Začněte se zlepšovat ve focení efektivně:

Eshop Výukové kurzy
1SESTAVA DPE 300+300

Rozhodujete se, jaká světla si pořídit do ateliéru?

Rubrika článkuJak fotit 14.02.2018

Do ateliéru se vyplatí pořídit klasická světla určená pro napájení ze sítě. Dnes bych rád zmínil dvě z nich…

Ponechám stranou nejnižší hobby třídy, kterých najdete na trhu mnoho, cenově cca. Do 4.500,- Kč a mají jednu společnou nevýhodu – nejsou určena pro velké zatížení. Pokud fotografujete často a hodně expozic po sobě, vyhřívají se jim kondenzátory a z dlouhodobého hlediska (2-3 roky a více) se jejich servisování nevyplácí. To znamená pokud víte, že budujete ateliér na dobu delší než 2-3 roky, vyplatí se spíše koupě zábleskových světel střední, či profesionální třídy, která můžete používat klidně 5, 10 let i déle s minimálními náklady na servis (dle náročnosti na zatížení).

Dvě třídy které vám dnes chci představit se od sebe laicky řečeno liší asi tak jako rodinné kombi v základní výbavě od solidní limuzína v plné výbavě. 

 

 

První z nich (ten „kombík“) je robustní a spolehlivá Photon Millennia DPE, která se prodává ve slabší variantě s označením 300 a silnější 400. Tradičně má jako všechna světla od Photon Europe velice rychlé nabíjení (u třístovky je to Čas znovu-dobití: 0.3 – 1,0s), čímž výrazně převyšuje konkurenční značky, plynulou regulaci síly záblesku ve velkém rozsahu 6-ti clonových čísel: 1/32 – 1/1, což nám bez problému umožňuje používat i nízká clonová čísla, velice slušná je i krátká doba hoření výbojky t=0,5 1/2400 s, samozřejmostí je aktivní chlazení, fotobuňka a světlo je vybaveno pilotní žárovkou 150W. Ovládací panel je přehledný, jednoduchý a obsluha je snadná a intuitivní.

Protože je konstrukce velice bytelná a světlo nemá žádné složité funkce, světlo velice dobře snáší i umístění v ateliérech, které se pronajímají, ve školách a obecně ateliérech, kde se střídá více fotografů – laicky řečeno není na něm moc co „rozštelovat“, nebo rozbít. Pokud fotíte převážně v rozsahu clon f1,2 – f8, tak Vám bohatě stačí třístovka, pokud častěji fotíte i na f8-11 a nesvítíte moc z dálky, tak je lepší jít do čtyřstovky, která má o půl clonového čísla vyšší výkon. Od servisního technika mám navíc ověřenou informaci, že na tomto typu světla nejsou v podtastě žádné reklamace, což je vzhledem k tomu, že už se prodává třetím rokem co říct. 

   Další velkou výhodou je, že na Photon Millennia DPE aktuálně běží slevová akce, proto můžete základní sestavy světel DPE světel nakoupit za velice zvýhodněné ceny.

 

 

Druhé ze světel na které Vám chci dnes dát tip je Photon DPL ProV, což je záblesk šitý na míru profesionálům a k dostání je u Photonu v provedení 400Ws a 600Ws. Oproti levnější variantě má vestavěný přijímač, pomocí kterého můžete světlo originálním odpalovačem nejenom spouštět, ale také regulovat jeho výkon a zapínat pilotní žárovku a to až 16 různých světel, díky možnosti nastavení 16-ti kanálů. K tomu všemu vám postačuje jeden jediný radiový vysílač TRS-V umístěný na fotoaparátu. Pilotní žárovka je zde výkonnější (250W) a dobíjení rychlejší (verze 400Ws nabíjí za neuvěřitelných 0,2-0,9s), rozsah opět osvědčených 6 clonových čísel (1/32 – 1/1).

 

 

Všechny tyto funkce dělají z DPL ProV na trhu predátora, ovšem to úplně nejlepší nakonec je, že mají extrémně krátkou dobu hoření v celém rozsahu výkonu (od minima až po maximální výkon) 600Ws 1/3500s a 400Ws dokonce 1/4000s ! Což je dosaženo použitím unikátního technického řešení v kombinaci se speciální výbojkou, ve které rychleji prohořívá xenonová náplň. S takto krátkou dobou hoření není problém zmrazit pohyb ani při použití obvyklých synchročasů 1/125 -1/200s

Pokud běžně při focení nevyužíváte vyšší clonová čísla než f8-11, tak bohatě dostačuje varianta 400Ws, pokud používáte clony vyšší, nebo občas potřebujete přesvítit denní světlo od slunce, tak doporučuji spíše 600Ws.

Optimální počet světel do profesionálního foto studia jsou 2-3, ale začít se dá i s jedním až dvěma světly, pokud chcete kvalitní vybavení, které dlouho vydrží a nevadí vám dokupovat zařízení ateliéru postupně.

 

Autor: Petr Kuchař

 
 

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Petra Veselá

Petra Veselá: Pokud se k focení nedostanu alespoň jednou v týdnu, přichází abstinenční syndrom

Fotografka Petra Veselá se věnuje portrétní a fashion fotografii. Vstupte na chvíli do jejího světa plného emocí, barev a inspirace. Prozraďte své první ranní myšlenky. Jak vypadá váš běžnýpracovní den? První ranní myšlenky jsou dost často ovlivněny nocí, která probuzení předcházela, a tím, jaké sny se mi zdály, jestli to byly noční můry, které jsou […]

Autor článku Monika Manová Datum článku 13.04.2015
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Rozhovory
focení s mečem

Světelný meč pro fotografy od Photon Europe – recenze

Fotografie plné různých barev, hra světel a stínů, pohyb, nasvícení částí těla, kreativní portréty… můžete s ním fotit cokoliv vás napadne. Lighting sword vám také pomůže dostat do vašich fotografií ty správné emoce a směr. A jestli vás nebaví jen obyčejné pózování před fotoaparátem, tento meč vám pomůže se zabavit.   Lighting sword – LED […]

Autor článku Kristýna Snášelová Datum článku 12.07.2019
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Články Doma Experimenty Fotomodeling Inspirace na víkend Jak fotit Lidi Recenze Technické novinky Tipy & Návody Úprava fotografií V přírodě Ve městě Zajímavosti Základy
Alan Homolka

Rozhovor s Alanem Homolkou

Alan Homolka, fotograf a model – přesně v tomto pořadí. Z návštěvy televizních Střepin si odnesl přezdívku selfiemaster, nicméně jeho specialitou nejsou pouze, v posledních letech tolik populární, selfie. Rodák z Trutnova, takřka průkopník české iphone profesionální fotografie se s námi v rozhovoru podělí o svoje tipy jak fotit. Jakou ze svých fotografií máte nejradši a […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 03.09.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Rozhovory

Jak fotit cesty

Ať jsou to polní cesty, městské silnice, dvouproudové dálnice, cesty budou i tak dál stát za fotografii. Jejich význam je především symbolický. Když vidíme fotografii cesty, představujeme si, kam asi vede, co by nám mohl odkrýt horizont a podobně. V podstatě se řadí k zástupu fotek, které nedokonalost dohání svoji atmosférou. A všichni do jednoho […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 07.04.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit V přírodě