Začněte se zlepšovat ve focení efektivně:

Eshop Výukové kurzy
Jak fotit texturu

Jak fotit texturu

Rubrika článkuJak fotit V přírodě Ve městě 19.08.2014

Fotografování textur může být zábavou, výzvou, ale také celkem lukrativní job. Jedna z nejskvělejších věcí na texturách je, že jsou k nalezení vlastně všude. Sedíte u počítače, otočíte hlavou doprava a já vám můžu zaručit, že vidíte alespoň deset potencionálních textur. Kromě jiného může fotografování textur povýšit obyčejnou scenérii na něco vizuálně zajímavějšího. 

1. Textury okolo nás

Ne každá textura bude jako fotografie vypadat dobře a netvrdím, že první fotografie jakéhokoliv povrchu, kterou uděláte, bude stát za to. Pro tento druh snímků je potřeba rozvinout si určitý cit pro to, co funguje a co ne. Při fotografování textur se snažte hrát si s hloubkou světla a stínu, protože fotografie bez tohoto kontrastu bude vypadat spíš jako kresba. Stíny fotografii oživí. Dále musí mít textura atraktivní vzor, složení a samozřejmě příjemné barvy. Když spojíte všechny tyto prvky dohromady, výsledek může být ohromující.

 

114

2. Textury vytvořené

Vlastnoruční tvorba textury není o moc těžší. Pár příkladů pro představu: zmuchlejte kus starého papíru, posprejujte plátno, vyryjte jednoduché ornamenty do dřeva nebo nakupte hromadu listí. Použijte trochu té fantazie a kreativity a užijte si to příjemné překvapení z výsledku.

 

17

3. Nastavení

Za prvé, použití statusu při fotografování textury je naprostou nezbytností, protože na texturu musí být rovnoměrně a velmi dobře zaostřeno. To platí dvojnásob, pokud se chystáte textury sdílet na internetu a zpoplatnit. Čas od času může být jemné a úmyslné rozostření žádoucí, nicméně povětšinou by textura měla být ostrá co to dá. Proto je dobré nastavit co nejvyšší clonu, což znamená, že rychlost závěrky bude velice nízká, tím pádem i to nejjemnější zachvění způsobí rozechvění fotoaparátu (a dostáváme se zpátky ke klíčovému použití stativu). Vsadíme-li na jistotu, nastavte clonové číslo f/11 a co nejnižší ISO. Dvojnásobnou ochranu proti rozhýbání zajistí dálkové ovládání k fotoaparátu.

 

53

4. Objektivy

Nejlepším objektivem pro fotografování textur je 50mm objektiv, který nezpůsobí téměř žádné zkreslení. Pokud ho nemáte ve výbavě a nemůžete si dovolit jeden pořídit, jakýkoli objektiv nad 35mm bude správnou volbou. Pokud i tak bude snímek zkreslen, je velmi snadné ho upravit v Photoshopu, ale riskujete tak ztrátu na kvalitě. Nejlepší je pohrát si se snímkem přímo ve fotoaparátu. Zvažte otázku z jaké vzdálenosti subjekt fotografovat. Pokud snímáte cihlovou zeď, je dobrý nápad poodstoupit si a dostat tak do snímku co nejvíc ze zdi. Naopak, při fotografování složitého vzoru je lépe dostat se tak blízko, jak je to možné a zachytit všechny detaily. Zrnka písku na kůži budou vypadat mnohem lépe z blízka, stejně jako detail motýlího křídla. Manuální vyvážení bílé je nejvhodnější (jestli s tímto nastavením nebudete spokojeni, zkuste režim „cloudy“ nebo „shadow“).

 

6

5. Světlo

Světlo je dalším důležitým faktorem. Šedá obloha a posmutnělé počasí není tím nejlepším prostředím pro fotografování textur. Jasné sluneční světlo je nejlepší pro fotografování venkovních textur a to zejména při východu a západu slunce, kdy jsou rozdíly mezi světlem a stínem největší. Pokud se nacházíte v místnosti, využijte světlo od okna co nejefektivněji.

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

S jakým objektivem fotit divokou přírodu

S jakým objektivem fotografovat divokou přírodu? (Nikon)

Jaký objektiv od Nikonu si vybrat na fotografování divoké přírody? Čtenáři se mně často ptají, jaká skla používám, a protože jsem napsala již dva články, a to Svatební objektivy a Krajinářské objektivy, považuji za nutnost vyhovět i těm z vás, kteří propadli kouzlu fotografování divoké zvěře a přírody. Prosím, abyste měli na paměti, že se […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 30.09.2015
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit
Pouzdro na pamětové karty Peli 0915

Recenze: Peli Case 0915 Odolné pouzdro na pamětové karty

Pokud aktivně fotíte, asi znáte zmatek v pamětových kartách. Situace se zhoršuje, pokud vyrazíte na vícedenní foto cestu bez počítače. Pak musíte řešit uložení pamětových karet v zavazadle. Jsou malé a snadno se v brašně nebo batohu zatoulají. Před nedávnem se nám do redakce dostala zajímavá věcička. Mini kufřík od firmy Peli, který tento problém […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 05.12.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Recenze

Co je to DSLR aneb rozebraná zrcadlovka

Vítám Vás u prvního ze série článků, které mají za úkol Vás bezpečně provést světem fotografování od začátku do konce (tedy v případě, že bychom připustili, že ve fotografii existuje konec). Začínat budeme zlehka – vytyčením pojmu digitální zrcadlovka. V následujících článcích si pro Vás chystám rady ohledně koupě vybavení, zkrátka nepřijdete ani při libůstkách […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 11.05.2015
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit
Samsung-NX-mini

Sedm dní v novinkách z fotografie

Ultratenká bez-zrcadlovka s výměnnými objektivy Samsung si připravil nový přírůstek do rodiny svých „EVF zrcadlovek“ (trochu zavádějící označení, protože tento konkrétní fotoaparát nemá ani zrcadlo, ani elektronický hledáček – EVF, Electronic View Finder). Nový Samsung NX Mini se honosí označením „nejtenčí a nejlehčí fotoaparát na světě s výměnnými objektivy“. V tenkém, elegantním těle najdeme

Autor článku Ondřej Panáček Datum článku 26.03.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Technické novinky