Začněte se zlepšovat ve focení efektivně:

Eshop Výukové kurzy
Molo

Kam s horizontem aneb rovné linie ve fotografii

Rubrika článkuZáklady 27.12.2015

Dneska si řekneme něco o horizontu, dělení snímku, další kompozičních pravidlech a liniích vůbec. Ve fotografii horizont působí zpravidla jako dělící prvek. Nejlépe přítomnost horizontu postřehnete na krajinářských fotografií, ve kterých, krom toho, že je neoddělitelnou součástí kompozice, dotváří celkové finální vyznění (na fotografii je více oblohy nebo země v závislosti na tom, kde je horizont umístěn, a tím se mění i ústřední motiv fotografie). Horizont může být umístěn buď ve spodní, ve střední nebo v horní části fotografie. K samotnému umístění horizontu ve snímku se dostaneme později. Ze všeho nejdřív je důležité se zeptat…

 

 

Proč je správné umístění horizontu ve fotografii tak důležité?

Je pochopitelně na vás, do které části fotografie horizont umístíte. Dá se s tím vyblbnout a zkoušet milion variant. Ale jako u všeho je i u umístění horizontu ve fotografii nutné nejprve nastudovat základní pravidla, abychom je později mohli porušit (a věděli, že je porušujeme). Pokud linii horizontu umístíme správně, doplní nám kompozici, ale zároveň k sobě nebude zbytečně přitahovat pozornost. Na druhou stranu pokud horizont umístíme špatně, může se stát konkurenčním prvkem hlavního objektu, od kterého bude odvádět divákovo oko. A to nechceme!

shutterstock_305913236

Dostáváme se k vědomému porušování pravidel. Na fotografii níže vidíte horizont uprostřed fotografie, který celkové vyznění nejen neruší, ale naopak snímek dotváří, a to díky odrazům hory a stromů na vodní hladině, takže fotografie působí celistvě.

 

Horizont ve spodní části fotografie

V případě, že se rozhodnete umístit horizont ve spodní části fotografie, musíte počítat s tím, že divákovo oko bude přitahovat horní část snímku. Pokud v horní polovině nemáte umístěn dostatečně zajímavý objekt, bude se pravděpodobně jednat o oblohu. V takovém případě doporučuji počkat si na dostatečně zajímavé počasí – modrá vymetená obloha neudrží divákovu pozornost dlouho. Díky předpovědi si dnes můžeme vytipovat mlhu, červánky, přicházející bouřky i duhy bez větší námahy.

 

Když se ve snímcích soustředíme na zobrazení oblohy, bude skvěle fungovat delší čas závěrky, který nám nebe „rozmaže“ a vyniknou tak měnící se mraky i barvy.

shutterstock_130110026

Horizont v horní části fotografie

Jak můžeme krásně vidět na fotografii výše – pokud umístíme horizont v horní části fotografii, budeme muset svojí pozornost mnohem více zaměřit na popředí (neboli přední plán), v tomto případě je to velké kameny nad vodní hladinou. Umístění horizontu v horní části fotografie tak využijete třeba při fotografování portrétů, kde by vám jinak zbytečně rušil pozadí za modelem či modelkou.

 

shutterstock_163166009

Horizont uprostřed?

Jak už jsem psala výše, je umístění horizontu uprostřed snímku náročné, ale ne nemožné. Jde o to, že kompozice se středovým horizontem se může ve výsledku zdát nevyvážená. Proto doporučuji diváka trochu zmást – a umístit horizont o něco výš nebo výš (ne přímo doprostřed fotografie). Skvěle funguje s již zmiňovanými odrazy na vodní ploše.

 

 

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Ywonn

Ywonn: Občas s rodiči vypadáme jako opičky z cirkusu

  Zvu vás na rozhovor s vyhledávanou fotografkou Ywonn, která se věnuje svatební, rodinné a dětské fotografii. Často s rodinou spolupracuje dlouhodobě, takže vlastně vzniká takový časosběr o lásce, vzájemné úctě a dětech.    Kdo a kdy vás přivedl k fotografování? K fotografování jsem se dostala víceméně sama, už od mala jsem ráda fotila. Ale co […]

Autor článku Monika Manová Datum článku 09.03.2015
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Rozhovory
Rado Adámek

Rado Adámek: „Dobra fotka nepotrebuje retušovanie? Ti co to pisou, skor nevedia používat Photoshop.“

Slovenský fotograf Rado Adámek sice sám sebe označuje za amatérského fotografa, nicméně jeho fotografie a obliba, které se v současné době těší, vypovídají o opaku. Fotografuje nádherné portréty, avšak do svého hledáčku vpouští vždy pouze ženy. Proč? To a mnoho dalšího na vás čeká v následujících řádcích.     Mohl byste na začátek trochu představit […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 27.07.2016
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Rozhovory
8 inspirací z Pinterest

Digitální fotografie – 8 inspirací z Pinterest

Nechte se inspirovat nástěnkami angloamerických přispěvatelů na Pinterest – tématem je digitální fotografie. Karen Belarouci – Velká Británie   Wildfowl Designs – Londýn     Alicia Heaney   Mary Batson – Phoenix, USA Alexandra Heinemann Barbie Carroll – Orlando, USA     Saesha Ward – Manchester, Anglie Maryanne Brown              

Autor článku Monika Manová Datum článku 26.10.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Inspirace na víkend
Jaromír Funke

Jaromír Funke: fotograf pedagog

Třetí velký český umělec, kterého bych vám tímto článkem ráda přiblížila je – jak jinak – Jaromír Funke. Ačkoliv jeho sláva nedosahuje výšin jeho dobrého kamaráda Josefa Sudka, jedná se o jednoho z předních průkopníků avantgardní fotografie, který si svou pozornost zasluhuje i po 70ti letech od své tragické smrti.   Funkeho začátky   Jaromír […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 12.03.2016
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit