Začněte se zlepšovat ve focení efektivně:

Eshop Výukové kurzy
S jakým objektivem fotit divokou přírodu

S jakým objektivem fotografovat divokou přírodu? (Nikon)

Rubrika článkuJak fotit 30.09.2015

Jaký objektiv od Nikonu si vybrat na fotografování divoké přírody? Čtenáři se mně často ptají, jaká skla používám, a protože jsem napsala již dva články, a to Svatební objektivy a Krajinářské objektivy, považuji za nutnost vyhovět i těm z vás, kteří propadli kouzlu fotografování divoké zvěře a přírody. Prosím, abyste měli na paměti, že se jedná o čistě osobní názor, zocelený zkušenostmi, nikoliv za obecnou a směroplatnou pravdu. Pokud máte svůj oblíbený objektiv, bez kterého byste v divoké přírodě nedali ani ránu, budeme rádi, když se s námi o jeho název podělíte – například v komentářích.

 

V průběhu fotografování divoce žijících živočichů, ať už se jedná o medvědy na Aljašce nebo kachny letící nad Mácháčem, jedno mají společné – zvolení správného objektivu a ohniskové vzdálenosti. Obecně platí, že čím delší je objektiv (tj. jeho ohnisková vzdálenost), tím lépe. Na rozdíl od krajinářské a portrétní fotografie, kde vynikajících výsledků dosáhnete i s poměrně levným objektivem, fotografování divoké zvěře do značné míry vyžaduje vysoce kvalitní teleobjektivy. To samozřejmě znamená vysokou cenu nákladů (mezi 10 000 a 40 000 CZK, přičemž ty nejkvalitnější stojí i 250 000 CZK). Nemůže být pochyb o tom, že fotografování divoké přírody je velmi nákladný koníček (alespoň dokud nejste tak dobří, že své snímky prodáváte), a to zejména poté, co se sečte vybavení s cestovními výlohami atp.

 

S jakým objektivem fotit divokou přírodu

 

1) Nikon 70-300mm f/4.5-5.6G VR

Pokud se chcete s náklady vejít do rozumné konečné částky, je Nikon 70-300mm f/4.5-5.6G VR pro vás tím pravým. Autofokus je za denního světla velmi dobrý a rozsah 70-300 je ideální zejména při fotografování ptáků usazených na stromě a velkých zvířat. Objektiv je vcelku lehký a kompaktní, takže ho snadno unosíte v brašně či batohu. Je schopný produkovat relativně dobrý bokeh. VR, čili optická stabilizace obrazu, je kvůli jeho délce velkou výhodou.

Za denního světla dosáhnete s tímto sklem skvělých výsledků – problém nastává při zhoršených světelných podmínkách. Dále také nemůže být použit zároveň s jakýmikoli telekonvertory, to znamená, že jste omezeni 300mm.

 

2) Nikon 70-200mm f/2.8G VR II

Dalším krokem od 70-300mm je objektiv Nikon 70-200mm f/2.8G VR II, vynikající objektiv nejen pro portréty, ale i pro fotografování divé zvěře. Zatímco je poměrně krátký, je to jeden z mála objektivů od Nikonu, který je kompatibilní se všemi telekonvertory. Nikon TC-14E II z něj udělá 100-280mm f/4.8 (1.7x) a nejnovější Nikon TC-20E III ohniskovou vzdálenost zdvojnásobí na 140-400mm (2,0x) f/5.6. Opravdu univerzální objektiv.

Narozdíl od Nikonu 70-300mm f/4.5-5.6G VR je Nikon 70-200m f/2.8G VR II objektiv s velmi ostrou kresbou od 70mm až po 200mm. Spojuje nejlepší technologie Nikonu, včetně rychlého AF, nanovláken a VR II.

 

S jakým objektivem fotit divokou přírodu

3) Nikon 300mm f/4 AF-S

Další objektiv je můj dlouholetý favorit – Nikon 300mm f/4 AF-S. Profesionální sklo s vynikající optikou a velmi rychlým automatickým ostřením. Opticky je lepší než Nikon 70-300mm i Nikon 70-200mm VR II + telekonvertory a krásně se blíží ke svému většímu bratru Nikon 300mm f/2.8G VR II.

 

Tenhle objektiv mám ráda především kvůli světelnosti, kompaktnosti, ostrosti a schopnosti produkovat krásný bokeh. Velmi dobře funguje ve spojení s telekonvertorem Nikon TC-14E II 1.4x. Nicméně má pár nedostatků, které doufám Nikon při nadcházející verzi vychytá. Za prvé objektiv nemá VR. Za druhé není opatřen příliš stabilní objímkou na stativ, tudíž budeme nuceni investovat do kvalitnější.

 

4) Nikon 300mm f/2.8G VR II

Dalším skokem v objektivech je (z hlediska hmotnosti, velikosti i nákladů) Nikon 300mm f/2.8 VR II – fenomenální objektiv, vůbec jeden z nejlepších, které kdy společnost Nikon produkovala. Je to dříč, používaný profesionály při fotografování sportovních činností, divoké zvěře i portrétech. Používala jsem ho několik měsíců a byla jsem ohromena jeho výkonem, a to zejména při kombinaci s telekonvertory. Nikon totiž pustil do světa s tímto objektivem i konvertor TC-20E III, který z něj udělá 600mm f/5.6. Vše je opatřeno nejnovějšími technologiemi, jako je VR II, vynikající optikou, prvotřídním AF a super rychlým automatickým zaostřováním i ve špatných světelných podmínkách.

 

S jakým objektivem fotit divokou přírodu

5) Nikon 400mm f/2.8G VR

Pokud chcete vidět doslova objektivovou bazuku, podívejte se na Nikon 400mm f/2.8G VR. S tímto objektivem jste schopni dostat se až na 800mm f/5.6 při použití 2,0x konvertoru. Váží neuvěřitelných 4,6 kilogramů, takže je skoro stejně tak těžký jako nejtěžší objektiv, který Nikon vyrábí – Nikon 600mm f/4 a skoro dvakrát tak těžký jako Nikon 300mm f/2.8G VR II. Takhle masivní samozřejmě není bezdůvodně – jeho velká světelnost (f/2.8) vyžaduje obrovské skleněné prvky, aby byl schopný tolik světla do fotoaparátu vůbec přenést. Podobně jako Nikon 300mm f/2.8G VR funguje výborně se všemi konvertory, včetně Nikon TC-20E III.

 

6) Nikon 500mm f/4G VR

Nikon 500mm f/4G VR je jakousi zlatou střední cestou mezi 400mm a 600mm. Vzhledem k jeho cloně (f/4) je mnohem lehčí než 400mm f/2.8G VR (téměř o kilogram) a je mírně těžší než Nikon 200-400mm f/4 VR II. Je to jediný objektiv, o jehož držením bych snad na pár minutek uvažovala. U všech ostatních bych zásadně používala stativ. Opticky je to velmi ostré sklo. Není moc na co si stěžovat ani co se týká funkčnosti.

 

S jakým objektivem fotit divokou přírodu

7) Nikon 600mm f/4G VR

A konečně vám mohu představit cadillac mezi Nikon objektivy. Nikon 600mm f/4G VR – nejdelší, nejtěžší a nejdražší ze všech. Objektiv, který si pořídí mnoho wildlife fotografů, zejména na fotografování ptáků. Bez debat budete na jeho udržení potřebovat kvalitní stativ – takové monstrum udrží například Gitzo Systematic s Wimberley Gimal hlavou. S tělem (jako je například Nikon D3S) se dostanete na neuvěřitelnou váhu 6,5 kilogramu.

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Infračervená fotografie

Fenomén infračervené fotografie

Infračervená fotografie, zkráceně „IR“ (infrared) nabízí fotografům zbrusu nový svět, ve kterém mají šanci vidět dosud neviděné. Snímky, které pořídíte v infračerveném světle mají úplně jinou atmosféru a vyznění (často mnohem dramatičtější a umělečtější) než ty běžné. A pokud si myslíte, že nejprve musíte kupovat drahé infračervené fotoaparáty, tak jste na omylu. Jde to i levněji. V

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 30.04.2016
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit
Jaroslav Zákravský

Jaroslav Zákravský: Krajinář se nesmí bát zvednout zadek, naložit na záda batoh, zmrznout, zmoknout a trpět.

S postupujícím létem nám pomalu začínají otevírat náruč mlžné opary nad jezery, husté mlhy v horských lesích a listy postupně získávají stále zlatější barvu. Nedá se nic dělat, ale léto odchází každý rok rychleji, a proto se musíme začít soustředit na fotografický podzim. Ten patří v první řadě krajinářům. Jedním z nich je Jaroslav Zákravský, […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 06.09.2016
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Rozhovory
10365556_776454002375926_7312677042056014623_o

Lucie Schweinerová: „Boudoir je tajemný a hravý, odhaluje méně a spíše naznačuje.“

Dnes přinášíme rozhovor s fotografkou Lucií Schweinerovou specializující se na boudoir fotografii. V čem spočívá její gró? Boudoir je tajemný a hravý a na rozdíl od glamouru, který je více sexuálnější a prvoplánovější, boudoir odhaluje méně a spíše naznačuje. Glamour je více módní a idealizovaný. Obecně je v boudoiru důležité škádlení – ženy neukazují vše, jsou spíše zahaleny […]

Autor článku Monika Manová Datum článku 24.11.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Rozhovory
Víkendoví válečníci aneb sportovní fotografie v 6ti krátkých radách

Víkendoví válečníci aneb sportovní fotografie v 6 krátkých radách

K fotografii jsem dospěla již v patnáctém roku žití a okamžitě se ze mě stal víkendový válečník. To proto, že přes týden jsem chodila na střední školu a tak jediný volný čas na fotografování zbýval o víkendu. A tak jsem v sobotu ráno sbalila batoh, v tom lepším případě jsem nezapomněla ani baterii, kterou jsem […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 19.02.2015
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit