Základy 09.11.2015
Vítejte u prvního článku ze série KOMPOZICE.
Začneme tím, že si vyjasníme samotný pojem. Ráda bych nastínila začínajícím fotografům co kompozice je, o čem je, z čeho se skládá, proč je nesmírně důležité o ní při fotografování přemýšlet a jak ji sestavit.
1) Obecná definice pojmu
Termín kompozice se nevztahuje pouze na výtvarné umění, ale i k hudbě, tanci, literatuře a prakticky k jakémukoliv jinému umění, které si dokážete představit. Obecně má kompozice dva důležité a spolu související významy.
Prvně a především – kompozice znamená poskládání jednotlivých prvků a objektů do výsledného snímku. V důsledku toho je kompozice klíčem k uměleckému dílu. Proto byste ji neměli podceňovat. Mnoho umělců věnovalo studiu kompozice roky, ba i životy!
V případě, že do snímku nezahrnete dostatečné množství prvků, pozbyde fotografie detailů. Ty jsou nezbytné především pro diváka, kterému bez dostatečného množství prvků může uniknout pointa celé fotografie. Na druhou stranu příliš mnoho prvků ve snímku bude působit rušivě.
Dobrá kompozice vyžaduje rovnováhu.
To nejlepší, co můžete udělat, je ujistit se, že všechny prvky ve fotografii mají nějaký význam pro příběh, který se snažíte předat divákovi.
V některých případech může kompozice znamenat samotné umělecké dílo. Tak například když mluvíme o konkrétní instalaci, používáme spojení „Tato kompozice…“ Taková definice platí taktéž pro hudbu (hudební komponisté – skladatelé).
2) Kompozice ve fotografii
Teď, když známe obecnou definici pojmu kompozice, není těžké vykoumat její význam ve fotografii. Jednoduše řečeno:
Kompozice je poskládání a uspořádání prvků ve snímku takovým způsobem, který odpovídá cílům a myšlenkám fotografa.
Uspořádání prvků lze provést buď přesunutím jich samotných, anebo přemístěním fotoaparátu. Dobrým cvičením oka pro kompozici je portrét nebo zátiší. Tyto témata poskytují na rozdíl od sportovních nebo akčních fotografií dostatek času k promyšlení a rozvrhnutí celého uspořádání.
Kompozice je to, co vede divákovo oko po fotografii – zpravidla po těch nejdůležitějších prvcích, občas ve velmi specifickém pořadí. Dobrá kompozice dokáže udělat ze shluku nezajímavých prvků umělecké dílo. Na druhou stranu – špatná kompozice může zničit snímek, na kterém jsou zachycené sebezajímavější předměty. Mějte na mysli, že špatně komponovanou fotografii se vám při postprocesu podaří zachránit jen málokdy. To je také důvod, proč je nutné komponovat velmi pečlivě.
Ohnisková vzdálenost, clona a úhel, se kterými se rozhodnete fotografovat, kompozici výrazně ovlivňují. Pokud například zvolíte nižší clonové číslo, znatelně rozostříte pozadí, které tak dá vniknout předmětům v popředí. To často vede k výraznějším stínům v rozích (vinětaci), která zpravidla vede divákovo oko do středu fotografie. Pokud naopak clonové číslo zvýšíte, zvýšíte hloubku ostrosti, takže ostré budou bližší i vzdálenější předměty. I takto můžete uvést snímek do větší rovnováhy.
Barevnost, tóny a další kompoziční prvky budeme podrobně zkoumat v nadcházejících článcích.
Komponování snímku se pro vás časem stane naprosto přirozenou věcí. Nebudete muset nad umístěním jednotlivých prvků ani příliš uvažovat. Vaše podvědomí to bude dělat za vás. Špatnou kompozici ihned rozpoznáte – vycítíte.
Komentáře
Autor článku
Karolína Herzogová
Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.