Sigmácké zkratky

Canoňácké zkratky

Rubrika článkuJak fotit 17.08.2015

Na stránkách přibyl minulý týden článek o Nikoňáckých zkratrách. Ani jsem netušila, jaké odezvy se mi od vás – čtenářů – dostane. Mockrát vám za to děkuji, jelikož neexistuje lepší pocit, než čtení těch pozitivních komentářů a slov podpory. A jelikož bych nerada někoho diskriminovala, dnes se vám dostává do ruky stejný článek, jen s Canoňáckými zkratkami. Různí výrobci totiž používají velmi odlišné zkratky a značení pro popis objektivů (i když samotná technologie je velmi podobná). Některé zkratky mohou být obtížně srozumitelné a snadno je pleteme. Výrobky od Nikonu máme za sebou – teď nás čeká terminologie Canonu.

 

shutterstock_207577981

1) Rozdělení podle formátů

EF 

Takto byl označen nový, plně elektronický objektiv Canon, představený roku 1987. Objektivy s označením EF jsou kompatibilní se všemi fotoaparáty Canon EOS a jsou navrženy tak, aby pokryly i full-frame (senzory s velikostí kinofilmového políčka).

 

EF-S

Takové objektivy jsou navrženy pro digitální fotoaparáty se snímačem APS-C, jako je například Canon EOS 700D. To je také jediný rozdíl mezi objektivy s označením EF a EF-S. Objektivy EF-S by se neměly (a ve většině případů je ani nelze) montovat na Canon EOS a digitální full-frame zrcadlovky se senzorem 36x24mm, právě z důvodu větší velikosti zrcátka, které se v takových zařízeních používá.

 

EF-M

Jedná se o nový druh objektivů, které jsou speciálně navržené pro bezzrcadlovky Canon EOS M s bajonetem EF-M. Stejně jako u objektivů EF-S, jsou EF-M navrženy pro snímače APS-C. Objektivy EF-S a EF mohou být použity na bezzrcadlovky za použití vhodné redukce, ale nikoli naopak – objektivy EF-M nelze namontovat na zrcadlovky.

 

FD

Takto bývaly označovány staré objektivy Canon s ručním ostřením, vyráběné před rokem 1987. Vzhledem k tomu, že u nich chybělo žádané automatické zaostřování, rozhodl se Canon od FD upustit a pustil se do výroby systémů EOS s bajonetem EF. Výroba těchto objektivů je již dávno ukončena, nicméně mnoho fotografů-nadšenců je stále používá. Existuje několik objektivů, které je možné použít na moderní fotoaparáty EOS EF. Redukce s optickým členem umožňují zaostření na nekonečno, zatímco ty bez optického členu nikoli.

 

2) Rozdělení podle technologie a klasifikace

L

Označení luxusních špičkových objektivů Canon. Objektivy spadají do profesionální třídy s nejvyspělejšími optickými vzorci a kvalitními komplexními skleněnými prvky. Jsou vyrobeny tak, aby odpovídaly nejvyšším standartům Canonu a často mají mnoho prvků ochrany proti povětrnostním vlivům. Ceny těchto objektivů odpovídají jejich kvalitě. Objektivy L jsou snadno rozpoznatelné podle červeného kroužku v přední části.

 

SSC (Super Spectral Coating)

Druh povrchového krytí objektivů, které bylo původně objeveno Lordem Rayleighem v roce 1886 a zdokonaleno Carlem Zeissem. Povlak v podstatě minimalizuje odrazy a prasátka a maximalizuje kontrast. Všechny moderní objektivy od Canonu mají několik takových vrstev, pouze ty nejstarší nesou označení SSC.

 

I, II, III

Římské číslice v názvu označují generaci objektivu. Tak například objektivy Canon 24-70mm f/2.8L jsou hned dva: Canon EF 24-70mm f/2.8L USM a Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. Jediným rozdílem v názvu je římská II u druhého objektivu, která značí, že se jedná o novější, aktualizovanou verzi. Oba jsou profesionální, oba „elkové“, ale liší se optikou i cenou.

 

USM

Tato zkratka znamená, že je objektiv vybaven ultrazvukovým zaostřovacím motorkem. Jedná se o tichý, rychlý a výkonný motor, který je instalován na většině moderních zařízeních od levnějších typů až po „elkové“ objektivy.

 

Micro USM

Tento zaostřovací motorek je menší a jednodušší než klasický USM, který se používá na většině objektivů Canon. Stejně jako jeho starší bratr je rychlý a tichý. Používá se zejména na menších a lehčích objektivech. Jeho nevýhodou je, že není možné plně manuálně ostřit. Existuje však výjimka – objektiv, který je vybaven jednodušším Micro USM motorkem a umožňuje plné manuální ostření je Canon EF 50mm f/1.4 USM. Oba motorky (USM i Micro USM) jsou v názvu objektivu označovány jednotně – USM.

 

STM (Stepper Motor)

Motorek, který je navržen tak, aby minimalizoval vibrace a hluk automatického ostření během záznamu videa. Tento motorek si postupně razí svoji cestu napříč zařízeními od Canonu. První objektiv s tímto motorkem je EF-M 22mm f/2 STM. Nyní jsou jím vybaveny všechny objektivy typu EF-M, a krom toho byly aktualizovány i některé EF-S objektivy, například EF-S 18-55mm f/5.3 IS STM.

 

AFD (Arc-Form Drive)

První autofokus použitý u objektivů typu EF. Je mnohem hlasitější a pomalejší než USM motorek.

 

MM (Micro Motor)

Nejméně pokročilý AF motorek. V podstatě se jedná o menší verzi AFD. Používá se při výrobě nejlevnějších objektivů jako je EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II. Neumožňuje plně manuální zaostřování jako jeho sofistikovanější USM bratři.

 

 PZ (Power Zoom)

Speciální motorek pro změnu ohniskové vzdálenosti objektivu. Jediným objektivem, který PZ využívá je EF 35-80mm f/4-5.6 PZ.

 

IS (Image Stabilisation)

Označení pro optickou stabilizaci obrazu. Tato technologie ovládá některé z optických prvků, a tím kompenzuje chvění ruky a jiné rozhýbání.

 

3) Rozdělení podle specializace

Macro

Objektiv s tímto označením je zaměřený na relativně krátké vzdálenosti a poskytuje zvětšení 1 : 1.

 

Campact Macro

S objektivem označeným Compact Macro lze zaostřit velmi blízko. Pokud je mi známo, jediným objektivem s tímto označením je EF 50mm F/2.5 Compact Macro.

 

MP-E

Existuje pouze jeden objektiv Canon s tímto označením, a to MP-E 62mm f/2.8 1-5x Macro. MP-E znamená velmi vysoké zvětšení – tento objektiv začíná ostřit tam, kde obyčejné makro objektivy ostřit přestávají. Výše uvedený objektiv je pouze manuální a nezaostřuje na nekonečno. Je schopný dosáhnout zvětšení 5 : 1.

 

DO (Diffractive optics)

Objektivy s difrakční optikou mají speciální skleněné prvky, které ohýbají světlo víc, než obyčejné sklo. Rozměrově je pak objektiv se stejnými parametry mnohem menší. Známým DO objektivem je EF 400mm f/4 DO IS USM.

 

Softfocus

Aneb měkké zaostření. Jedná se o speciální funkci měkčí kresby, kterou využívají především portrétní fotografové. Existuje pouze jeden objektiv se softfocusem, a tím je ED 135mm f/2.8.

 

4) Příklad v praxi

Nyní, když víme vše, co vědět potřebujeme, podíváme se na jeden objektiv v praxi. Jedná se o populární Canon EF 70-200mm f/2.8 IS II USM.

 

Objektiv Canon

 

Z názvu objektivu můžeme snadno říci, že se jedná o drahý a profesionální objektiv (s označením L). Nabízí pokročilý optický vzorec pro nejlepší možný výkon, včetně skleněných fluoritových prvků. Je možné ho použít i na full-frame zrcadlovky Canon EOS (EF). Přirozeně může být použit i na crop senzor. Objektiv má optickou stabilizaci obrazu (IS) a je to již druhá verze (II). Autofokus je poháněn nejlepším motorkem od Canonu. K dispozici je plně manuální ostření, zatímco automatické ostření slibuje, že bude tiché a rychlé (USM).

 

 

Komentáře

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Fotoškoda fest

Zažijte fotografii jinak!

Zúčastněte se jedinečné fotografické akce FOTOŠKODA FEST, která se uskuteční ve dnech 6. – 15. listopadu 2015 a bude věnovaná všem, kteří podlehli kouzlu fotografie a bez fotoaparátu neudělají ani krok.   Festival bude zahájen v pátek 6. 11. od 17:00 vernisáží výstavy Czech Press Photo – Fotografie roku 1995 – 2015. Těšíme se na vás […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 04.11.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Články Inspirace na víkend
Používáte ve svých fotografiích posvátnou vertikalitu

5 tipů kterými vytrénujete oko pro lepší kompozici

Mít oko pro dobrou kompozici je jedna z věcí, která odlišuje ty nejlepší fotografy od ostatních. Jeden z nejlepších způsobů, jak dostat kompozici pod kůži je soustředit se na jeden jediný objekt. Můžete to brát jako jednoduché cvičení. Přečtěte si 5 tipů, jak si oko pro kompozici vytrénovat. 1. Použití jednoho skla Objektivy mají na vzhled […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 27.10.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit Základy
Záblesková světla

Několik tipů na co si dát pozor při zařizování vašeho 1. ateliéru

Mám prostor o velikosti cca 4×6 m a chci si koupit nějaká záblesková světla, poraďte mi, jáká jsou pro mne nejlepší ?   Na tuto otázku, tak jak je položena, se v podstatě odpovědět nedá. Např. v ateliéru o rozměrech 2×3 až 12×30 m můžeme úspěšně fotografovat se záblesky o stejném výkonu, v některém případě se […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 11.03.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Experimenty Jak fotit
Richard Horák

Richard Horák: „Neznám žádné jiné město na světě s podobným Geniem loci, duchem místa, jako je Praha.“

Pro začátek bych vás poprosila o krátké představení vás a vaší aktuální fotografické práce.   K fotografování mě přivedl můj táta, koupil mě takovou krásnou černou krabičku, která se jmenovala BOX Tengor, byl ošoupaný, starý, ale fotil a já jsem ho měl rád. Moc mě to nešlo, ale díky tátovi mě fotografie zaujala. S tátou […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 06.04.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Rozhovory