Začněte se zlepšovat ve focení efektivně:

Eshop Výukové kurzy
Pravidla kompozice

Kompozice – co je zač?

Rubrika článkuZáklady 09.11.2015


Vítejte u prvního článku ze série KOMPOZICE.

 

Začneme tím, že si vyjasníme samotný pojem. Ráda bych nastínila začínajícím fotografům co kompozice je, o čem je, z čeho se skládá, proč je nesmírně důležité o ní při fotografování přemýšlet a jak ji sestavit.

Pravidla kompozice

1) Obecná definice pojmu

Termín kompozice se nevztahuje pouze na výtvarné umění, ale i k hudbě, tanci, literatuře a prakticky k jakémukoliv jinému umění, které si dokážete představit. Obecně má kompozice dva důležité a spolu související významy.

 

Prvně a především – kompozice znamená poskládání jednotlivých prvků a objektů do výsledného snímku. V důsledku toho je kompozice klíčem k uměleckému dílu. Proto byste ji neměli podceňovat. Mnoho umělců věnovalo studiu kompozice roky, ba i životy!

Pravidla kompozice

V případě, že do snímku nezahrnete dostatečné množství prvků, pozbyde fotografie detailů. Ty jsou nezbytné především pro diváka, kterému bez dostatečného množství prvků může uniknout pointa celé fotografie. Na druhou stranu příliš mnoho prvků ve snímku bude působit rušivě.

Dobrá kompozice vyžaduje rovnováhu.

To nejlepší, co můžete udělat, je ujistit se, že všechny prvky ve fotografii mají nějaký význam pro příběh, který se snažíte předat divákovi.

Pravidla kompozice

V některých případech může kompozice znamenat samotné umělecké dílo. Tak například když mluvíme o konkrétní instalaci, používáme spojení „Tato kompozice…“ Taková definice platí taktéž pro hudbu (hudební komponisté – skladatelé).

2) Kompozice ve fotografii

Teď, když známe obecnou definici pojmu kompozice, není těžké vykoumat její význam ve fotografii. Jednoduše řečeno:

Kompozice je poskládání a uspořádání prvků ve snímku takovým způsobem, který odpovídá cílům a myšlenkám fotografa.

Uspořádání prvků lze provést buď přesunutím jich samotných, anebo přemístěním fotoaparátu. Dobrým cvičením oka pro kompozici je portrét nebo zátiší. Tyto témata poskytují na rozdíl od sportovních nebo akčních fotografií dostatek času k promyšlení a rozvrhnutí celého uspořádání.

Pravidla kompozice

Kompozice je to, co vede divákovo oko po fotografii – zpravidla po těch nejdůležitějších prvcích, občas ve velmi specifickém pořadí. Dobrá kompozice dokáže udělat ze shluku nezajímavých prvků umělecké dílo. Na druhou stranu – špatná kompozice může zničit snímek, na kterém jsou zachycené sebezajímavější předměty. Mějte na mysli, že špatně komponovanou fotografii se vám při postprocesu podaří zachránit jen málokdy. To je také důvod, proč je nutné komponovat velmi pečlivě.

Ohnisková vzdálenost, clona a úhel, se kterými se rozhodnete fotografovat, kompozici výrazně ovlivňují. Pokud například zvolíte nižší clonové číslo, znatelně rozostříte pozadí, které tak dá vniknout předmětům v popředí. To často vede k výraznějším stínům v rozích (vinětaci), která zpravidla vede divákovo oko do středu fotografie. Pokud naopak clonové číslo zvýšíte, zvýšíte hloubku ostrosti, takže ostré budou bližší i vzdálenější předměty. I takto můžete uvést snímek do větší rovnováhy.

Pravidla kompozice

Barevnost, tóny a další kompoziční prvky budeme podrobně zkoumat v nadcházejících článcích.

 

Komponování snímku se pro vás časem stane naprosto přirozenou věcí. Nebudete muset nad umístěním jednotlivých prvků ani příliš uvažovat. Vaše podvědomí to bude dělat za vás. Špatnou kompozici ihned rozpoznáte – vycítíte.

 

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Jaroslav Rössler

Jaroslav Rössler – Král české avantgardy

Dnes doplníme trojici prvorepublikových fotografů o čtvrtého umělce – Jaroslava Rösslera, žáka Františka Drtikola a taktéž jednoho z fotografů, který stál u zrodu české avantgardy. Jaká byla hlavní Rösslerova představa o tom, co je vlastně umění a jak ho sám vnímal?     Jaroslav Rössler se narodil na jaře roku 1902, přesněji 25. května ve […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 31.03.2016
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Slavní fotografové

DSLR versus „point-and-shoot“ aparáty

Výrobci DSLR se snaží pokrýt celý trh výrobou jednodušších i složitějších aparátů a rozdělením trhu do vícero segmentů tak, aby uspokojily potřeby nenáročných amatérů i profesionálních fotografů. Ale jedna věc je jistá – stále ještě existuje velké množství lidí, kteří si kladou otázku: Zachovat věrnost „point-and-shoot“ neboli kompaktnímu fotoaparátu anebo zatnout zuby a přejít na [&h

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 18.05.2015
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Základy
Jak fotit texturu

Jak fotit texturu

Fotografování textur může být zábavou, výzvou, ale také celkem lukrativní job. Jedna z nejskvělejších věcí na texturách je, že jsou k nalezení vlastně všude. Sedíte u počítače, otočíte hlavou doprava a já vám můžu zaručit, že vidíte alespoň deset potencionálních textur. Kromě jiného může fotografování textur povýšit obyčejnou scenérii na něco vizuálně zajímavějšího.  1. Textury […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 19.08.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit V přírodě Ve městě
GoPro

GoPro snímky, které vám zaručeně vyrazí dech!

Také jste si všimli, že se poslední dobou internet GoPro videy a fotografiemi jenom hemží? Pustila jsem se do pátrání, proč tomu tak je. GoPro kamera je extrémně odolný přístroj, kterého využívají především sportovci. Můžete ho pouštět na beton, můžete se pokoušet ho utopit v Mrtvém moři, můžete ho zahrabat do písečné duny – pravděpodobně […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 13.12.2015
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit