Začněte se zlepšovat ve focení efektivně:

Eshop Výukové kurzy

4 tipy pro ostřejší fotografie

Rubrika článkuExperimenty Jak fotit 13.11.2014

Běžně se vám stává, že si po skončení fotografování prohlížíte fotografie na LCD displeji, a to s neochvějným zadostiučiněním jak krásně ostré jsou, jen abyste později zjistili, že na monitoru vlastně tak ostré nejsou a poputují rovnou do koše? Zde je několik tipů, které vám pomohou k ostřejším snímkům.

 

1. Objektiv

Často se dočteme, že čím nižší clonové číslo nastavíme (tím více se otvor rozšíří a do fotoaparátu pronikne maximální množství světla), tím rozostřenějšího pozadí dosáhneme. Nicméně toto není vždy to nejšťastnější řešení. Pokud váš objektiv oplývá světelností f / 1.4, zkuste jej nastavit na f / 2.8. Pokud je totiž clona „dokořán“, riskujete, že zaostřeno bude jen na velmi úzký výběr snímku (například když ostříte na oči, ale zbytek tváře je mírně rozmazaný nebo pokud fotografujete více než jednu osobu – zaostříte na jednoho konkrétního člověka a zbytek skupiny bude rozostřený). Nastavení clony je proto klíčové; nesnažte se o minimální clonové číslo. Nastavte takové, které nechá do fotoaparátu proniknout dostatek světla, vytvoří rozmazané pozadí, ale i přesto ponechá objekt ostrý.

 

shutterstock_189082472

2. Fotoaparát

I sebemenší pohyb fotoaparátu ve výsledku způsobí sice jemné, ale i tak nežádoucí rozmazání – často označované jako chvění. Pokud snímáte bez stativu, ujistěte se, že spoušť tiskněte jemně. Navzdory tomu, že máte pevnou ruku, můžete při prudkém stisknutí spouště způsobit rozostření, které není viditelné dokud si snímek neprohlédnete ve větším rozlišení než na malém LCD displeji. A pokud se vám ruce chvějí stejně jako mně, nebojte se použít stativ. V mnoha případech se zdá býti nepraktický, ale věřte, že se stoupající frekvencí jeho využívání se manipulace s ním stává pohodlnější a jednodušší. Osobně dávám přednost troše té námahy před rozmazaným snímkem.

3. Objekt

Rychlost závěrky budete muset upravit v závislosti na fotografovaném objektu. Fotíte-li rychle se pohybující objekt, budete přirozeně muset rychlost závěrky zvýšit. Nicméně, pokud se pouštíte do fotografování takových portrétů nebo statických objektů, můžete si dovolit čas snížit a dosáhnout tak mnohých zajímavých efektů (v tomto případě je stativ přímo nutností).

 

shutterstock_271861091

 

S časem závěrky souvisí i ohnisková vzdálenost objektivu. K dispozici máme velmi obecné pravidlo, které sdružuje ohniskovou vzdálenost s minimální rychlostí závěrky tak, aby nedošlo k rozmazání. Rovnice zní takto: minimální rychlost závěrky = 1 / ohnisková vzdálenost (v milimetrech). Takže pokud máme objektiv 80mm, minimální rychlost závěrky bude 1/80 sekundy. Pokud máme 50mm, bude to 1/50 sekundy. Toto je jen obecné pravidlo a minimální rychlost závěrky závisí na klidu vaší ruky. Jak jsem napsala dříve, ani mě se chvění při fotografování nevyhne, takže obvykle vynásobím ohniskovou vzdálenost 4x a to je má minimální rychlost závěrky. Takže s objektivem 50mm – 50 x 4 = 200 je moje minimální rychlost závěrky  1/200 sekundy. Zde mluvím samozřejmě o fotografování bez stativu.

4. RAW

Pokud snímáte do RAW a importujete fotografie do počítače, budou se samozřejmě jevit méně ostré. V tomto bodě musíte ostrost v postprocesu vyladit s pomocí počítačových programů, např. Lightroomu. Nepřehánějte to, perfektní ostření je běh na dlouhou trať!

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

pelucha

Už jen pár dní do zahájení největší fotografické akce podzimu!

Už jen týden do zahájení největší fotografické akce podzimu!  Třetí ročník veletrhu a festivalu současné fotografie FOTOEXPO 2015 bude zahájen v sobotu 17. října 2015 v Národním domě na Vinohradech. Připravili jsme pro vás dva sály s fototechnikou, besedy, audiovizuální projekce, exkluzivní workshopy, tematické stage a mnoho dalšího! Zakupte si v předprodeji základní vstupné za […]

Autor článku Filip Obr Datum článku 14.10.2015
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Články Inspirace na víkend
Jak fotit odrazy ve vodě

Jak fotit odrazy na vodě

Při cestování, a to zejména pokud jste přírodymilovník jako já, často narazíte na stojaté vody, které prostě za fotku stojí. Mluvím teď o jezerech, rybnících, tůních a dalších klidných vodách. Samozřejmě, že odraz najdete i v nějaké té línější řece, pokud se budete hodně snažit a prohlídnete tu hněď, která panuje například na Vltavě či […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 25.08.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit V přírodě Ve městě

Jak fotit cesty

Ať jsou to polní cesty, městské silnice, dvouproudové dálnice, cesty budou i tak dál stát za fotografii. Jejich význam je především symbolický. Když vidíme fotografii cesty, představujeme si, kam asi vede, co by nám mohl odkrýt horizont a podobně. V podstatě se řadí k zástupu fotek, které nedokonalost dohání svoji atmosférou. A všichni do jednoho […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 07.04.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit V přírodě
Martin Stranka

Martin Stranka: „Popularita je relativní, je to v podstatě jen vedlejší efekt toho, když děláte, co vás baví.“

Martin Stranka je celosvětově proslulý fotograf. Jeho fotografie byly vystavovány v Los Angeles, Tokiu i Milánu. Navzdory tomuto masovému úspěchu je spíše než v ČR známější v zahraničí. Jeho fotografie jsou snivé, podmanivé, s obrovskou emocionální hodnotou. V následujících řádcích budete mít možnost seznámit se s tímto talentovaným fotografem blíže a dostatečně se naobdivovat jeho […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 26.02.2016
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Rozhovory