Akademie produktové fotografie

Jak fotit produktové fotografie?

Rubrika článkuJak fotit 24.05.2019

Předkládám článek od našeho kamaráda Photon Europe o produktové fotografii. K jednotlivým sekcím jsem udělal videokomentáře. Než se ale pustíte do nákupu vybavení, doporučuji zvážit zakoupení kurzu on-line kurzu Akademie produktové fotografie, kde se dozvíte vše potřebné k focení produktů a zároveň získáváte možnost konzultace vlastních projektů s lektorem. 

Dnes si řekneme něco o produktové fotografii. Zde je potřeba rozdělit
způsob použití. Obrací se na nás převážně dva typy zákazníků.

Za prvé to jsou provozovatelé menších e-shopů, kteří nemají s focením skoro žádné zkušenosti, nebo fotografové, kteří chtějí pro e-shopy, nebo v
oblasti marketingu na sociálních sítích začít pracovat a nemají zkušenosti
se studiovými světly. Požadavkem je většinou fotostan, nebo sestava světel
za malou pořizovací cenu s tím, že práce s vybavením musí být jednoduchá a je potřeba produkovat velké množství fotografií za nízkou cenu a není až
tak kladen důraz na špičkovou kvalitu fotografií (stačí, aby byl produkt na
fotce dobře vidět včetně detailů a bez rušivých stínů)

A druhou skupinu tvoří profesionální fotografové, kteří se fotografováním
produktových fotografií živí, ovládají práci se zábleskovými světly a
potřebují fotit ve špičkové kvalitě. Nesmíme zapomenout, že pro obě skupiny je velice důležité pozadí na focení, na kterém se budou produkty fotit. Nejčastěji to bývá bílé, které když je
dobře nasvíceno, není již potřeba dále upravovat, zelené pro klíčování –
později ho nahradíte jiným pozadím, nebo dekorativní – to se používá hlavně pro fotografování ve stylu flatlay. Ovšem úplně nejdůležitější je správně zvolit světla na focení  tak aby vyhovovala našim požadavkům na výsledné fotografie a cenové relaci, do které se potřebujeme vejít.

Začneme tedy od jednoduššího a levnějšího vybavení pro méně náročné
zákazníky. Vycházet budeme z nabídky PHOTON EUROPE, dodavatele
studiového vybavení s nejlepším poměrem kvalita / cena na trhu.

Jak vybrat fotostan ?

Předpokládám, že většina z vás má v povědomí klasický fotostan . Je
to nejčastěji difuzér kostka 75x75x75. Tento fotostan se hodí, když už nějaká studiová světla máte, ale nejste
spokojeni s výsledkem. Například proto, že se vám na povrchu
fotografovaných produktů odráží světla, kterými svítíte, nebo všechno, co v
místnosti kde fotografujete je a povrch produktu pak působí dojmem, že je
flekatý. Pokud produkt umístíte do difúzního fotostanu, tak se Vám do něj
jeho vnitřní bílá strana rovnoměrně odrazí a tím všechny rušivé odrazy
zmizí. Dalším efektem je změkčení světla a méně patrné stíny na produktu a pozadí. Vyšším levelem jsou fotostany s vlastním zdrojem světla uvnitř. Jedná se o Fotostan s denním světlem 50X50 a 75X75. Rozdíl je pouze ve velikosti a zdrojem světla je v obou případech zářivka
“daylight” 5500K, která se odráží o stříbrné vnitřní stěny fotostanu a
nasvěcuje produkt ze všech stran, čímž dosahujeme plastičtějšího vzhledu
než u difúzního fotostanu. (Navíc není potřeba žádný další zdroj světla.) Nejvyšší třídou je LED Fotostan 60x60x60 kde zdroj světla zajišťují LED pásky, které dosahují vyšší index CRI, díky čemuž jsou barvy na fotografiích živější a mají věrnější podání. Focení s fotostany, které mají vlastní zdroj světla je tak jednoduché, že ho zvládne i úplný začátečník, fotografovat se v něm dá s dobrými výsledky dokonce i na mobilní telefon. Kompletní nabídku fotostanů od osvědčeného dodavatele naleznete zde: www.photoneurope.cz

FILIP OBR ŘÍKÁ:

Levná světla na focení produktů

V současné době je pro jednoduchou produktovou fotografii bezkonkurenčně nejlepší volbou LED daylight 450 – trvalé světlo se softboxem 50×70. I při nízké pořizovací ceně nabízejí vysokou hodnotu CRI > 96, což není u podobných světel světel v této cenové kategorii obvyklé a odpovídá úrovni profesionálních světel. (CRI , tedy přesněji: color rendering index znamená, že čím vyšší číslo, tím živější barvy. Fotografované produkty vypadají s tímto světlem daleko přirozeněji.) Světlo je dodáváno včetně softboxu, který se snadno a rychle skládá a který díky difúzní vrstvě světlo zjemňuje a dodává mu měkčí charakter. V nabídce je samostatně, v setu se stativem, nebo s sestavě po dvou kusech s přepravní taškou. Pro svícení klasické produktové fotografie na fotostolku, ši v difúzním fotostanu je vhodné použít 2-3 LED daylight 450.

FILIP OBR ŘÍKÁ:

Jak fotit flatlay ?

Nejnovějším trendem užívaným především v marketingu na sociálních sítích je “flatlay” fotografie. Jak je zřejmé již z názvu, jedná se o fotografování na ploše / plochý vzhled. Nejčastěji jsou to tématicky aranžovaná zátiší produktů a jejich fotografování je velice jednoduché.Jako podklad použijete speciální flatlay pozadí od Photon Europe které má z každé strany jiný vzor a díky laminaci je velmi odolné. Svítit stačí jedním LED daylight 450 a fotit tuto jednoduchou kompozici můžete na digitální zrcadlovku, ale dokonce s velice dobrými výsledky i na mobilní telefon.

Jak vybrat profesionální světla na produktovou fotografii ?

Pokud chceme fotit produktovou fotografii na profesionální úrovni,
neobejdeme se bez zábleskových světel, které kromě dostatečného výkonu,
který nám umožňuje používat vysoké clony při minimálním ISO zaručují také vynikající konzistenci světla a barevnou teplotu denního světla 5500K.
Výhodou oproti trvalým světlům, které mají vždy spíše jen měkký charakter
je pak daleko širší škála příslušenství od velkého množství softboxů, přes
reflektory a beauty dishe až po komínky, background reflektory a voštinové
filtry, které jsou pro focení precizní plastické produktové fotografie
velice důležité. Například softbox by v základním vybavení pro produktovou fotografii určitě nikdy neměl chybět, protože si s ním uděláme optimální hladinu měkkého přirozeného světla, kterou dále dotváříme ostatními modifikátory na dalších světlech.

Jak zvolit správný výkon zábleskových světel ?

Když fotíte menší produkty na fotostolku, nebo ve fotostanu, tak je plně
dostačující výkon záblesků cca 300 – 400 Ws. Při menší četnosti použití
plně dostačuje SPOLEHLIVÉ A LEVNÉ ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO BASIC Pro 300 Ws, při větší předpokládané zátěži je lepší volit PROFESIONÁLNÍ ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO DIGITAL MASTER PRO DM-4 (které se vyrábí i ve výkonnějším provedení DM-6 600 Ws). Pokud fotíte velké produkty, např. nábytek, kuchyňskou techniku a pod. tak se hodí vyšší výkon cca. 600 – 800 Ws. a vybírat můžete mezi PROFESIONÁLNÍ ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO DIGITAL MASTER PRO DM-6, nebo ještě bytelnějším Profesionální záblesk pro velkou zátěž – DPEII Pro 600Ws, které je k dispozici i v silnějším provedení Profesionální záblesk pro velkou zátěž – DPEII Pro 800Ws

Můžete také využít nabídku optimálních základních sestav zábleskových
světel pro produktovou fotografii zde:

SESTAVY PRO PRODUKTOVOU FOTOGRAFII

Než se pustíte do nákupu vybavení, doporučuji zvážit zakoupení kurzu Akademie produktové fotografie, kde se dozvíte vše potřebné k focení produktů a zároveň získáváte možnost konzultace vlastních projektů s lektorem.

Komentáře

Autor článku

Filip Obr

Autor článku je Filip Obr contributor New Yorské fotobanky Shutterstock. Jeho webové stránky jsou interiérový fotograf

 

Mohlo by vás zajímat

Igor Bondar

Igor Bondar: „Nic nevyhasne natolik, aby to aspoň nedoutnalo.“

Igor Bondar – to je módní fotograf, kterého zná mnoho lidí z webu moda.cz. Mohl bys ses čtenářům zběžně představit? Já jsem původem z Ukrajiny, konkrétně z Oděsy, kde jsem se narodil. V létě se tam moc rád vracím. V Česku žiji již 15 let, tudíž jsem tu chodil i na ZŠ, kde jsem vlastně […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 19.01.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Rozhovory
Sigmácké zkratky

Soňácké zkratky

Stále pokračujeme ve snaze poskytnout vám ucelenou a přehlednou databázi se všemi potřebnými informacemi o zkratkách na různých objektivech od různých výrobců. Za námi jsou ti největší z výrobců, mezi nimi například Canon, Nikon nebo Sigma. A před námi je poslední – Sony.   Za zmínku stojí poměrně zvláštní vztah Sony vůči německému legendárnímu výrobci objektivů […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 08.09.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit
Josef Sudek

Trnitá cesta Josefa Sudka

Neuplynul ani týden a rázem jsme u nového článku o dalším českém fotografovi, který svými snímky dobyl svět. Minulý týden jsme začali celosvětově známým pojmem: Františkem Drtikolem. Tento týden budeme pokračovat nemenším foto-géniem: Josefem Sudkem, který jako jeden z mnoha dokázal, že Češi jsou národem fotografů.   „PŮVAB VŠEHO JE V ZÁHADNOSTI.“ Neradostné mládí Josef […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 20.02.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Slavní fotografové
photographer

Tipy jak si vybrat objektiv

Spousta začátečníků má problém si vybrat správný objektiv. Neví třeba, co znamenají zkratky, které jsou v jejich názvu a někteří ani netuší, že každý objektiv je vhodný na něco jiného. Dnes se podíváme na základní dělení objektivů a řekneme si vše, co byste na začátek měli vědět. Pevný nebo zoom? První byste se měli rozhodnout, jestli […]

Autor článku Kristýna Snášelová Datum článku 23.02.2020
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit