Začněte se zlepšovat ve focení efektivně:

Eshop Výukové kurzy

Fotografujeme, ale jsme zároveň umělci?

Rubrika článkuJak fotit 23.02.2015

Samozřejmě, koncept fotografie spadá do jednoho z odvětví umění, ale můžete někoho striktně označit za umělce na základě jeho práce nebo hobby?

Fotografové jsou v těchto dnech všude. Kromě tisíců a tisíců fotografů, kteří na fotografování vystavěli své živobytí jsou zde také všechny rodiny s fotoaparáty a každý kdo alespoň trochu ví jak fotoaparát používat. Každý z vás, kdo se nazývá fotografem má možnost – dle mého názoru – nazývat se také umělcem.

 

Termín umělec má silný význam a není diskriminující. Já sama se za umělce nepovažuji. Není to nálepka, kterou bych sama sebe označila, jelikož nevystihuje způsob, jakým se na své fotografie dívám.

Je slovo umělec příliš zavazující?

Někdy se setkám s konotací, že pokud chci být považována za respektovanou fotografku, musím být zároveň umělkyní. Bez ohledu na to, co přesně tyto termíny znamenají.

 

V této době se ani nemusíte příliš snažit, abyste se naučili pořizovat skvělé snímky. Nepotřebujete temné komory, chemikálie a počítat kolik snímků vám na filmu zbývá. I s chytrým telefonem dokážete udělat úžasné fotografie ve vysoké kvalitě. Tím se svět fotografie a umění otevřel pro mnohem víc lidí.

Musíme tedy být umělci? Musíme myslet jako umělci a jít na uměleckou školu, abychom se stali dobrými fotografy?

 

Co takhle? Musíme myslet jako umělec a jít na uměleckou školu abychom BYLI umělci?

Býti fotografem může být stejnou měrou o tom, jaké máme technické znalosti a zkušenosti a stejně tak o tom, jakou máme vizi.

Rovnováha mezi technickými schopnostmi a vizí

Aby jste byli schopni dělat skvělé fotografie, musíte mít oboje – technické dovednosti a vizi. Kombinace těchto dvou schopností je to, co převádí skutečnost na fotografii.

Někteří lidé se snaží nahradit termín vize jiným slovem, jako třeba „oko pro umění“. Můžete tomu říkat jak jen chcete. Vaše vize může být výsledkem důkladného plánování, které dělá velké snímky velkými. Dále může být vaše vize více instinktivní a založena na znalostech fotografických pravidel a osobních zkušenostech.

 

Vidíte svět, vyndáte foťák a hle – je tu fotografie. To dělá všechny fotografy stejnými a zároveň jinými. Z toho samého místo udělá 20 fotografů 20 různých fotografií. Vaše vize je výsledkem toho, jak dokážete vidět svět: jinak, než osoba vedle vás, a to na základě vaší osobnosti a vašich přesvědčení.

Můžete se pokusit porozumět svým vizím skrz pochopení, proč svět vidíte tak, jak ho vidíte. Reflektují vaše fotografie způsob, jakým vidíte svět? Pracujete ve vašich fotografiích stejnou měrou na technických schopnostech a vizích? Nebo se upínáte pouze na jednu z nich?

 

Důvod, proč na rozdílu mezi fotografy a umělci záleží…

Fotografie není svázaná konvencemi. Nikdo z nás se nemusí vejít do určitého stylu nebo fazóny. Vše, co je nutné udělat je objevit svůj styl a prozkoumat ho. Stigma, že se člověk musí chovat jako „umělec“ tak, aby se cítil za fotoaparátem dobře, je mylný.

 

Před vámi leží věci, které chcete zachytit (vaše vize) a časem se vám podaří vydláždit svojí vlastní cestu, a to s pomocí vize a technických dovedností.

 

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Le Monika

Le Monika: „Polaroid není módní trend, pomohl mi dosáhnout vlastního stylu.“

Le Monika je pseudonym mladé fotografky, jejíž tvorba je zaměřena především na portréty a svatby. V dnešním rozhovoru jsme ji vyzpovídali především ohledně fotovýbavy, kterou používá, jaké fotografy obdivuje i o tom, jaké jsou její nadcházející plány pro rok 2016.   Mohla bys na začátek představit v krátkosti sebe a svojí dosavadní tvorbu? Jako fotografka vystupuji pod […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 24.03.2016
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Rozhovory

Kompozice fotografů přírody

Zeptá-li se vás někdo jako fotografa, jak kompozice ovlivňuje výslednou fotografii, víte co odpovědět? Pokud by vaše odpověď zněla „nejsem si stoprocentně jistý“ nebo „nevím jak bych ti to vysvětlil,“ jste na správném místě. Kromě umění expozice je kompozice další z těch těžších částí fotografování, a proto doufám, že vám některá z jejích tajemství odkryje tento článek. […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 23.03.2015
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku V přírodě
Jak fotit hory

Jak fotit hory

Ač to v naší české kotlině na sníh zatím nevypadá, není pochyb, že na horách se objeví. A když ne v Česku, tak někde jinde, a tam si za ním řada z Vás určitě ráda zajede. Takové Alpy jsou věčným objektem jak lyžařů, ale také fotografů.   1. Hory jako krajinka Fotografování hor se řídí těmi samými pravidly […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 13.01.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit V přírodě
braunMaster_action_cam

Novinky v natáčení videa DSLR

Sony A7S se 4k videem a dalšími profesionálními funkcemi Poslední přírůstek v řadách bez-zrcadlových fotoaparátů firmy Sony si nezadá s profesionálními přístroji. Sony A7S má nový, 12,2MPx full-frame EXMOR CMOS snímač, s vysokou citlivostí (ISO 100-102400, rozšiřitelné až na 50-409600), jehož výstup zpracovává BIONZ X procesor. Při použití přímého přenosu videa přes HDMI dokáže poskytnout 4K (24p nebo [

Autor článku Ondřej Panáček Datum článku 09.04.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Technické novinky