Pevné vs zoomovací objektivy

Pevné sklo versus „zoomovací“ objektiv

Rubrika článkuZáklady 13.07.2015

V posledních letech jsou zoomovací objektivy plně využívány jak amatérskými, tak profesionálními fotografy, a to zejména pro jejich univerzalitu. Díky kvalitě nejposlednějších snímačů s nimi dosáhnete úžasné kvality, a to i při extrémně vysokých hodnotách ISO, a proto – není divu – dává víc a víc lidí přednost právě objektivům, které umí přibližovat. Zoom objektivy se taktéž staly působivě ostrými. Většina, mezi nimi i překvapivě levná skla, jsou dostatečně ostré pro každodenní použití a chlubí se účinnou stabilizací obrazu. Některé z moderních profesionálních objektivů nabízí obrazovou kvalitu, která se vyrovná nebo dokonce předčí objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností. Přes toto všechno si však pevná skla stále drzí svoje místo v brašně mnohých profesionálních i amatérských fotografů a s touto pozicí se ani do budoucnosti nehodlají loučit.

 

Některé z moderních profesionálních objektivů nabízí obrazovou kvalitu, která se vyrovná nebo dokonce předčí objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností. Přes toto všechno si však pevná skla stále drzí svoje místo v brašně mnohých profesionálních i amatérských fotografů a s touto pozicí se ani do budoucnosti nehodlají loučit. Arzenál objektivů, které produkují žlutí (Nikon) a červení (Canon), se stále aktualizuje, obměňuje a vylepšuje a nám se tak do rukou dostávají stále nové a širší možnosti. Výrobci třetích stran (jak je pracovně nazývám), jak např. Sigma, nezůstávají pozadu. Díky tomu je výběr mezi zoomovacími a pevnými skly těžší než kdy jindy. V tomto stručném průvodci pro začátečníky si dovolím pošťourat se v detailech, rozdílech i výhodách obou typů spolu s příklady a vzorky. Užijte si to!

 

1) Co je to pevné sklo?

Pevné sklo znamená objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností (občas nazývaný fixním objektivem). To znamená, že takový objektiv má stanovenou ohniskovou vzdálenost, kterou nelze měnit. Objekt nebudete moci ani přiblížit, ani oddálit. Zkrátka jediným způsobem, jak „zazoomovat“ je dostat se k objektivu fyzicky blíž, pěkně po vlastních.

 

Pevná skla mají jednu určitou ohniskovou vzdálenost, například 50mm. Vyrábí se celá řada velikostí a ohniskových vzdáleností od rybího oka po super-tele objektivy. Příkladem objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností je Nikon 50 f/1.8G, Canon 800mm f/5.6L IS nebo Sigma 35mm f/1.4.

 

2) Co je to zoomovací objektiv?

Zoomovací objektiv je objektiv s proměnlivou ohniskovou vzdáleností. Otáčením kroužku zoomu přesouváte optické prvky uvnitř objektivu tak, aby jste dosáhli kýženého posunu ohniskové vzdálenosti. To znamená, že objekt můžete přiblížit nebo naopak oddálit.

 

Zoomovací objektivy mají dvě hlavní specifikace, které představují dva extrémy v rozsahu zoomu, například 70 až 200mm. Taková čočka může mít ohniskovou vzdálenost 70mm, 200mm a všechno mezi tím. Kromě toho mají zoomovací objektivy také variabilní rozsah clony. Na mnoha spotřebitelných zoom objektivech často uvidíme něco ve smyslu f/3.5-5.6, což představuje světelnost objektivu při různých ohniskových vzdálenostech. To znamená, že objektiv Nikon 18-55mm, f/3.5-5.6 bude mít při nastavení na nejkratší ohniskovou vzdálenost 18mm světelnost f/3.5, zatímco při nastavení na nejdelší ohniskovou vzdálenost 55mm bude světelnost limitována číslem f/5.6. Na druhou stranu má většina profesionálních přibližovacích objektivů jednotnou světelnost v celém rozsahu zoomu. Pro příklad uvedu objektivy Nikon 18-200mm f/3.5-5.6G VR II, Canon 16-35mm f/2.8L II, Sigma 70-200mm f/2.8.

 

shutterstock_259427471

3) Výhody objektivů s pevných ohniskem

Takže proč vlastně potřebujete pevnou ohniskovou vzdálenost? Zde je seznam hlavních výhod pevných skel v porovnání se zoomovacími objektivy.

 

Cena

Mnoho moderních pevných skel je výrazně levnější než jejich zoomovací protějšky. Objektiv 24mm f/2.8 pořídíte za cca 4 000 Kč, zatímco objektiv 24-70mm f/2.8 vás bude stát téměř 30 000 Kč. Když pokryjete ohniska v rozmezí 24mm a 70mm pevnými objektivy, mezi které zahrnete 35mm f/1.8, 50mm f/1.8 a 85mm f/1.8, vyjde vám to nakonec stejně levněji, než koupě zoomáku. Z tohoto důvodu mají všichni fotografové možnost okusit světovou optiku za lidové ceny a není třeba dělat kompromisy mezi levnými zoomovacími skly nevalné kvality.

 

Velikost a váha

Překvapivě mnoho začátečníků touží po monstrózních objektivech typu 70-200mm f/2.8 se stabilizací obrazu. Je pravda, že z těchto objektivů lezou velmi ostré snímky, mají rychlý motorek pro automatické zaostřování a oplývají dlouhou životností. Nicméně jsou mnohem prostorově výraznější a jejich vysoká hmotnost není zanedbatelná, a proto můžou časem působit i bolesti zad nebo krku či dlouhodobější potíže – zkrátka se vám pronesou.

 

Velikost tohoto problému můžeme vidět na stále vzkvétající poptávce po bezzrcadlovkách – i profesionálové dávají přednost lehké a vysoce kvalitní výbavě. Pevné objektivy nabízejí kompromis – univerzálnost ve prospěch váhy a rozměrům. Před nějakou dobou se můj kamarád rozhodl investovat do pevného ohniska 80mm f/1.4 namísto zoomovacího 70-200mm f/2.8 a dodnes si tuto volbu nemůže vynachválit. Vlastnictví velkého objektivu může znamenat, že fotoaparát častokrát necháte doma, místo toho, abyste si ho vzali s sebou – ať jdete kamkoli.

 

Učební faktor

Mnoho fotografů se domnívá, že zoomování hezky postaru, čili po svých, je dobrý způsob jak se naučit rozpoznávat a nalézat lepší úhly. Také to pomáhá člověku zvyknout si na objektiv a plně využívat jeho potenciál. Částečně s tímto tvrzením souhlasím a musím říct, že „pevná padesátka“ mi v některých ohledech velmi pomohla, ale se vší upřímností: zdrženlivost může být pro vaše učení stejně škodlivá. Věřím, že je důležité, abyste vlastnili alespoň jeden zoomovací objektiv, pokud využíváte předně pevná skla a naopak.

 

Estetika

Většina rychlých, profesionálních zoomovacích objektivů, například mezi 14-24mm, 24-70mm a 70-200mm mají pevnou světelnosti f/2.8. Rychlé profesionální pevná skla mají oproti tomu světelnost až f/1.2. Z tohoto důvodu nabízejí pevňáci nejen lepší schopnosti zachycení světla, ale také malou hloubku ostrosti, což má povětšinou za následek snímky s krásně vykresleným pozadím a hrou světla, tzv. bokeh.

 

Nedostatek světla

Objektivy s pevným ohniskem vám umožní fotografovat ve snížených nebo špatných světelných podmínkách, a to bez rozostření, díky tzv. plné díře. Vzhledem k výrazně jednoduššímu optickému designu se mohou pevňáci snadno „otevřít“ až na f/2 nebo f/1.2.

 

Nikkor 50mm

 

4) Výhody zoomovacích objektivů

Pokud by vše hrálo ve prospěch objektivů s pevným ohniskem, nebylo by zoomáků zapotřebí. Před jejich hmotnost a cenu jsou neobyčejně populární a jejich nákup bývá velmi výhodný. Existuje několik oblastí, ve kterých zkrátka pevná skla použít nemůžete. Níže uvádím několik nezanedbatelných výhod objektivů s proměnlivou ohniskovou vzdáleností.

 

Všestrannost

Nejzřetelnějším důvodem pro nákup zoomovacího objektivu je jejich univerzálnost. Objektivy se zoomem  totiž zvládnou celou řadu různých situací – z širokoúhlého snímku můžete během sekundy udělat výřez hodný teleobjektivu, a to bez nutnosti fyzického přičinění. Tak například fotografové divoké zvěře jsou častokrát limitováni vzdáleností, kterou si můžou „dovolit“ a málokdy přesně vědí, v jaké vzdálenosti se zvíře objeví.

 

Stabilizace obrazu

Moderní zoomovací objektivy jsou vybaveny stabilizačními systémy, které se často liší pouze názvem. U Canonu je to Image Stabilization (IS), Nikonová Vibration Reduction (VR), Sigma nám nabízí Optical Stabilization (OS) a Tamron Vibration Compesation (VC). A tak i při nejnižším možném clonovém číslu f/4 můžeme získat ostré snímky i v tmavém prostředí. Díky stabilizaci obrazu se vnitřní optické členy objektivu pohybovat tak, aby zabránily chvění, a tak se nebudete muset bát použít i extrémně pomalou rychlost závěrky.

 

Stabilizace obrazu není omezena jen zoomovacími objektivy. Některé z novějších objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností se stabilizátorem mohou také pochlubit. Řadí se mezi ně například slavný Canon 35mm f/2 IS.

 

Přenosnost

Jeden zoomovací objektiv může nahradit dva nebo tři objektivy pevné, a to znamená, že se budete muset strachovat pouze o jeden objektiv namísto čtyř. Zoomovací objektiv tak drží na uzdě velikost naší fotobrašny nebo batohu. Méně časté měnění objektivů znamená čistší senzor a optické prvky.

 

Canon 70-200mm

 

5) Pár slov na závěr

Fotografové začátečníci se často potýkají s nelehkou volbou mezi zoomovacími nebo pevnými skly. Jak můžete vidět – obě varianty mají své výhody a nevýhody, takže výběr může být opravdu velmi obtížný. Chvíli to trvá, než si uvědomíte které objektivy víc vyhovují vašemu fotografování. Někteří fotografové skončí s ultravšestrannými zoomáky, zatímco jiní adorují pevná skla a objektivů se zoomem se štítí dotknout. Výběr musí být vždy posvěcen zkušenostmi.

Komentáře

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Portrét

4 tipy na perfektní portrétové pozadí

Hledání pozadí, které bude objekt dokonale doplňovat a zároveň neodvádět pozornost v procesu vytváření krásných portrétů se může zdát oříškem. Článek Jak fotit portrét vám pomůže s dalšími aspekty portrétovými fotografiemi, ale zamyslela jsem se nad tím, jak zajímavé by bylo ponořit se hlouběji do tématu „pozadí pro portréty“. Zde vám proto předkládám několik rad […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 22.11.2014
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit Lidi
Oběd na vrcholku mrakodrapu

Fotografie s příběhem: Oběd na vrcholku mrakodrapu

Aby to mezi našimi příběhy fotografií bylo vyvážené, pro tento den jsem vybrala jednu z černobílé sekce. Patří mezi jednu z nejkontroverznějších fotografií a je na ní zachycen oběd stavitelů na vrcholku jednoho z New Yorských mrakodrapů. V angličtině nese název Luch atop a Skyscraper.  Snímek dělníků, obědvajících na traverze ve výšce 256 metrů nad […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 28.07.2016
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit

Jak fotit blesk

Překrásné. Děsivé. Hypnotizující. To je jen pár přídavných jmen, které blesky charakterizují, nebo alespoň ty z nich, které si sama vybavím. Bouřka je pro mne lákavá záležitost. Většinou jen tak postávám na balkoně, kouřím a sleduji okolí. A nejspokojenější jsem, když mi hromy doznívají až v břiše a blesky se na obloze klikatí jako hadi. Tak […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 09.03.2015
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit V přírodě
50 způsobů, jak fotografované přimět k úsměvu

50 způsobů, jak fotografované přimět k úsměvu

„Řekněte sýr“ je už pěkně otřepaná fráze, a proto se fotografové musí poohlížet i po dalších způsobech, jak fotografované přimět k širokému, leč přirozeně vypadajícímu úsměvu. Následující způsoby vám rozveselování vašich modelů velmi usnadní (pokud se tedy nechystáte fotit miminka anebo teenagery). V prvé řadě si musíme uvědomit, jak obrovský rozdíl je mezi falešným americkým úsměvem a […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 18.01.2017
Komentáře k článku komentářů Rubrika článku Jak fotit