Jak fotit Lidi 10.07.2014
Vyfotit portét není až tak těžké, jak by se na první pohled zdálo. Tak proč děláte stále dokola ty samé chyby? Zdokonalit se znamená změnit se, takže být dokonalým znamená měnit se často. To řekl W. Churchill (ano, to je ten, který i řekl: Hodně piju, málo spím. A kouřím jeden doutník za doutníkem.To jsou důvody, proč jsem ve formě na dvě stě procent.“ ) Přečtěte si proto pár tipů, jak se zdokonalit!
„Zdokonalit se znamená změnit se, takže být dokonalým znamená měnit se často.“ W. Churchill
1. Nezůmujete
Hned na úvod. Fotit portrtét na krátké ohnisko (když máte „odzoomováno“) není zrovna dobrý nápad. Proč? Každý bude na fotce vypadat tlustší než ve skutečnosti je. O některých zrcadlech se říká, že v nich člověk vypadá lépe (hubenější). Je to tím, že jsou lehce prohnutná dovnitř, odborně – konkávní. Krátká ohniska se chovají k obrazu opačně – jako vypouklé zrcadlo. Dovedeno do extrému – efekt rybího oka. Na fotce níže vypadám, jako účastník závodů v přejídání.
Pokud se vrátíme k situacím, se kterými se budete setkávat denně při focení portrétů, podívejte se prosím na na obrázek níže. Ačkoli to není tak znatelné jako u rybího oka. Na obrázku vlevo je obličej o něco vypouklejší – více tlustý než na obrázku vpravo. Pamatujte, že každá žena zaručeně pozná s ocení, když ji objektiv ubere pár kilo. A to stačí tak málo… Zazůmovat!
2. Fotíte s vestavěným bleskem
Profackovat někoho večer vestavěným bleskem z krátké vzdálenosti je asi tak neslušné, jako nesmeknout klobouk před dámou! Navíc budete mít hned dva problémy. Fotka bude nepoužitelná, protože postižený bude přesvícený a okolí tmavé, druhý problém budou červené oči. Červené oči celkem snadno odstraníme ve Photoshopu. Přeexponovaný obličej a tmavý zbytek bude ovšem vypadat strašně pořád. Jediný rozumný důvod, proč používat vestavěný záblesk na portrét je při focení potrtétů na přímém slunečním světle. Postavte modela tak, aby na něj svítilo slunce zezadu a zapněte vestavěný blesk. Bude to vypadat o něco lépe, než když ho necháte vypnutý… Lepší ovšem bude odrazná deska…
Profackovat někoho večer vestavěným bleskem z krátké vzdálenosti je asi tak neslušné, jako nesmeknout klobouk před dámou!
3. Fotíte lidi v pravé poledne
Poledne bylo vyčleněno na oběd, ne na focení. Pokud se věnujete pránické stravě, můžete jít fotit architekturu. Na budovy je polední slunce ideální (nevrhá stíny). Kamarády začněte fotit až si odpočinou po obědě.
Podívejte se na fotku níže. Focena téměř v pravé poledne. Oční klenba vrhá stín do očí.
Oční kontakt je u portrétů je z psychologického hlediska velmi důležitý . Komu není vidět do očí, nebudí u ostatních důvěru – něco skrývá. Tohoto efektu využil kamaraman Gordon Willis, který filmového kmotra Marlona Brando často zobrazuje tak, aby mu nebylo vidět do očí (svítí na něj kolmo zhora)
4. Ignorujete protisvětlo
Často slýchám nesmysl, že v protisvětle se nefotí. Blbost. Protisvětlo, kontrasvětlo nebo jak mu říkají filmaři – kicker je to nejlepší od té doby, kdy bylo řečeno: „Budiž světlo!“ Protisvětlo dokáže portrétovanou osobu dokonale odpíchnout od pozadí – bude z fotografie vystupovat. Protisvětlo dokáže nádherně vykreslit siluety vašeho modela. Protisvětlo dodá fotografii atmosféru!
Na prvním obrázku vidíte, jak dokáže ateliérové protisvětlo odpíchnout modelku od pozadí.
Protisvětlo, kontra světlo nebo jak mu říkají filmaři – kicker je to nejlepší od doby, kdy bylo řečeno: „Budiž světlo!“
V extrémních podmínkách může vypadat protisvětlo i takto. Pokud ale nechceme, aby nám místo modelů zůstaly jenom
5. Nepoužíváte popředí
Možná jste už někdy něco slyšeli o 3 plánech na fotografii – popředí, hlavní objekt fotografie a pozadí. Tak proč je tak často ignorován při portrétování? Až budete příště fotit někoho v exteriéru, zkuste si utrhnout větvičku a dejte ji před obektiv. Za prvé vyplníte hluchá místa obrazu a za druhé dostanete první plán, který tak zoufale fotografii chybí.
Líbí se vám článek a chcete vyhecovat kamarády? Sdílejte ho na Facebooku!
Více o tom, jak fotit portréty naleznete zde nebo si můžete přečíst rozhovor se skvělou portrétní fotografkou Nikol Obrovou najdete zde
Komentáře
Autor článku
Filip Obr
Autor článku je Filip Obr contributor New Yorské fotobanky Shutterstock. Jeho webové stránky jsou interiérový fotograf