{"id":2363,"date":"2014-07-10T12:33:42","date_gmt":"2014-07-10T11:33:42","guid":{"rendered":"https:\/\/tipyjakfotit.cz\/?p=2363"},"modified":"2019-10-21T15:06:40","modified_gmt":"2019-10-21T14:06:40","slug":"proc-fotite-tak-mizerne-portrety","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/tipyjakfotit.cz\/proc-fotite-tak-mizerne-portrety\/","title":{"rendered":"5 d\u016fvod\u016f, pro\u010d fot\u00edte tak mizern\u00e9 portr\u00e9ty!"},"content":{"rendered":"
Vyfotit port\u00e9t nen\u00ed a\u017e tak t\u011b\u017ek\u00e9, jak by se na prvn\u00ed pohled zd\u00e1lo. Tak pro\u010d d\u011bl\u00e1te st\u00e1le dokola ty sam\u00e9 chyby? Zdokonalit se znamen\u00e1 zm\u011bnit se, tak\u017ee b\u00fdt dokonal\u00fdm znamen\u00e1 m\u011bnit se \u010dasto. To \u0159ekl W. Churchill (ano, to je ten, kter\u00fd i \u0159ekl:\u00a0Hodn\u011b piju, m\u00e1lo sp\u00edm. A kou\u0159\u00edm jeden doutn\u00edk za doutn\u00edkem.To jsou d\u016fvody, pro\u010d jsem ve form\u011b na dv\u011b st\u011b procent.\u201c ) P\u0159e\u010dt\u011bte si proto p\u00e1r tip\u016f, jak se zdokonalit!<\/p>\n
\n„Zdokonalit se znamen\u00e1 zm\u011bnit se, tak\u017ee b\u00fdt dokonal\u00fdm znamen\u00e1 m\u011bnit se \u010dasto.“ \u00a0W. Churchill<\/p>\n<\/blockquote>\n
1. Nez\u016fmujete<\/h2>\n
Hned na \u00favod. Fotit portrt\u00e9t na kr\u00e1tk\u00e9 ohnisko (kdy\u017e m\u00e1te „odzoomov\u00e1no“) nen\u00ed zrovna dobr\u00fd n\u00e1pad. Pro\u010d? Ka\u017ed\u00fd bude na fotce vypadat tlust\u0161\u00ed ne\u017e ve skute\u010dnosti je. O n\u011bkter\u00fdch zrcadlech se \u0159\u00edk\u00e1, \u017ee v nich \u010dlov\u011bk vypad\u00e1 l\u00e9pe (huben\u011bj\u0161\u00ed). Je to t\u00edm, \u017ee jsou lehce prohnutn\u00e1 dovnit\u0159, odborn\u011b – konk\u00e1vn\u00ed. Kr\u00e1tk\u00e1 ohniska se chovaj\u00ed k obrazu opa\u010dn\u011b – jako vypoukl\u00e9 zrcadlo. Dovedeno do extr\u00e9mu – efekt ryb\u00edho oka. Na fotce n\u00ed\u017ee vypad\u00e1m, jako \u00fa\u010dastn\u00edk z\u00e1vod\u016f v p\u0159ej\u00edd\u00e1n\u00ed.\u00a0<\/p>\n
<\/a>
Ryb\u00ed oko se chov\u00e1 jako konvexn\u00ed zrcadlo!<\/p><\/div>\n
Pokud se vr\u00e1t\u00edme k situac\u00edm, se kter\u00fdmi se budete setk\u00e1vat denn\u011b p\u0159i focen\u00ed portr\u00e9t\u016f, pod\u00edvejte se pros\u00edm na na obr\u00e1zek n\u00ed\u017ee. A\u010dkoli to nen\u00ed tak znateln\u00e9 jako u ryb\u00edho oka. Na obr\u00e1zku vlevo je obli\u010dej o n\u011bco vypouklej\u0161\u00ed – v\u00edce tlust\u00fd\u00a0ne\u017e na obr\u00e1zku vpravo. Pamatujte, \u017ee ka\u017ed\u00e1 \u017eena zaru\u010den\u011b pozn\u00e1 s ocen\u00ed, kdy\u017e ji objektiv ubere p\u00e1r kilo. A to sta\u010d\u00ed tak m\u00e1lo… Zaz\u016fmovat!\u00a0<\/p>\n
<\/h2>\n
2. Fot\u00edte s vestav\u011bn\u00fdm bleskem<\/h2>\n
Profackovat n\u011bkoho ve\u010der vestav\u011bn\u00fdm bleskem z kr\u00e1tk\u00e9 vzd\u00e1lenosti je asi tak neslu\u0161n\u00e9, jako nesmeknout klobouk p\u0159ed d\u00e1mou! Nav\u00edc budete m\u00edt hned dva probl\u00e9my. Fotka bude nepou\u017eiteln\u00e1, proto\u017ee posti\u017een\u00fd bude p\u0159esv\u00edcen\u00fd a okol\u00ed tmav\u00e9, druh\u00fd probl\u00e9m budou \u010derven\u00e9 o\u010di.\u00a0\u010cerven\u00e9 o\u010di celkem snadno odstran\u00edme ve Photoshopu.<\/a>\u00a0P\u0159eexponovan\u00fd obli\u010dej a tmav\u00fd zbytek bude ov\u0161em vypadat stra\u0161n\u011b po\u0159\u00e1d. Jedin\u00fd rozumn\u00fd d\u016fvod, pro\u010d pou\u017e\u00edvat vestav\u011bn\u00fd z\u00e1blesk na portr\u00e9t je p\u0159i focen\u00ed potrt\u00e9t\u016f na p\u0159\u00edm\u00e9m slune\u010dn\u00edm sv\u011btle. Postavte modela tak, aby na n\u011bj sv\u00edtilo slunce zezadu a zapn\u011bte vestav\u011bn\u00fd blesk. Bude to vypadat o n\u011bco l\u00e9pe, ne\u017e kdy\u017e ho nech\u00e1te vypnut\u00fd… Lep\u0161\u00ed ov\u0161em bude odrazn\u00e1 deska<\/a>…<\/p>\n
<\/a><\/p>\n
\nProfackovat n\u011bkoho ve\u010der vestav\u011bn\u00fdm bleskem z kr\u00e1tk\u00e9 vzd\u00e1lenosti je asi tak neslu\u0161n\u00e9, jako nesmeknout klobouk p\u0159ed d\u00e1mou!\u00a0<\/p>\n<\/blockquote>\n
3. Fot\u00edte lidi v prav\u00e9 poledne<\/h2>\n
Poledne bylo vy\u010dlen\u011bno na ob\u011bd, ne na focen\u00ed. Pokud se v\u011bnujete pr\u00e1nick\u00e9 strav\u011b, m\u016f\u017eete j\u00edt fotit architekturu<\/a>. Na budovy je poledn\u00ed slunce ide\u00e1ln\u00ed (nevrh\u00e1 st\u00edny). Kamar\u00e1dy za\u010dn\u011bte fotit a\u017e si odpo\u010dinou po ob\u011bd\u011b.<\/p>\n
Pod\u00edvejte se na fotku n\u00ed\u017ee. Focena t\u00e9m\u011b\u0159 v prav\u00e9 poledne. O\u010dn\u00ed klenba vrh\u00e1 st\u00edn do o\u010d\u00ed.\u00a0<\/p>\n
<\/a><\/p>\n
<\/p>\n
O\u010dn\u00ed kontakt je u portr\u00e9t\u016f je z psychologick\u00e9ho hlediska \u00a0velmi d\u016fle\u017eit\u00fd\u00a0. Komu nen\u00ed vid\u011bt do o\u010d\u00ed, nebud\u00ed u ostatn\u00edch d\u016fv\u011bru – n\u011bco skr\u00fdv\u00e1. Tohoto efektu vyu\u017eil kamaraman\u00a0Gordon Willis, kter\u00fd filmov\u00e9ho kmotra\u00a0Marlona Brando \u010dasto zobrazuje tak, aby mu nebylo vid\u011bt do o\u010d\u00ed (sv\u00edt\u00ed na n\u011bj kolmo zhora)\u00a0<\/p>\n
<\/a>
Photo \u00a9 Paramount Pictures<\/p><\/div>\n
4. Ignorujete\u00a0protisv\u011btlo<\/h2>\n
\u010casto sl\u00fdch\u00e1m nesmysl, \u017ee v protisv\u011btle se nefot\u00ed. Blbost. Protisv\u011btlo, kontrasv\u011btlo nebo jak mu \u0159\u00edkaj\u00ed filma\u0159i – kicker je to nejlep\u0161\u00ed od t\u00e9 doby, kdy bylo \u0159e\u010deno: „Budi\u017e sv\u011btlo!“ Protisv\u011btlo dok\u00e1\u017ee portr\u00e9tovanou osobu dokonale odp\u00edchnout od pozad\u00ed – bude z fotografie vystupovat. Protisv\u011btlo dok\u00e1\u017ee n\u00e1dhern\u011b vykreslit siluety va\u0161eho modela. Protisv\u011btlo dod\u00e1 fotografii atmosf\u00e9ru!<\/p>\n
Na prvn\u00edm obr\u00e1zku vid\u00edte, jak dok\u00e1\u017ee ateli\u00e9rov\u00e9 protisv\u011btlo odp\u00edchnout modelku od pozad\u00ed.<\/p>\n
<\/a><\/p>\n
\nProtisv\u011btlo, kontra sv\u011btlo nebo jak mu \u0159\u00edkaj\u00ed filma\u0159i – kicker je to nejlep\u0161\u00ed od doby, kdy bylo \u0159e\u010deno: „Budi\u017e sv\u011btlo!“<\/p>\n<\/blockquote>\n
V extr\u00e9mn\u00edch podm\u00ednk\u00e1ch m\u016f\u017ee vypadat protisv\u011btlo i takto. Pokud ale nechceme, aby n\u00e1m m\u00edsto model\u016f z\u016fstaly jenom
<\/a><\/p>\n
5. Nepou\u017e\u00edv\u00e1te pop\u0159ed\u00ed<\/h2>\n
Mo\u017en\u00e1 jste u\u017e n\u011bkdy n\u011bco sly\u0161eli o 3 pl\u00e1nech na fotografii – pop\u0159ed\u00ed, hlavn\u00ed objekt fotografie a\u00a0pozad\u00ed. Tak pro\u010d je tak \u010dasto ignorov\u00e1n p\u0159i portr\u00e9tov\u00e1n\u00ed? A\u017e budete p\u0159\u00ed\u0161t\u011b fotit n\u011bkoho v exteri\u00e9ru, zkuste si utrhnout v\u011btvi\u010dku a dejte ji p\u0159ed obektiv. Za prv\u00e9 vypln\u00edte hluch\u00e1 m\u00edsta obrazu a za druh\u00e9 dostanete prvn\u00ed pl\u00e1n, kter\u00fd tak zoufale fotografii chyb\u00ed. \u00a0<\/p>\n
<\/a><\/p>\n
\nL\u00edb\u00ed se v\u00e1m \u010dl\u00e1nek a chcete vyhecovat kamar\u00e1dy? Sd\u00edlejte ho na Facebooku!<\/a>\u00a0\u00a0<\/p>\n
\u00a0<\/div>\n