi fotografy a umělci záleží…

Fotografie není svázaná konvencemi. Nikdo z nás se nemusí vejít do určitého stylu nebo fazóny. Vše, co je nutné udělat je objevit svůj styl a prozkoumat ho. Stigma, že se člověk musí chovat jako „umělec“ tak, aby se cítil za fotoaparátem dobře, je mylný.

 

Před vámi leží věci, které chcete zachytit (vaše vize) a časem se vám podaří vydláždit svojí vlastní cestu, a to s pomocí vize a technických dovedností.

 

Komentáře

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

photography

Jak vybrat a koupit stativ?

Výběr stativu může být pěkně ohromující zážitek, vzhledem k tomu kolik různých typů je v současnosti prezentováno. Na jednu stranu je stativ velmi jednoduchý nástroj, který dělá naše fotoaparáty stabilními, když fotografujeme v náročných světelných podmínkách. Na druhou stranu je zde mnoho proměnných, které musíme vzít při jeho výběru v potaz. Jak vysoký by měl […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 15.06.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit
pohyb

Tipy jak pracovat s kompozicí

Co je to kompozice ve fotografii? V nejzákladnějším smyslu, definice fotografické kompozice je umístění objektů na fotografii. Jde o to, jak jsou umístěny ve hledáčku a co je kolem nich. Například, když deset fotografů fotí stejnou modelku na stejném místě, každý z nich bude mít úplně jinou kompozici.   I když máte ten nejdražší a nejšpičkovější […]

Autor článku Kristýna Snášelová Datum článku 25.04.2020
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit
Petr Bambousek

Petr Bambousek: „Cesty si plánuji tak, abych si splnil co nejvíc snů.“

Příbramský rodák Petr Bambousek je  fotograf divoké přírody. Se svým fotoaparátem procestoval už mnoho člověkem nedotčených míst. Můžeme jmenovat třeba Kostariku, Thajsko, Irsko, Ekvádor nebo Panamu nebo Gambii. Pojďte se s námi ponořit do jeho světa křišťálově čisté přírody a vůní deštného pralesa…                   Jakou ze svých fotografií máte nejradši a proč? Ta je pokaždé […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 09.06.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Rozhovory
Používáte ve svých fotografiích posvátnou vertikalitu

Používáte ve svých fotografiích posvátnou vertikalitu?

Je jedno, jestli fotíte na kompakt nebo zrcadlovku. Tady se budeme bavit o kompozici. A ta se týká všech. Hipstra s instagramem v mobilu i profíka s vybavením v hodnotě stáda andaluzských koní!  Proč je vertikalita posvátná?  Vertikalita fascinovala lidstvo od nepaměti. Vzpomeňte si na Stonehenge. Tehdejší lid musel mít extrémně vážný důvod, aby se […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 17.07.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit