Začněte se zlepšovat ve focení efektivně:

Eshop Výukové kurzy

4 tipy pro ostřejší fotografie

Rubrika článkuExperimenty Jak fotit 13.11.2014

Běžně se vám stává, že si po skončení fotografování prohlížíte fotografie na LCD displeji, a to s neochvějným zadostiučiněním jak krásně ostré jsou, jen abyste později zjistili, že na monitoru vlastně tak ostré nejsou a poputují rovnou do koše? Zde je několik tipů, které vám pomohou k ostřejším snímkům.

 

1. Objektiv

Často se dočteme, že čím nižší clonové číslo nastavíme (tím více se otvor rozšíří a do fotoaparátu pronikne maximální množství světla), tím rozostřenějšího pozadí dosáhneme. Nicméně toto není vždy to nejšťastnější řešení. Pokud váš objektiv oplývá světelností f / 1.4, zkuste jej nastavit na f / 2.8. Pokud je totiž clona „dokořán“, riskujete, že zaostřeno bude jen na velmi úzký výběr snímku (například když ostříte na oči, ale zbytek tváře je mírně rozmazaný nebo pokud fotografujete více než jednu osobu – zaostříte na jednoho konkrétního člověka a zbytek skupiny bude rozostřený). Nastavení clony je proto klíčové; nesnažte se o minimální clonové číslo. Nastavte takové, které nechá do fotoaparátu proniknout dostatek světla, vytvoří rozmazané pozadí, ale i přesto ponechá objekt ostrý.

 

shutterstock_189082472

2. Fotoaparát

I sebemenší pohyb fotoaparátu ve výsledku způsobí sice jemné, ale i tak nežádoucí rozmazání – často označované jako chvění. Pokud snímáte bez stativu, ujistěte se, že spoušť tiskněte jemně. Navzdory tomu, že máte pevnou ruku, můžete při prudkém stisknutí spouště způsobit rozostření, které není viditelné dokud si snímek neprohlédnete ve větším rozlišení než na malém LCD displeji. A pokud se vám ruce chvějí stejně jako mně, nebojte se použít stativ. V mnoha případech se zdá býti nepraktický, ale věřte, že se stoupající frekvencí jeho využívání se manipulace s ním stává pohodlnější a jednodušší. Osobně dávám přednost troše té námahy před rozmazaným snímkem.

3. Objekt

Rychlost závěrky budete muset upravit v závislosti na fotografovaném objektu. Fotíte-li rychle se pohybující objekt, budete přirozeně muset rychlost závěrky zvýšit. Nicméně, pokud se pouštíte do fotografování takových portrétů nebo statických objektů, můžete si dovolit čas snížit a dosáhnout tak mnohých zajímavých efektů (v tomto případě je stativ přímo nutností).

 

shutterstock_271861091

 

S časem závěrky souvisí i ohnisková vzdálenost objektivu. K dispozici máme velmi obecné pravidlo, které sdružuje ohniskovou vzdálenost s minimální rychlostí závěrky tak, aby nedošlo k rozmazání. Rovnice zní takto: minimální rychlost závěrky = 1 / ohnisková vzdálenost (v milimetrech). Takže pokud máme objektiv 80mm, minimální rychlost závěrky bude 1/80 sekundy. Pokud máme 50mm, bude to 1/50 sekundy. Toto je jen obecné pravidlo a minimální rychlost závěrky závisí na klidu vaší ruky. Jak jsem napsala dříve, ani mě se chvění při fotografování nevyhne, takže obvykle vynásobím ohniskovou vzdálenost 4x a to je má minimální rychlost závěrky. Takže s objektivem 50mm – 50 x 4 = 200 je moje minimální rychlost závěrky  1/200 sekundy. Zde mluvím samozřejmě o fotografování bez stativu.

4. RAW

Pokud snímáte do RAW a importujete fotografie do počítače, budou se samozřejmě jevit méně ostré. V tomto bodě musíte ostrost v postprocesu vyladit s pomocí počítačových programů, např. Lightroomu. Nepřehánějte to, perfektní ostření je běh na dlouhou trať!

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Leica_DG_Summilux_15mm_F1.7_ASPH

Sedm dní v novinkách z fotografie

Olympus Stylus SH-1 Zdánlivě se novinka firmy Olympus tváří jako „bez-zrcadlovka“ s výměnnými objektivy, ovšem jedná se o kompaktní superzoom. Olympus Stylus SH-1 se může pochlubit 16MPx BSI CMOS senzorem s pěti-osou stabilizací obrazu (video nastiňující funkci najdete zde), kterou zdědil právě z vyšší řady bez-zrcadlových kompaktů s výměnnými objektivy. Stabilizaci určitě oceníte při natáčení 1080/60p

Autor článku Ondřej Panáček Datum článku 02.04.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Technické novinky
Histogram

Jak správně zacházet s histogramem? II. část

V první části s názvem Jak správně zacházet s histogramem jsme se zaměřili především na množství jasu a stínů – tyto informace nám nabízí zpravidla černobílý histogram. Dnes do něj zahrneme i barvy a řekneme si něco o jednotlivých barevných kanálech a prostoru RGB, které s histogramem taktéž úzce souvisí.   Ale jak už to […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 15.02.2016
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Základy
fashion

Tipy jak fotit fashion

Módní fotografie je jedna z okruhů, která nedodržuje pravidla a je bez kreativních omezení. Můžete fotit cokoliv chcete, jak chcete, stejně dlouho, jako když vyprávíte nějaký příběh. Ale i oblečení, doplňky a makeup jsou velkou částí tohoto příběhu.   Nejdůležitější část módní fotografie je to, jak vizuálně ztvárníte váš příběh a to, jak do toho vložíte […]

Autor článku Kristýna Snášelová Datum článku 18.02.2020
Komentáře k článku 1 Komentář Rubrika článku Jak fotit
DiverZant

“Dobrodružství, při kterém uniknu z šedé a nudné každodennosti,” tak vnímá urbex DiverZant – zakladatel webu urbex.cz

Pro začátek by mě zajímalo, jak vlastně vnímáte pojem „urbex“? Jaký má ve vašem životě roli? Odjakživa mě bavilo prozkoumávat okolí, všechno nezvyklé, bizarní. A to jsou přesně scény a věci, které při urbexu vídám. Je to dobrodružství, při kterém uniknu z šedé a nudné každodennosti a ještě si domů přinesu fotografie jako suvenýr.   […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 31.12.2015
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Rozhovory