Začněte se zlepšovat ve focení efektivně:

Eshop Výukové kurzy

4 tipy pro ostřejší fotografie

Rubrika článkuExperimenty Jak fotit 13.11.2014

Běžně se vám stává, že si po skončení fotografování prohlížíte fotografie na LCD displeji, a to s neochvějným zadostiučiněním jak krásně ostré jsou, jen abyste později zjistili, že na monitoru vlastně tak ostré nejsou a poputují rovnou do koše? Zde je několik tipů, které vám pomohou k ostřejším snímkům.

 

1. Objektiv

Často se dočteme, že čím nižší clonové číslo nastavíme (tím více se otvor rozšíří a do fotoaparátu pronikne maximální množství světla), tím rozostřenějšího pozadí dosáhneme. Nicméně toto není vždy to nejšťastnější řešení. Pokud váš objektiv oplývá světelností f / 1.4, zkuste jej nastavit na f / 2.8. Pokud je totiž clona „dokořán“, riskujete, že zaostřeno bude jen na velmi úzký výběr snímku (například když ostříte na oči, ale zbytek tváře je mírně rozmazaný nebo pokud fotografujete více než jednu osobu – zaostříte na jednoho konkrétního člověka a zbytek skupiny bude rozostřený). Nastavení clony je proto klíčové; nesnažte se o minimální clonové číslo. Nastavte takové, které nechá do fotoaparátu proniknout dostatek světla, vytvoří rozmazané pozadí, ale i přesto ponechá objekt ostrý.

 

shutterstock_189082472

2. Fotoaparát

I sebemenší pohyb fotoaparátu ve výsledku způsobí sice jemné, ale i tak nežádoucí rozmazání – často označované jako chvění. Pokud snímáte bez stativu, ujistěte se, že spoušť tiskněte jemně. Navzdory tomu, že máte pevnou ruku, můžete při prudkém stisknutí spouště způsobit rozostření, které není viditelné dokud si snímek neprohlédnete ve větším rozlišení než na malém LCD displeji. A pokud se vám ruce chvějí stejně jako mně, nebojte se použít stativ. V mnoha případech se zdá býti nepraktický, ale věřte, že se stoupající frekvencí jeho využívání se manipulace s ním stává pohodlnější a jednodušší. Osobně dávám přednost troše té námahy před rozmazaným snímkem.

3. Objekt

Rychlost závěrky budete muset upravit v závislosti na fotografovaném objektu. Fotíte-li rychle se pohybující objekt, budete přirozeně muset rychlost závěrky zvýšit. Nicméně, pokud se pouštíte do fotografování takových portrétů nebo statických objektů, můžete si dovolit čas snížit a dosáhnout tak mnohých zajímavých efektů (v tomto případě je stativ přímo nutností).

 

shutterstock_271861091

 

S časem závěrky souvisí i ohnisková vzdálenost objektivu. K dispozici máme velmi obecné pravidlo, které sdružuje ohniskovou vzdálenost s minimální rychlostí závěrky tak, aby nedošlo k rozmazání. Rovnice zní takto: minimální rychlost závěrky = 1 / ohnisková vzdálenost (v milimetrech). Takže pokud máme objektiv 80mm, minimální rychlost závěrky bude 1/80 sekundy. Pokud máme 50mm, bude to 1/50 sekundy. Toto je jen obecné pravidlo a minimální rychlost závěrky závisí na klidu vaší ruky. Jak jsem napsala dříve, ani mě se chvění při fotografování nevyhne, takže obvykle vynásobím ohniskovou vzdálenost 4x a to je má minimální rychlost závěrky. Takže s objektivem 50mm – 50 x 4 = 200 je moje minimální rychlost závěrky  1/200 sekundy. Zde mluvím samozřejmě o fotografování bez stativu.

4. RAW

Pokud snímáte do RAW a importujete fotografie do počítače, budou se samozřejmě jevit méně ostré. V tomto bodě musíte ostrost v postprocesu vyladit s pomocí počítačových programů, např. Lightroomu. Nepřehánějte to, perfektní ostření je běh na dlouhou trať!

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

photography

365 denní projekt pro fotografy – jak na to?

Nechci vás ničím strašit, ale za chvíli tu už jsou Vánoce a hlavně Nový rok! A to je ten správný čas, kdy začít s novým projektem – ať už je to hubnutí, cvičení, začít jíst zdravě a nebo zlepšování fotografických znalostí a schopností.    Každý z nás má jiné cíle, pokud jde o naši vášeň […]

Autor článku Kristýna Snášelová Datum článku 25.10.2019
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit
SarkaFoto - Pavlina Borakova rozhovor

Pavlína Boráková: ,,Důležité je dát do focení srdce. Člověk pak nepřemýšlí, jestli je obtížné. Jde do toho naplno!”

Nadaná fotografka Pavlína Boráková pochází z Dolní Libiny, kde má svůj ateliér. Vyhrála celou řadu fotosoutěží, mezi jinými např. první místo v soutěži “selfie” pro časopis FootVideo z roku 2014. Dnes již má stálou klientelu spokojených zákazníků, kteří se za ní rádi vracejí. Jak se k focení dostala a co plánuje do budoucna?     Kdy […]

Autor článku Šárka Datum článku 15.02.2016
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Rozhovory
Pinhole

Fenomén pinhole – dírková komora

Dírková komora je jednoduchý a geniální způsob, jak se kreativně vyjádřit pro amatéry na celém světě. Camera obscura (lat.) se může snadno stát vaším novým fotografickým koníčkem. Cestováním zpět v čase, do doby před vynálezem prvního fotoaparátu. Propadněte s námi kouzlu pinhole (angl.) fotografie a zkuste si sami sestrojit vlastní aparát.   Princip pinhole fotografie V […]

Autor článku Monika Manová Datum článku 23.10.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Zajímavosti
10365556_776454002375926_7312677042056014623_o

Lucie Schweinerová: “Boudoir je tajemný a hravý, odhaluje méně a spíše naznačuje.”

Dnes přinášíme rozhovor s fotografkou Lucií Schweinerovou specializující se na boudoir fotografii. V čem spočívá její gró? Boudoir je tajemný a hravý a na rozdíl od glamouru, který je více sexuálnější a prvoplánovější, boudoir odhaluje méně a spíše naznačuje. Glamour je více módní a idealizovaný. Obecně je v boudoiru důležité škádlení – ženy neukazují vše, jsou spíše zahaleny […]

Autor článku Monika Manová Datum článku 24.11.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Rozhovory