Rybí oko Filip Obr

5 důvodů, proč fotíte tak mizerné portréty!

Rubrika článkuJak fotit Lidi 10.07.2014

Vyfotit portét není až tak těžké, jak by se na první pohled zdálo. Tak proč děláte stále dokola ty samé chyby? Zdokonalit se znamená změnit se, takže být dokonalým znamená měnit se často. To řekl W. Churchill (ano, to je ten, který i řekl: Hodně piju, málo spím. A kouřím jeden doutník za doutníkem.To jsou důvody, proč jsem ve formě na dvě stě procent.“ ) Přečtěte si proto pár tipů, jak se zdokonalit!

„Zdokonalit se znamená změnit se, takže být dokonalým znamená měnit se často.“  W. Churchill

1. Nezůmujete

Hned na úvod. Fotit portrtét na krátké ohnisko (když máte „odzoomováno“) není zrovna dobrý nápad. Proč? Každý bude na fotce vypadat tlustší než ve skutečnosti je. O některých zrcadlech se říká, že v nich člověk vypadá lépe (hubenější). Je to tím, že jsou lehce prohnutná dovnitř, odborně – konkávní. Krátká ohniska se chovají k obrazu opačně – jako vypouklé zrcadlo. Dovedeno do extrému – efekt rybího oka. Na fotce níže vypadám, jako účastník závodů v přejídání. 

Rybí oko Filip Obr

Rybí oko se chová jako konvexní zrcadlo!

Pokud se vrátíme k situacím, se kterými se budete setkávat denně při focení portrétů, podívejte se prosím na na obrázek níže. Ačkoli to není tak znatelné jako u rybího oka. Na obrázku vlevo je obličej o něco vypouklejší – více tlustý než na obrázku vpravo. Pamatujte, že každá žena zaručeně pozná s ocení, když ji objektiv ubere pár kilo. A to stačí tak málo… Zazůmovat! 

Portrét soudkovatění Filip Obr

2. Fotíte s vestavěným bleskem

Profackovat někoho večer vestavěným bleskem z krátké vzdálenosti je asi tak neslušné, jako nesmeknout klobouk před dámou! Navíc budete mít hned dva problémy. Fotka bude nepoužitelná, protože postižený bude přesvícený a okolí tmavé, druhý problém budou červené oči. Červené oči celkem snadno odstraníme ve Photoshopu. Přeexponovaný obličej a tmavý zbytek bude ovšem vypadat strašně pořád. Jediný rozumný důvod, proč používat vestavěný záblesk na portrét je při focení potrtétů na přímém slunečním světle. Postavte modela tak, aby na něj svítilo slunce zezadu a zapněte vestavěný blesk. Bude to vypadat o něco lépe, než když ho necháte vypnutý… Lepší ovšem bude odrazná deska

Vestavěný blesk portrét

Profackovat někoho večer vestavěným bleskem z krátké vzdálenosti je asi tak neslušné, jako nesmeknout klobouk před dámou! 

3. Fotíte lidi v pravé poledne

Poledne bylo vyčleněno na oběd, ne na focení. Pokud se věnujete pránické stravě, můžete jít fotit architekturu. Na budovy je polední slunce ideální (nevrhá stíny). Kamarády začněte fotit až si odpočinou po obědě.

Podívejte se na fotku níže. Focena téměř v pravé poledne. Oční klenba vrhá stín do očí. 

Portrét v poledním slunci

 

Oční kontakt je u portrétů je z psychologického hlediska  velmi důležitý . Komu není vidět do očí, nebudí u ostatních důvěru – něco skrývá. Tohoto efektu využil kamaraman Gordon Willis, který filmového kmotra Marlona Brando často zobrazuje tak, aby mu nebylo vidět do očí (svítí na něj kolmo zhora) 

Photo © Paramount Pictures

Photo © Paramount Pictures

4. Ignorujete protisvětlo

Často slýchám nesmysl, že v protisvětle se nefotí. Blbost. Protisvětlo, kontrasvětlo nebo jak mu říkají filmaři – kicker je to nejlepší od té doby, kdy bylo řečeno: „Budiž světlo!“ Protisvětlo dokáže portrétovanou osobu dokonale odpíchnout od pozadí – bude z fotografie vystupovat. Protisvětlo dokáže nádherně vykreslit siluety vašeho modela. Protisvětlo dodá fotografii atmosféru!

Na prvním obrázku vidíte, jak dokáže ateliérové protisvětlo odpíchnout modelku od pozadí.

Jak fotit v protisvětle

Protisvětlo, kontra světlo nebo jak mu říkají filmaři – kicker je to nejlepší od doby, kdy bylo řečeno: „Budiž světlo!“

V extrémních podmínkách může vypadat protisvětlo i takto. Pokud ale nechceme, aby nám místo modelů zůstaly jenom Protisvětlo v exteriéru

5. Nepoužíváte popředí

Možná jste už někdy něco slyšeli o 3 plánech na fotografii – popředí, hlavní objekt fotografie a pozadí. Tak proč je tak často ignorován při portrétování? Až budete příště fotit někoho v exteriéru, zkuste si utrhnout větvičku a dejte ji před obektiv. Za prvé vyplníte hluchá místa obrazu a za druhé dostanete první plán, který tak zoufale fotografii chybí.  

první plán, popředí

Líbí se vám článek a chcete vyhecovat kamarády? Sdílejte ho na Facebooku!  

 

Více o tom, jak fotit portréty naleznete zde nebo si můžete přečíst rozhovor se skvělou portrétní fotografkou Nikol Obrovou najdete zde

Komentáře

Autor článku

Filip Obr

Autor článku je Filip Obr contributor New Yorské fotobanky Shutterstock. Jeho webové stránky jsou interiérový fotograf

 

Mohlo by vás zajímat

František Ferdinand a Žofie Chotková

Snímky z ruky aristokratky aneb příběh Žofie Chotkové

Hraběnka Žofie Marie Josefína Albína Chotková z Chotkova a Vojnína je známá především sňatkem s arcivévodou a následníkem trůnu Františkem Ferdinanden d’Este. Její smrt, spolu se smrtí jejího chotě, vešla do dějin při sarajevském atentátu. Málokdo ale ví, že jednou z vášní hraběnky Chotkové bylo fotografování… Začátky aristokratické fotoamatérky Žofie Chotková se narodila 1. března roku […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 27.06.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Slavní fotografové
Vysoko rychlostní fotografiie

Vysokorychlostní fotografie – proklatě rychlá jízda

Pokud chcete zmrazit pohyb, musíte použít rychlé nastavení závěrky. To je jasné… Pokud to vyženeme do extrému, použijeme závěrku 1/8000. To je jedna osmitisícina sekundy. Potom dokážeme zmrazit nejenom stříkající vodu ale i trhající se balónek, který jsme právě propíchli. Působivé. Problém ovšem je, že když použijete rychlý čas závěrky, na snímač se nedostane moc […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 05.01.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Experimenty Zajímavosti

Kompozice fotografů přírody

Zeptá-li se vás někdo jako fotografa, jak kompozice ovlivňuje výslednou fotografii, víte co odpovědět? Pokud by vaše odpověď zněla „nejsem si stoprocentně jistý“ nebo „nevím jak bych ti to vysvětlil,“ jste na správném místě. Kromě umění expozice je kompozice další z těch těžších částí fotografování, a proto doufám, že vám některá z jejích tajemství odkryje tento článek. […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 23.03.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku V přírodě
bokeh

Efekt bokeh

Co je to bokeh? Bokeh pochází z Japonského slova boke (ボケ), které v překladu znamená „rozostření“. Bokeh je efekt rozostřeného pozadí, které získáte při fotografování s malým clonovým číslem a na to potřebujete správný objektiv.   S jakou clonou fotit? U této otázky záleží, jak moc chcete, aby pozadí bylo rozostřené. Obecně platí pravidlo, že na dobře […]

Autor článku Jakub Hrubý Datum článku 15.03.2020
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Experimenty Inspirace na víkend Jak fotit Tipy & Návody Základy