Rozhodujete se, jaká světla si pořídit do ateliéru?

Rubrika článkuJak fotit 14.02.2018

Do ateliéru se vyplatí pořídit klasická světla určená pro napájení ze sítě. Dnes bych rád zmínil dvě z nich…

Ponechám stranou nejnižší hobby třídy, kterých najdete na trhu mnoho, cenově cca. Do 4.500,- Kč a mají jednu společnou nevýhodu – nejsou určena pro velké zatížení. Pokud fotografujete často a hodně expozic po sobě, vyhřívají se jim kondenzátory a z dlouhodobého hlediska (2-3 roky a více) se jejich servisování nevyplácí. To znamená pokud víte, že budujete ateliér na dobu delší než 2-3 roky, vyplatí se spíše koupě zábleskových světel střední, či profesionální třídy, která můžete používat klidně 5, 10 let i déle s minimálními náklady na servis (dle náročnosti na zatížení).

Dvě třídy které vám dnes chci představit se od sebe laicky řečeno liší asi tak jako rodinné kombi v základní výbavě od solidní limuzína v plné výbavě. 

 

 

První z nich (ten „kombík“) je robustní a spolehlivá Photon Millennia DPE, která se prodává ve slabší variantě s označením 300 a silnější 400. Tradičně má jako všechna světla od Photon Europe velice rychlé nabíjení (u třístovky je to Čas znovu-dobití: 0.3 – 1,0s), čímž výrazně převyšuje konkurenční značky, plynulou regulaci síly záblesku ve velkém rozsahu 6-ti clonových čísel: 1/32 – 1/1, což nám bez problému umožňuje používat i nízká clonová čísla, velice slušná je i krátká doba hoření výbojky t=0,5 1/2400 s, samozřejmostí je aktivní chlazení, fotobuňka a světlo je vybaveno pilotní žárovkou 150W. Ovládací panel je přehledný, jednoduchý a obsluha je snadná a intuitivní.

Protože je konstrukce velice bytelná a světlo nemá žádné složité funkce, světlo velice dobře snáší i umístění v ateliérech, které se pronajímají, ve školách a obecně ateliérech, kde se střídá více fotografů – laicky řečeno není na něm moc co „rozštelovat“, nebo rozbít. Pokud fotíte převážně v rozsahu clon f1,2 – f8, tak Vám bohatě stačí třístovka, pokud častěji fotíte i na f8-11 a nesvítíte moc z dálky, tak je lepší jít do čtyřstovky, která má o půl clonového čísla vyšší výkon. Od servisního technika mám navíc ověřenou informaci, že na tomto typu světla nejsou v podtastě žádné reklamace, což je vzhledem k tomu, že už se prodává třetím rokem co říct. 

   Další velkou výhodou je, že na Photon Millennia DPE aktuálně běží slevová akce, proto můžete základní sestavy světel DPE světel nakoupit za velice zvýhodněné ceny.

 

 

Druhé ze světel na které Vám chci dnes dát tip je Photon DPL ProV, což je záblesk šitý na míru profesionálům a k dostání je u Photonu v provedení 400Ws a 600Ws. Oproti levnější variantě má vestavěný přijímač, pomocí kterého můžete světlo originálním odpalovačem nejenom spouštět, ale také regulovat jeho výkon a zapínat pilotní žárovku a to až 16 různých světel, díky možnosti nastavení 16-ti kanálů. K tomu všemu vám postačuje jeden jediný radiový vysílač TRS-V umístěný na fotoaparátu. Pilotní žárovka je zde výkonnější (250W) a dobíjení rychlejší (verze 400Ws nabíjí za neuvěřitelných 0,2-0,9s), rozsah opět osvědčených 6 clonových čísel (1/32 – 1/1).

 

 

Všechny tyto funkce dělají z DPL ProV na trhu predátora, ovšem to úplně nejlepší nakonec je, že mají extrémně krátkou dobu hoření v celém rozsahu výkonu (od minima až po maximální výkon) 600Ws 1/3500s a 400Ws dokonce 1/4000s ! Což je dosaženo použitím unikátního technického řešení v kombinaci se speciální výbojkou, ve které rychleji prohořívá xenonová náplň. S takto krátkou dobou hoření není problém zmrazit pohyb ani při použití obvyklých synchročasů 1/125 -1/200s

Pokud běžně při focení nevyužíváte vyšší clonová čísla než f8-11, tak bohatě dostačuje varianta 400Ws, pokud používáte clony vyšší, nebo občas potřebujete přesvítit denní světlo od slunce, tak doporučuji spíše 600Ws.

Optimální počet světel do profesionálního foto studia jsou 2-3, ale začít se dá i s jedním až dvěma světly, pokud chcete kvalitní vybavení, které dlouho vydrží a nevadí vám dokupovat zařízení ateliéru postupně.

 

Autor: Petr Kuchař

 

„Před nákupem fotovýbavy nezapomeňte jednotlivé dodavatele porovnat. Pomůže vám s tím například srovnávací web vybero.cz.“

 
 

Komentáře

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Jiří Šujanský

Jiří Šujanský: „Hlavním poznávacím znamením opravdové modelky je to, že jí sluší jakýkoliv makeup, účes a jakékoliv oblečení.“

Jiří Šujanský je hvězdný fotograf – a to do slova. Skrz hledáček viděl již nejednu českou celebritu – jména jako Andrea Verešová, Ewa Farná, Miss 2013 Gabriela Kratochvílová nebo rapper Řezník – jsou mu dobře známá. Následující rozhovor vám poodhalí duši tohoto českého fotografa.   Vaše fotografie jsou v České republice velmi populární. Proto se nemůžu nezeptat […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 28.01.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Rozhovory
Vysoko rychlostní fotografiie

Vysokorychlostní fotografie – proklatě rychlá jízda

Pokud chcete zmrazit pohyb, musíte použít rychlé nastavení závěrky. To je jasné… Pokud to vyženeme do extrému, použijeme závěrku 1/8000. To je jedna osmitisícina sekundy. Potom dokážeme zmrazit nejenom stříkající vodu ale i trhající se balónek, který jsme právě propíchli. Působivé. Problém ovšem je, že když použijete rychlý čas závěrky, na snímač se nedostane moc […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 05.01.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Experimenty Zajímavosti

Jan Zemánek: „Do modelky se musím platonicky zamilovat.“

Milovník hudby, přírody a volnosti. Tak o sobě mluví fotograf – samouk, který posledních 7 let fotografuje portréty, z toho tři-čtyři roky téměř pouze glamour. Jeho jméno je Jan Zemánek. Snímky, které fotí jsou nádherné a šokující zároveň. Tímto článkem vám nabízíme vhled do jeho současné tvorby   Jaký byl vývoj témat, která se před […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 20.04.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit
Molo

Kam s horizontem aneb rovné linie ve fotografii

Dneska si řekneme něco o horizontu, dělení snímku, další kompozičních pravidlech a liniích vůbec. Ve fotografii horizont působí zpravidla jako dělící prvek. Nejlépe přítomnost horizontu postřehnete na krajinářských fotografií, ve kterých, krom toho, že je neoddělitelnou součástí kompozice, dotváří celkové finální vyznění (na fotografii je více oblohy nebo země v závislosti na tom, kde je […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 27.12.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Základy