Rybí oko Filip Obr

5 důvodů, proč fotíte tak mizerné portréty!

Rubrika článkuJak fotit Lidi 10.07.2014

Vyfotit portét není až tak těžké, jak by se na první pohled zdálo. Tak proč děláte stále dokola ty samé chyby? Zdokonalit se znamená změnit se, takže být dokonalým znamená měnit se často. To řekl W. Churchill (ano, to je ten, který i řekl: Hodně piju, málo spím. A kouřím jeden doutník za doutníkem.To jsou důvody, proč jsem ve formě na dvě stě procent.“ ) Přečtěte si proto pár tipů, jak se zdokonalit!

„Zdokonalit se znamená změnit se, takže být dokonalým znamená měnit se často.“  W. Churchill

1. Nezůmujete

Hned na úvod. Fotit portrtét na krátké ohnisko (když máte „odzoomováno“) není zrovna dobrý nápad. Proč? Každý bude na fotce vypadat tlustší než ve skutečnosti je. O některých zrcadlech se říká, že v nich člověk vypadá lépe (hubenější). Je to tím, že jsou lehce prohnutná dovnitř, odborně – konkávní. Krátká ohniska se chovají k obrazu opačně – jako vypouklé zrcadlo. Dovedeno do extrému – efekt rybího oka. Na fotce níže vypadám, jako účastník závodů v přejídání. 

Rybí oko Filip Obr

Rybí oko se chová jako konvexní zrcadlo!

Pokud se vrátíme k situacím, se kterými se budete setkávat denně při focení portrétů, podívejte se prosím na na obrázek níže. Ačkoli to není tak znatelné jako u rybího oka. Na obrázku vlevo je obličej o něco vypouklejší – více tlustý než na obrázku vpravo. Pamatujte, že každá žena zaručeně pozná s ocení, když ji objektiv ubere pár kilo. A to stačí tak málo… Zazůmovat! 

Portrét soudkovatění Filip Obr

2. Fotíte s vestavěným bleskem

Profackovat někoho večer vestavěným bleskem z krátké vzdálenosti je asi tak neslušné, jako nesmeknout klobouk před dámou! Navíc budete mít hned dva problémy. Fotka bude nepoužitelná, protože postižený bude přesvícený a okolí tmavé, druhý problém budou červené oči. Červené oči celkem snadno odstraníme ve Photoshopu. Přeexponovaný obličej a tmavý zbytek bude ovšem vypadat strašně pořád. Jediný rozumný důvod, proč používat vestavěný záblesk na portrét je při focení potrtétů na přímém slunečním světle. Postavte modela tak, aby na něj svítilo slunce zezadu a zapněte vestavěný blesk. Bude to vypadat o něco lépe, než když ho necháte vypnutý… Lepší ovšem bude odrazná deska

Vestavěný blesk portrét

Profackovat někoho večer vestavěným bleskem z krátké vzdálenosti je asi tak neslušné, jako nesmeknout klobouk před dámou! 

3. Fotíte lidi v pravé poledne

Poledne bylo vyčleněno na oběd, ne na focení. Pokud se věnujete pránické stravě, můžete jít fotit architekturu. Na budovy je polední slunce ideální (nevrhá stíny). Kamarády začněte fotit až si odpočinou po obědě.

Podívejte se na fotku níže. Focena téměř v pravé poledne. Oční klenba vrhá stín do očí. 

Portrét v poledním slunci

 

Oční kontakt je u portrétů je z psychologického hlediska  velmi důležitý . Komu není vidět do očí, nebudí u ostatních důvěru – něco skrývá. Tohoto efektu využil kamaraman Gordon Willis, který filmového kmotra Marlona Brando často zobrazuje tak, aby mu nebylo vidět do očí (svítí na něj kolmo zhora) 

Photo © Paramount Pictures

Photo © Paramount Pictures

4. Ignorujete protisvětlo

Často slýchám nesmysl, že v protisvětle se nefotí. Blbost. Protisvětlo, kontrasvětlo nebo jak mu říkají filmaři – kicker je to nejlepší od té doby, kdy bylo řečeno: „Budiž světlo!“ Protisvětlo dokáže portrétovanou osobu dokonale odpíchnout od pozadí – bude z fotografie vystupovat. Protisvětlo dokáže nádherně vykreslit siluety vašeho modela. Protisvětlo dodá fotografii atmosféru!

Na prvním obrázku vidíte, jak dokáže ateliérové protisvětlo odpíchnout modelku od pozadí.

Jak fotit v protisvětle

Protisvětlo, kontra světlo nebo jak mu říkají filmaři – kicker je to nejlepší od doby, kdy bylo řečeno: „Budiž světlo!“

V extrémních podmínkách může vypadat protisvětlo i takto. Pokud ale nechceme, aby nám místo modelů zůstaly jenom Protisvětlo v exteriéru

5. Nepoužíváte popředí

Možná jste už někdy něco slyšeli o 3 plánech na fotografii – popředí, hlavní objekt fotografie a pozadí. Tak proč je tak často ignorován při portrétování? Až budete příště fotit někoho v exteriéru, zkuste si utrhnout větvičku a dejte ji před obektiv. Za prvé vyplníte hluchá místa obrazu a za druhé dostanete první plán, který tak zoufale fotografii chybí.  

první plán, popředí

Líbí se vám článek a chcete vyhecovat kamarády? Sdílejte ho na Facebooku!  

 

Více o tom, jak fotit portréty naleznete zde nebo si můžete přečíst rozhovor se skvělou portrétní fotografkou Nikol Obrovou najdete zde

Komentáře

Autor článku

Filip Obr

Autor článku je Filip Obr contributor New Yorské fotobanky Shutterstock. Jeho webové stránky jsou interiérový fotograf

 

Mohlo by vás zajímat

Pakan

7 fascinujících fotoblogů o makrofotografii

Makrofotografie je snímek jež nám otevírá dveře do části světa na nějž optika lidského oka ze vzdálenosti 25cm běžně nestačí. Ideální živé modely naleznete všude – motýly, včely, pavučiny, okvětní plátky nebo předměty se zajímavou texturou – sklo, ocel, tištěné spoje. Nechte se inspirovat 7 zajímavými fotoblogy českého internetu na téma makrofotografie:   Fotoblog Václava Bacovského […]

Autor článku Monika Manová Datum článku 05.09.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Zajímavosti
Jak fotit sněhové vločky

Jak fotit sněhové vločky

Jako malá jsem vyráběla sněhové vločky z papíru. Říkala jsem si, že je hezké, jaký tvar pro ně lidé vymysleli, když to jsou v podstatě jenom beztvaré kuličky co se snášení z nebe. O pár let později jsem viděla první detailní fotografii sněhové vločky a nemohla jsem uvěřit svým očím. Vážně tak vločky vypadají? Vážně nás netahali dospělí […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 27.01.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit V přírodě Ve městě
Daniel Řeřicha

Daniel Řeřicha: „Bylo by skvělé více udržet emoce, to se mi zatím při těch dech beroucích podmínkách moc nedaří.“

Daniel Řeřicha – fotograf, který má obrovský úspěch zejména na síti 500px (sleduje ho zde přes 22 tisíc lidí), ale i v České Republice. Narodil se v Krupce u Teplic, v podhůří Krušných hor, a proto se ani není moc co divit, že se jedná o krajináře s neobyčejným talentem vdechnout fotografiím neopakovatelnou atmosféru.   […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 08.02.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Rozhovory
Hobit

7 fotografických prvků podle Hobita

Zrovna včera jsem seděla uprostřed kina naprosto bez dechu. Nejen, že mě každý přesvědčoval o tom, že závěr celé trilogie není to pravé a je nutné ho téměř přetrpět – na třetí díl jsem ale i tak vyrazila, abych utišila svojí dušičku a film nezůstal v mé paměti bez konce. Jaké bylo překvapení, že jsem navzdory […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 05.01.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Experimenty Tipy & Návody