Hobit

7 fotografických prvků podle Hobita

Rubrika článkuExperimenty Tipy & Návody 05.01.2015

Zrovna včera jsem seděla uprostřed kina naprosto bez dechu. Nejen, že mě každý přesvědčoval o tom, že závěr celé trilogie není to pravé a je nutné ho téměř přetrpět – na třetí díl jsem ale i tak vyrazila, abych utišila svojí dušičku a film nezůstal v mé paměti bez konce. Jaké bylo překvapení, že jsem navzdory internetovým pseudo-recenzistům zůstala ohromena nad fantastickým finále. Může se zdát, že Hobit bude mít s tipy jak fotit jen pramálo společného, ale všimli jste si těch pitoreskních kamerových záběrů, při kterých tajíte dech a říkáte si, že na Zéland se proste jednou vydat musíte, a když tam okolo vás neprocválá čaroděj na chladnokrevníkovi, budete řádně zklamaní?

 Hobit

1. Dramatické osvětlení

Všimněte si, že ve většině scén je dramatické osvětlení klíčovým prvkem. Tzv. ploché osvětlení najdete v Hobitovi jen málokdy. To má za následek světlo mířené přímo na herce nebo dramatický přechod mezi snímaným objektem a pozadím. Například ve scénách, kde se objevuje Bilbo a Thorin Pavéza najdete na jejich obličejích dramatické přímé světlo. Existuje mnoho způsobů jak nechat dramatické osvětlení vyniknout a jak ho můžeme dosáhnout.

 Hobit

2. Černá a bílá

Dále si můžete všimnout že obrazy mají vynikající tonální rozsah. Scény z Hobita jsou na tomto založeny. Obrazy v sobě mají jak hlubokou čerň, tak výrazný svit. To je také jedním ze způsobů, jak se vyvarovat toho, že fotografie bude plochá. Netvrdím, že polovina fotografie by měla být ukryta v temnotě a ta druhá přesvícená. Stačí, když se budete obou barev jemně dotýkat.

 Hobit

3. Zajímavé popředí i pozadí

Dalším prvkem, který snímek skutečně vylepší je zajímavé popředí a pozadí – dvě věci, které je nutné si dopředu dobře rozmyslet, zvlášť pokud jste začínajícím fotografem. Nezřídka se totiž stává, že si fotograf zapomene dobře rozvrhnout snímek a až poté si všimne rušivého popředí nebo pozadí. Rozhodně to ale neznamená, že byste se jim měli vyhýbat! Jsou to výborné prostředky k dosažení ostřejšího obrazu. Podívejte se na jakýkoli snímek z filmu. Není snad pozadí zajímavé, vhodné a nepomáhá vyprávět celý příběh? To je přesně to, co chcete mít i ve svých fotografiích!

 Hobit

4. Unikátní úhly

Nebojte se vyzkoušet nové úhly. Je snadné uvíznout v rutině fotografování ze stejné výšky nebo úhlu. Nebojte se snímek okořenit něčím novým, můžete být šokováni. Zkuste fotit z výšky, ze země, zdálky i zblízka.

 Hobit

5. Barevnost

Buďte si dobře vědomi toho, jestli teplota i samotné barvy korespondují s náladou, kterou jste se rozhodli ve snímku zachytit. Jsou příliš světlé a zářivé nebo příliš ztlumené? Jak to ovlivní výsledný obraz?

 Hobit

6. Všimněte si oblohy

V případě, že fotografujete venku, považujte oblohu za použitelný zdroj světla a využijte ji ku svému prospěchu. Není to vždy možné, vzhledem k různému vybavení, požadovanému účinku nebo nastavení, ale existují způsoby, kterými lze mraky či modrou oblohu zachytit ukázkově. Můžete svoji pozornost věnovat obloze a subjekt osvětlit přídavným osvětlení, využijte HDR nebo najděte správnou expozici s denním světle. Nevyhýbejte se obloze, naučte se ji zkrotit. Všimněte si, jakého dramatu obloha do záběrů přidává.

 Hobit

7. Nepoužívejte nízkou hloubku ostrosti

Použití nízké hloubky ostrosti může mít skvělý vliv na portrétní fotku a mnohé další odvětví. To však neznamená, že je to jediné efektivní využití clony. Použijte vyšší hloubku ostrosti tak, aby pozadí účinně doplňovalo celý snímek. Přesvědčte se, že je ostrý opravdu celý snímek a naučte se v jakých situacích se hodí vyšší hloubku ostrosti použít.

Hobit

Komentáře

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Histogram

Jak správně zacházet s histogramem? II. část

V první části s názvem Jak správně zacházet s histogramem jsme se zaměřili především na množství jasu a stínů – tyto informace nám nabízí zpravidla černobílý histogram. Dnes do něj zahrneme i barvy a řekneme si něco o jednotlivých barevných kanálech a prostoru RGB, které s histogramem taktéž úzce souvisí.   Ale jak už to […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 15.02.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Základy
Jak fotit

6 mýtů o objektivech

1. 50mm objektiv se nazývá „normální“ protože přináší podobný pohled jako lidské oko   Říká se, že lidskému oku je nebližší objektiv s ohniskem 50mm. Není tomu ale tak. Lidské oko je podstatně složitější optická soustava než objektiv. Narozdíl od objektivu má navíc periferní vidění, konstantní přeostřování atd. Lidské oko funguje na jiném principu. Má […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 14.05.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Mýty a fakta
Jak fotit miminko

Jak fotit miminko

Poslední dobou se všude kolem mě motají děti! Všude! Až se mi občas zdá, že všichni kolem mě jsou buď těhotní a nebo se o miminko alespoň pokoušející. Není jednoduché odolat těm nejmenším, oblečeným v růžové a voňavým po dětském pudru. Jakkoli se můžou zdát sladkými, nesmí vás oklamat – miminka jsou jako objekty fotografie […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 25.06.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit Lidi
Jak fotit v průmyslové zóně

Jak fotit průmyslové plochy

Ačkoli jsem nikdy nenavštívila Colours of Ostrava, musím uznat, že místo, kam byl festival přesunut si žádá dvakrát podtržené za jedna. A ačkoli zprofanované Colours of Ostrava nikdy nenavštívím, výlet do prostředí bývalé železárny v historickém Ślůnsku by přicházel v úvahu. Bez debat. Příroda bude pro mne vždy na prvním místě jakožto nevyčerpatelný zdroj inspirace pro fotografii […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 11.08.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit Ve městě