Jak fotit texturu

Jak fotit texturu

Rubrika článkuJak fotit V přírodě Ve městě 19.08.2014

Fotografování textur může být zábavou, výzvou, ale také celkem lukrativní job. Jedna z nejskvělejších věcí na texturách je, že jsou k nalezení vlastně všude. Sedíte u počítače, otočíte hlavou doprava a já vám můžu zaručit, že vidíte alespoň deset potencionálních textur. Kromě jiného může fotografování textur povýšit obyčejnou scenérii na něco vizuálně zajímavějšího. 

1. Textury okolo nás

Ne každá textura bude jako fotografie vypadat dobře a netvrdím, že první fotografie jakéhokoliv povrchu, kterou uděláte, bude stát za to. Pro tento druh snímků je potřeba rozvinout si určitý cit pro to, co funguje a co ne. Při fotografování textur se snažte hrát si s hloubkou světla a stínu, protože fotografie bez tohoto kontrastu bude vypadat spíš jako kresba. Stíny fotografii oživí. Dále musí mít textura atraktivní vzor, složení a samozřejmě příjemné barvy. Když spojíte všechny tyto prvky dohromady, výsledek může být ohromující.

 

114

2. Textury vytvořené

Vlastnoruční tvorba textury není o moc těžší. Pár příkladů pro představu: zmuchlejte kus starého papíru, posprejujte plátno, vyryjte jednoduché ornamenty do dřeva nebo nakupte hromadu listí. Použijte trochu té fantazie a kreativity a užijte si to příjemné překvapení z výsledku.

 

17

3. Nastavení

Za prvé, použití statusu při fotografování textury je naprostou nezbytností, protože na texturu musí být rovnoměrně a velmi dobře zaostřeno. To platí dvojnásob, pokud se chystáte textury sdílet na internetu a zpoplatnit. Čas od času může být jemné a úmyslné rozostření žádoucí, nicméně povětšinou by textura měla být ostrá co to dá. Proto je dobré nastavit co nejvyšší clonu, což znamená, že rychlost závěrky bude velice nízká, tím pádem i to nejjemnější zachvění způsobí rozechvění fotoaparátu (a dostáváme se zpátky ke klíčovému použití stativu). Vsadíme-li na jistotu, nastavte clonové číslo f/11 a co nejnižší ISO. Dvojnásobnou ochranu proti rozhýbání zajistí dálkové ovládání k fotoaparátu.

 

53

4. Objektivy

Nejlepším objektivem pro fotografování textur je 50mm objektiv, který nezpůsobí téměř žádné zkreslení. Pokud ho nemáte ve výbavě a nemůžete si dovolit jeden pořídit, jakýkoli objektiv nad 35mm bude správnou volbou. Pokud i tak bude snímek zkreslen, je velmi snadné ho upravit v Photoshopu, ale riskujete tak ztrátu na kvalitě. Nejlepší je pohrát si se snímkem přímo ve fotoaparátu. Zvažte otázku z jaké vzdálenosti subjekt fotografovat. Pokud snímáte cihlovou zeď, je dobrý nápad poodstoupit si a dostat tak do snímku co nejvíc ze zdi. Naopak, při fotografování složitého vzoru je lépe dostat se tak blízko, jak je to možné a zachytit všechny detaily. Zrnka písku na kůži budou vypadat mnohem lépe z blízka, stejně jako detail motýlího křídla. Manuální vyvážení bílé je nejvhodnější (jestli s tímto nastavením nebudete spokojeni, zkuste režim „cloudy“ nebo „shadow“).

 

6

5. Světlo

Světlo je dalším důležitým faktorem. Šedá obloha a posmutnělé počasí není tím nejlepším prostředím pro fotografování textur. Jasné sluneční světlo je nejlepší pro fotografování venkovních textur a to zejména při východu a západu slunce, kdy jsou rozdíly mezi světlem a stínem největší. Pokud se nacházíte v místnosti, využijte světlo od okna co nejefektivněji.

Komentáře

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Co dělat poté, co koupím objektiv a předtím, než ho začnu užívat

Co dělat poté, co koupím objektiv a předtím, než ho začnu užívat?

Takže jste si pořídili zbrusu nový objektiv, o kterém jste snili už dlouhou dobu – co teď? První přirozenou věcí je nasadit objektiv na tělo fotoaparátu a vyfotit pár zkušebních snímků. Ale ještě předtím je dobré udělat pár věcí, které vám vypomůžou udržet objektiv v naprosté čistotě a snížit úroveň frustrace v případě, že se […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 18.10.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Základy
Kevin Carter

Fotografie s příběhem: Snímek, který zabil

Následující věty nejsou pouhým příběhem jedné fotografie, jak jste byli zvyklí z předcházejícího Obědu na vrcholku mrakodrapu a Afgánské dívky. Snímek umírajícího dítěte a supa v pozadí, jež čeká na svou oběť, pravděpodobně zapečetil život fotografa Kevina Cartera, člena legendárního Bang-Bang Clubu. Bang-Bang Club Nikdy jste neslyšeli o legendárním Bang-Bang Clubu? Skládal se ze čtyř fotografů, […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 03.08.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit
Pevné vs zoomovací objektivy

Pevné sklo versus „zoomovací“ objektiv

V posledních letech jsou zoomovací objektivy plně využívány jak amatérskými, tak profesionálními fotografy, a to zejména pro jejich univerzalitu. Díky kvalitě nejposlednějších snímačů s nimi dosáhnete úžasné kvality, a to i při extrémně vysokých hodnotách ISO, a proto – není divu – dává víc a víc lidí přednost právě objektivům, které umí přibližovat. Zoom objektivy […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 13.07.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Základy
stars

Tipy, jak fotit hvězdy

  Přemýšleli jste někdy, jak fotit hvězdy? Možná nevíte, jaké vybavení potřebujete nebo jak si co nejlépe nastavit fotoaparát. Dobře, z vlastní zkušenosti vím, že focení hvězd může být docela výzva, ale až se neučíte základy a zdokonalíte je, může to pro vás být nesmírně obohacující a určitě vyfotíte několik úžasných fotek.   V tomto […]

Autor článku Kristýna Snášelová Datum článku 07.10.2019
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Experimenty Inspirace na víkend Jak fotit Tipy & Návody V přírodě Zajímavosti Základy