Lidi 15.03.2015
Miluji portréty a jsem si jistá, že mnozí z vás jsou na tom podobně. Nicméně vytvořit perfektní portrét je jedna z nejsložitějších disciplín. Čili před vás předkládám 20 rychlých tipů, jak se s portrétními fotografiemi poprat. Doufám, že vám přinesou co největší užitek a pomohou vylepšit vaší techniku.
Vše co potřebujete je: být obeznámen se základy svícení, kompozice a s vaší technikou. Zároveň musíte mít svoji vlastní kreativní vizi.
1. Henri Cartier-Bresson
Cartier-Bresson je fotografickou ikonou – podařilo se mu zachytit jádro, klíčové okamžiky. Nezáleží na tom, jak velkou kontrolu nad celou scénou máte. Klíčovým okamžikem je stisknout spoušť v tu pravou chvíli, kdy jsou všechny prvky tam, kde mají být. Dále je zásadní, cituji samotného Bressona; „… vetknout fotoaparát mezi kůži člověka, kterého fotíte a jeho košili.“
Nefoťte průkazovou fotografii na řidičák nebo pas. Foťte portrét.
2. Seshora nahoru?
Každá dobrá portrétní fotografie, ať se jedná pouze o obličej nebo hlavu s rameny, začíná u nohou. Bez legrace, dámy a pánové. Pokud váš model nestojí „správně“, máte po dobrém portrétu. Věci jako těžiště by pro vás neměla být španělská vesnice – všímejte si, na jakou nohu váš model přenáší váhu, jestli se neustále nekomíhá ze strany na stranu apod.
3. Nezapomeňte na ruce
S rukama mám vždycky problém – představují dva kusy plochého masa, který musím do snímku vtěsnat tak, aby co nejméně rušily. Ve snímku předně nesmí jít o ruce (takové fotky nedělají ani fotografové boxerů). Pokuste se prezentovat ruce spíše ze stran, z úhlů, které je donutí vypadat lichotivě. Zejména objekty ženského pohlaví toto velmi ocení.
4. Krk
Jako fotografové pracujeme ve 2D prostoru a snažíme se, aby naše práce vyznívala jako 3D. Jak toho dosáhneme? Stačí, abyste svého modela donutili naklonit hlavu a krk tím způsobem, že vynikne linie jeho čelisti. Pomůže vám i světlo a samozřejmě tvar obličeje dotyčného. Naším hlavním cílem je především bezbolestně „oddělit“ hlavu od krku.
5. Nevíte si rady? Rembrandtěte!
Klasická a jednoduchá Rembrandtova osvětlovací technika 45ti stupňů pomohla již tisícům lidí. Nejlépe ji využijete v případě, že nemáte čas nebo nevíte jak klient vypadá či v jiné „nouzové“ situaci. Stačí dát světlo (přídavný blesk aj.) na 45° k předmětu v horizontální i vertikální rovině.
Tuto techniku doporučuji s různými variacemi, díky nimž dosáhnete klasického vzhledu s jedním reflektorem, kterým může být třeba i okno.
6. Prevence překonává léčbu
… aneb plánovací fáze je základ. Mít dobrý a jasný plán, komunikovat s modelem pokud možno vesele a optimisticky a jít si cílevědomě za svou vizí – to jsou přísady k dosažení perfektního portrétu. Veškeré zařízení si připravte předem a nezapomeňte, že vyteklá baterie, nedostatečně velká SD karta nebo rozbitý fotoaparát neznamenají konec focení, ale pouhou překážku.
7. Řekněte si o pomoc
Obvykle pracuji sólo, a to na většině lokalit, na které chodím fotit. Naučila jsem se však, jakou hodnotu má pomoc při focení, které vyžaduje více zařízení nebo logistiky. Mít někoho, kdo vám podrží blesk nebo odraznou desku v okamžiku, kdy vítr vane rychlostí 250 km/h… zkrátka se na práci budete soustředit mnohem lépe, když se nebudete muset starat o tisíc dalších maličkostí.
8. Seznamte se s hloubkou ostrosti (DoF)
Nemusíte přesně vědět, jaká hloubka ostrosti (Depth of Field) je přijatelná při fotografování na vzdálenost osmi metrů s 100mm objektivem, ale měli byste mít základní představu o tom, jak jednotlivé čočky ovlivňují „f-ko“.
Také byste měli vědět, jak hloubku ostrosti ovlivňuje vzdálenost fotoaparátu od modelu, což vám výrazně pomůže při volbě delších či kratších skel.
9. Eliminace rušivého pozadí
Portrét focený jak v interiéru, tak v exteriéru je především o modelu. Proto by pozadí nemělo být rušivým prvkem a nemělo by od objektu odvádět pozornost.
Lidské oko má ráda pestré barvy, texturu a „lidské“ tvary, proto je lepší se jim v portrétní fotografii v pozadí vyhnout, než je poté zdlouhavě retušovat. Vyhněte se tyčím a stromům vyrůstajícím z hlav.
10. Úhel dopadu / úhel odrazu
Toto si pamatujte vždy, když budete mít co dočinění s lesklými povrchy – s brýlemi, leštěným nábytkem nebo okny. Odlesky můžete využít ve svůj prospěch, ale ve většině případech budou ve snímku rušivými elementy. Zkrátka budou rušit iluzi či spojení, které jste si ve snímku vysnili.
Umístěte fotoaparát mimo odrazný úhel, přesuňte světla nebo přesuňte model tak, abyste snížili nebo úplně porazili rušivé odlesky.
11. Poměr chuti
Upravte poměr osvětlení (kontrast) podle svého modelu. Více či méně ostrých přechodů světlo/stín dosáhnete s nastavením výkonu svítidel, jejich tvrdosti, vzdálenosti a úhlu, mimo jiné samozřejmě i nastavením fotoaparátu. Přizpůsobení osvětlení kontrastu změní vzhled i poselství, které chcete světu skrz fotografii sdělit.
12. Je to v očích
Pokud fotografujete portrét osoby nebo zvířete, ujistěte se, že mají „živé oči“. Jak je poznáte? Vezměme to z opačné strany – mrtvé oči jsou monotónně osvětlené a nic se v nich zkrátka nezrcadlí. I když je vaším cílem zachytit prázdný a mrtvý pohled, správně nasvícené oči jsou základem. Tvar, velikost a úhel osvětlení očí je důležité a vaším úkolem je zachytit je co nejlichotivěji.
13. Kufřík první pomoci
Nemám na mysli lékárničku s obvazy a sterilizovanou gázou, ale první pomoc pro kosmetické úpravy vašeho modelu. Nebudeme mít pokaždé po ruce stylistu a vizážistu, a proto si s sebou přineste pár věcí, které se vám na místě budou hodit – malé kosmetické zrcátko, sponky, jelení lůj, odličovač, hřeben (osvědčili se i hypoalergenní dětské ubrousky).
S těmito pomůckami odfouknete problémy lesklého čela, rozcuchaných vlasů i okoralých rtů.
14. Další kufřík první pomoci
Malá lékárnička není na škodu, a to především v případě, že fotíte v parku nebo v lese. Já si s sebou nosím repelent i krém po bodnutí hmyzem, pláštěnku pro sebe, foťák i objektiv, náplast. Nezapomeňte zachovat kompaktnost, zvláště pokud pracujete sami.
15. Není čas ztrácet čas
I když budete mít na fotografování celý den, ztrácet čas nesmíte. Mít své zařízení, zejména objektivy a blesky v autě je jako nemít je vůbec. Z ničeho nic musíte pustit věci z rukou a běžet pro filtr či jiný kousek vybavení. To vám zabere spoustu času, kterého nemáte na rozdávání. Být připraven neznamená mít vše, co potřebujete – znamená to mít vše, co potřebujete po ruce.
16. Smlouvy a povolení
Váš model – klient očekává, že kromě fotografa jste i kouzelník, který vše dokáže napravit s Photoshopem. Vždy, když se nachystáte na fotografování, vyjasněte si, jaký druh retušování a post úprav budete dělat a jak dlouho vám to zhruba bude trvat. Tyto faktory určují na profesionální úrovni cenu celého fotografování.
Ujistěte se, že máte oprávnění a povolení fotografovat v lokaci, kterou jste si vybrali. Dokonce i v některých parcích je pro fotografování vyžadováno povolení, a proto si nezapomeňte tato omezení ohlídat.
Oh, a nezapomeňte si povolení sehnat ještě předtím, než začnete fotit.
17. Práva
Pokud vaším modelem není zrovna někdo z rodiny nebo nejlepší přítel, kterého znáte již od mateřské školky, raději s ním podepište formulář, který vás opravňuje použít fotografie dle vašeho uvážení. Tak se vyhnete případnému sporu o „vlastnictví“ fotografií.
18. Osobnost
Nezapomeňte, že váš model toho o fotografování pravděpodobně nebude vědět tolik jako vy, takže se vyhněte dlouhým monologům o technice a nejnovějších foto-vynálezech.
Pokuste se být přátelský, empatický a chovejte se tak říkajíc účelně. Užívejte si fotografování, buďte optimistický a nezapomeňte na přestávku!
19. Zvládli jste všechna pravidla? Tak je porušte!
Pravidlo třetin, zlatá spirála, centrování, bla bla bla. To jsou věci, které se potřebujete naučit, abyste je mohli porušovat a přesto získat perfektní fotografii. V opačném případě budou vaše snímky vypadat i pro neprofesionální oko zkrátka hloupě.
Neexistuje žádný absolutně špatný či správný způsob, jak správně vyfotit portrét, ale existují zde správné a špatné porušování pravidel.
20. K.I.S.S.
Keep It Simple, Stupid (K.I.S.S.) aneb takové české „v jednoduchosti je síla“. Udržujte svoji koncepci tak jednoduchou, jak jen to jde.
Pokud nejste spokojení se svým vybavením, pokud nemáte svého vlastního asistenta a o přídavném blesku si necháváte zdát, nezoufejte – toto jsou pouze překážky na vaší cestě k úspěchu. Mnohé z nejlepších portrétů byly vyfocené s minimálním zařízením (fotoaparát, objektiv a přirozené světlo), a proto si nemyslím, že budete potřebovat nejlepší a nejnovější zařízení. To, které právě v tuhle chvíli leží před vámi, je to nejlepší, které můžete mít.
Komentáře
Autor článku
Karolína Herzogová
Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.