Začněte se zlepšovat ve focení efektivně:

Eshop Výukové kurzy
Sigmácké zkratky

Sigma zkratky

Rubrika článkuZáklady 01.09.2015

Objektivy značky Sigma se poslední dobou stávají víc a víc populární, a to díky jejich naprosto profesionální optice (například 35mm f/1.4 HSM Art). Tak, jako všichni ostatní výrobci, používá Sigma své zkratky pro označení techniky. V tomto článku se vám pokusím osvětlit nejdůležitější z nich, na které můžete narazit. Naštěstí jich není mnoho, a to i přesto, že má Sigma širokou škálu výrobků.

 

shutterstock_207577981

1) Kategorie

Začneme pohledem na různé kategorie objektivů (které Sigma nazývá Produktové řady). Není to tak dávno, co se celá společnost pustila do velké reorganizace. Hlavním důvodem spuštění nového projektu (nazývaného Globální vize) bylo podle Sigmy to, že „čím dál tím víc fotografů čelí frustraci z výběru objektivu, protože produktů je spousta a rozdíly mezi nimi nejsou jasně definovány“. Takže se rozhodla nejen pro drastickou změnu designu, ale i kvality samotné a umístit jednotlivé objektivy do jasně určených kategorií. Dále mají všechny objektivy od tohoto výrobce několik velmi důležitých společných znaků – dalo by se říct, že jsou spojeny jediným konceptem. Existují 4 kategorie:

 

C (Contemporary)

Tato produktová řada se skládá hlavně z objektivů s proměnlivou ohniskovou vzdáleností pro variabilní využití, mezi které patří standardní a tele-objektivy určené pro fotoaparáty APS-C (například Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 OS HSM Macro C).

 

A (Art)

Kategorie nejrychlejších pevných skel. Sigma říká, že se jedná o „objektivy navržené s důrazem na sofistikovaný optický výkon a expresivní sílu.“ Patří sem některé zoom objektivy, širokoúhlé, makro a rybí oka (například 18-35mm f/1.8 HSM A).

 

S (Sport)

Jak je již z názvu patrné, jedná se o teleobjektivy (jak zoomovací tak s pevnou ohniskovou vzdáleností), které  jsou určeny pro sportovní fotografii a wildlife. Očekávejte, že tyto skla jsou o něco dražší.

 

EX

Aneb kategorie pod čarou. Jedná se o luxusní objektivy značky Sigma (ekvivalenty Canon L a Nikony se zlatým kroužkem).

 

2) Zkratky

Sigma je jedním ze tří největších výrobců objektivů, a to také díky tomu, že navrhuje skla pro různé velikosti snímačů:

 

DG – objektivy kompatibilní s full-frame zrcadlovkami.

 

DC – objektivy navržené pro APS-C zrcadlovky.

 

DN – objektivy navržené pro kompakty.

 

3) Formátové zkratky

HSM (Hyper Sonic Motor)

Ekvivalent k technologiím Canon USM a Nikon SWM. Jedná se o ultrazvukový motorek, který je navržen tak, aby uživateli poskytl tiché a rychlé zaostřování.

 

OS (Optical Stabilization)

Optická stabilizace obrazu, stejně jako Canon IS, Nikon VR a Tamron VC.

 

ASP (Aspherical)

Skla s tímto označením mají sférické skleněné prvky zabudované v jejich optické konstrukci.

 

APO (Apochromatic)

Apochoromatické objektivy jsou navrženy pro účinnější korekci chromatických a jiných aberací. Stoprocentní apochromatické objektivy mají fluoritové prvky a chromatickou aberaci ze snímku úplně redukují.

 

RF (Rear Focusing)

Takové objektivy mají zaostřovací design, což znamená, že se během ostření pohybuje jen pár prvků umístěných za lamelami clony. To má za následek rychlejší provoz automatického ostření.

 

IF (Internal Focusing)

Interní zaostřování podobné RF, při kterém se pohybuje pouze několik prvků vně objektivu, takže se při ostření nemění délka objektivu a přední člen se neotáčí.

 

SLD (Special Low Dispersion)

Speciální prvky navržené tak, aby minimalizovalo chromatickou aberaci.

 

ELD (Extraordinary Low Dispersion)

Optické prvky s neobyčejně nízkým rozptylem mají možná srandovní název, ale jsou ještě účinnější než SLD.

 

FLD (F Low Dispersion)

Podle Sigmy se jedná o elementy s nejnižším rozptylem které jsou k dispozici. Jsem přesvědčena, že se jedná o fluoritové prvky (to by alespoň vysvětlovalo F v názvu).

 

TSC (Thermally Stable Composite)

Tepelně stabilní materiál, který je díky vlastnostem polykarbonátu a kovu používán k výrobě některých objektivů.

 

4) Speciální označení

MAKRO

Sigma makro objektivy jsou navrženy tak, aby bez problémů zvládly relativně krátkou minimální zaostřovací vzdálenost. Velmi populární a vysoce ceněný je makro objektiv 150mm f/2.8 OS HSM. Nicméně pokud očekáváte tradiční 1:1 (nebo alespoň 1:2), budete překvapeni. Po celá léta bylo toto označení používáno na levné zoomovací objektivy, které byly schopné ostřit o něco blíž než jste možná očekávali, ale rozhodně se ani neblížily makru. Takže pokud jste od Canonu a Nikonu zvyklí na zvětšení 1:1, projděte si důkladně specifikaci objektivu MAKRO od Sigmy, abyste zabránili případným nepříjemným překvapením.

 

FISHEYE
Jsem si jistá, že vysvětlování je v tomto případě zbytečné. Fisheye neboli rybí oko poskytuje široký zorný úhel (180° není neobvyklé) s velmi výrazným zkreslením.

 

5) Příklad

Sigma objektiv

 

Zblízka se podíváme na objektiv 120-300mm f/2.8 DG OS HSM. Na první pohled vidíme, že se jedná o teleobjektiv s rozsahem ohniskové vzdálenosti mezi 120-300mm a světelností f/2.8. DG znamená, že je objektiv navržen na full-frame zrcadlovky, takže je můžeme použít například na Nikon D800 nebo Canon 5D Mark III (samozřejmě s použitím příslušného bajonetu). Objektiv se pyšní ultrazvukovým zaostřovacím motorkem (HSM) a optickou stabilizací obrazu (OS). Patří k objektivům Sports (S). Z popisu vidíme i to, že obsahuje skleněné prvky SLD a FLD, které zabrání chromatické aberaci. Je vyroben z tepelně stabilního materiálu (TSC).

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Histogram

Jak správně zacházet s histogramem? I. část

Nejednou jsem se setkala s tím, že histogram je pro mnoho začínajících fotografů takovou Pandořinou skříňkou, kterou mají strach otevřít a začít používat. Navzdory faktu, že jsme v podstatě histogramem zavaleni ze všech stran, mnoho fotografů neví, k čemu slouží či jak ho správně používat. V následujícím článku se s vámi pokusím co nejlépe popsat jak […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 22.01.2016
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Základy
Igor Bondar

RECENZE Igora Bondara: Fotografický kurz FOTOVÝZVA

Jako každému fotografovi, tak i mě se často stává, že otevřu zprávy na facebooku a mám tam dotazy od mladých začínajících fotografů a fotografek, jak vlastně na to, jak udělat tu správnou fotku, která ohromí svět, nebo aspoň přátele. Já osobně vždy říkám, že nikdy nikoho nemůžeme naučit danou věc tak dobře, aby hned udělal […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 30.01.2017
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Úprava fotografií
Jak fotit déšť

Jak fotit déšť

Počasí si s námi v těchto dnech pěkně zahrává. I teď, když vyhlédnu z okna, vidím slunečné počasí i když bych přísahala, že jsem před chvílí slyšela dunění deště. A podle mokrých chodníků jistě nejsem daleko od pravdy. Právě toto počasí mě inspirovala k napsání článku o dešti. Takový aprílový či májový deštík má totiž hned několik krás i […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 14.04.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit V přírodě Ve městě
Jak fotit při svíčkách

Jak fotit při svíčkách

Včera jsme všichni zapálili třetí adventní svíčku, a proto i my držíme krok a přinášíme Vám pár tipů, jak vyfotit dokonalou svíčkovou fotografii. Vánoce přináší skvělou příležitost vyzkoušet něco nového. Věřte, že i když fotografování při svíčkách nepřináší tolik využitelného světla, není těžké s tím pracovat.   1. Blesk pryč V první řadě poněkud obligátní tip – […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 16.12.2013
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Doma Jak fotit Lidi