Jak fotit Lidi 19.11.2012
Jak nastavit fotoaparát, když fotím portrét? Je lepší použít maunální režim, nebo mám přepnout do módu „portét“? Jak udělat rozostřené pozadí za modelem? Kde fotit? To je jen pár z mnoha otázek, které dostávám od lidí. Sepsal jsem proto několik tipů, jak začít s portrétní fotografií.
Jak fotit portét – nastavení fotoaparátu
Nejlepších portrétní snímky dostanete, když budete používat manuální nastavení. Není to zase tak těžké a výsledek bude stát za to! Jak tedy správně nastavit fotoaparát, abyste nemuseli používat „mód portrét“?
Priorita clony
Pokaždé, když fotíte portrét, nejprve přepněte svůj fotoaparát z režimu Auto do režimu priorita clony. To vám umožní volně nastavovat clonu (tím kreativně ovlivňovat expozici fotografie) a fotoaparát za vás bude nastavovat rychlost závěrky. Pokud jste pokročilější v užívání fotoaparátu, můžete zkusit plně manuální režim. Priorita clony bude ale asi pro většinu lidí nejvhodnější.
Nastavte nízké clonové číslo pro získání rozmazaného pozadí
Přesné clonové číslo se bude lišit přístroj od přístoje a objektivu. Ve většině případů ale bude nejlepší nastavit na fotoaparátu nejnižší možné clonové číslo, jaké máte k dispozici. To sníží hloubku ostrosti, pozadí bude rozmazané a to je jeden z hlavních aspektů portrétní fotografie. Výhoda tohoto nastavení je, že cokoli opustí zónu na kterou je přístroj zaostřený, bude automaticky rozostřené. To znamená, že na snímku můžete upoutat pouze na obličej portrétovaného a ostatní rušivé prvky zmizí.
Nastavte nízké ISO pro snímky bez šumu
Nastavení hodoty ISO se velmi liší v závislosti na světelných podmínkách. Pokud se ale chcete vyhnout digitálnímu šumu na snímku (který narozdíl od toho analogového nevypadá moc dobře) snažte se dosáhnou co nejnižšího čísla. V ideální případě 100 – 200. Nejvíce ovlivní nastavení hodnoty ISO rychlost závěrky. Pokud nebudou ideální světelné podmínky a vy zvolíte nízké číslo ISO, prodlouží se doba expozice (doba po jakou dobu bude závěrka otevřená) a fotografie může být rozostřená, protože se model hýbe. Pokud tomu tak je, raději ISO zvyšte. Stále lepší mít lehce zašuměné než rozmazané snímky.
Rychlost závěrky pro nerozmazané snímky
Pokud fotografujete na režim „priorita clony“, přístroj za Vás automaticky doplní rychlost závěrky a vy nastavíte pouze clonu a ISO podle vlastní potřeby a předchozích rad. Ovšem pokud se rozhodnete fotografovat na plně manuální režim, musíte věnovat pozornost také rychlosti závěrky. Protože se model hýbe (pryč jsou doby, kdy bylo nutné aby fotografovaný stál nehybně na místě po dobu několika sekund) je nutné nastavit dostatečně rychlou závěrku. Vhodné je používat 1/60 až 1/125. Pokud nefotografujete ze stativu, je lepší použít 1/125.
Vyvážení bílé pro přirozené barvy
Nastavení režimu bílé musí odpovídat prostředí, ve kterém fotografujete. Pokud fotografujete doma s rozsvíceným světlem, použijte režim žárovkové světlo. Pro fotografování v exteriéru zase denní světlo. V případě, že se míchá několik druhů světel, je třeba určit, které převažuje a dle něj nastavit přístroj. U mnoha fotoaparátů je již možné se plně spolehnout na automatický režim. Špatné vyvážení bílé poznáte dle namodralého nebo nažloutlého nádechu.
Režim ostření
Mnoho digitální fotoaparátů umožňuje fotografovi zvolit plno různých režimů ostření. Na jedné straně stojí plně automatický režim, který na základě mnoha ostřících bodů v celém obrazovém políčku vyhodnotí, které místo bude zaostřené, na straně druhé plně manuální ostření, kde máte naprostou kontrolu nad obrazem. Někde uprostřed mezi těmito režimy se nachází režim ostření na jeden bod ve snímku.
Zatímco za běžných podmínek vychází jako vítěz plně automatické ostření na mnoho bodů, za určitých situací je lepší využít ostření na určitý bod ve snímku. Mezi typické příklady patří scéna s nízkou hladinou osvětlení. Osobně dávám přednost ostření do jednoho bodu uprostřed hledáčku.
Nastavení expozice
Podobně jako u ostřícího mechanismu i u nastavení expozice používá fotoaparát několik způsobů nastavení. Přístroj může nastavit expozici dle bodového způsobu na základě celé scény, nebo dle jednoho místa ve snímku. Při portrétech je vhodné používat měření podle jednoho bodu. Obzváště se Vám to vyplatí při fotografování v protisvětle, nebo tam, kdy jsou velké rozdíly mezi tmavými a světlými částmi obrazu.
Objektiv
Pro studiovou práci se často používají delší ohniska kolem 70 mm a více. Je to kvůli deformaci tvarů při užití kratších ohnisek. Na portéty v exteriéru s extrémně rozmazaným pozadím se mi velmi osvědčil tento levný objektiv od Canonu s cenou kolem 3 000 Kč.
Komentáře
Autor článku
Filip Obr
Autor článku je Filip Obr contributor New Yorské fotobanky Shutterstock. Jeho webové stránky jsou interiérový fotograf