Začněte se zlepšovat ve focení efektivně:

Eshop Výukové kurzy
10 chyb, kvůli kterým máte rozmazané fotky

10 chyb, kvůli kterým máte rozmazané fotky

Rubrika článkuTipy & Návody Základy 22.12.2014

Pokud nejsou vaše fotografie ostré, nejste sami! Nejčastější otázka, kterou mi začínající fotografové kladou je: „Jakto, že máš tak ostré snímky?“

 

Rozmazané fotografie jsou velmi častým problémem s nepřeberným množstvím viníků, čili je velmi obtížné určit, v čem je problém. Ale když projdete tento seznam TOP 10 chyb, kvůli kterým jsou vaše fotky rozmazané, pravděpodobně najdete odpověď přímo pro vás.

 

1. Rychlost závěrky je příliš pomalá

Tohle je #1 důvod rozmazaných fotografií. Můžete si myslet, že během půl sekundy rukou nepohnete ani o milimetr, ale ujišťuji vás, že toto zvládne jen zlomek lidí na celé planetě. Pokud se budete držet tohoto pravidla, totiž že rychlost závěrky by měla být převrácená hodnota ohniskové vzdálenosti vašeho fotoaparátu, zabráníte rozmazání snímku způsobeným chvěním ruky, ve které fotoaparát držíte. V praxi to znamená zhruba toto: pokud používáte objektiv s ohniskovou vzdáleností 60mm, rychlost závěrky by měla být 1/60 sekundy nebo rychlejší. S objektivem s ohniskovou vzdáleností 200mm by měla být 1/200 sekundy atd. Chvění fotoaparátu se zvyšuje s délkou objektivu, takže širokoúhlé objektivy budou jeho dopadem trpět mnohem méně.

 

Některé objektivy a fotoaparáty mají vestavěnou stabilizaci obrazu, zejména ty s delší ohniskovou vzdáleností. Stabilizace obrazu obvykle umožňuje zpomalit minimální rychlost závěrky přibližně o 3 stupně, což znamená, že 60 milimetrový objektiv zvládne minimální rychlost závěrky 1/8 sekundy bez chvění.

 

Jaká je VAŠE minimální rychlost závěrky?

 

Kromě pravidla odvozeného od ohniskové vzdálenosti objektivu, máme každý svojí vlastní minimální rychlost závěrky, jelikož se každému chvěje ruka více či méně. Proto je dobré vědět, jaká minimální rychlost závěrky funguje přesně pro vás. Zkuste fotoaparát nastavit do režimu priority závěrky a zkuste dělat jednu a tu samou fotografii od 1/500 sekundy a postupně rychlost snižovat. Zasedněte zpět k počítači a pozorně si prohlédněte jednotlivé fotografie s různými časy závěrky. Já zpravidla nejdu pod 1/125 sekundy, pokud držím fotoaparát v ruce.

 

2. Nepoužití stativu

Pokud dojde ke chvění fotoaparátu a nelze použít vyšší čas závěrky (v důsledku špatných světelných podmínek) nebo vyšší rychlost závěrky použít nechcete, pak budete muset uvést svůj fotoaparát do naprosté nehybnosti, a to za použití stativu či jiného způsobu.

 

Pokud zvolíte použití stativu, není stabilizace obrazu nezbytné. V několika případech může být dokonce kontraproduktivní, takže ho doporučuji před fotografováním vypnout. 

 

3. Špatný způsob držení fotoaparátu

Pro nejlepší stabilitu funguje praxí ověřená „pozice fotografa“: postavte se s nohama mírně rozkročenýma – jednu vpřed, jednu vzad. Jemně podepřete objektiv levou rukou a pravou pak uchopte tělo, lehce stiskněte tlačítko spouště. Lokty přitlačte k hrudníku a místo živého náhledu raději použijte hledáček – opřete tak fotoaparát o tvář. Někteří fotografové jsou tak daleko, že hlídají své dýchaní a srdeční tep, aby se se zmáčknutím spoustě trefili přesně mezi a dosáhli tak maximální stability. 

 

Objektiv

 

4. Clona je příliš otevřená

Velikost otvoru clony má přímý dopad na ostrost fotografie, jelikož clona určuje hloubku ostrosti, čili jak velká část snímku je v centru pozornosti.

 

Objektiv zaostřuje na rovinu, známou jako rovinu ostrosti. Je-li náš cíl vzdálen 2 metry, 2 metry od fotoaparátu bude ležet rovina ostrosti a to, co je před ní a za ní bude rozostřené. Velikost tohoto efektu záleží na otvoru.

 

Pracujete-li hloubkou ostrosti kolem f / 2.8, tudíž velmi nízkou, zdůrazníte jen velmi malou část snímku. Naopak použijete-li vyšší clonové číslo, např. f / 11, bude zaostřeno na výrazně větší část snímku.

 

Výběr správné clony závisí na typu snímku, který si přejete vytvořit. Pokud se snažíte zaostřit na vše, použijte malou clonu (vyšší clonové číslo). Nicméně budete muset zvolit nižší rychlost závěrky pro kompenzaci ztráty světla.

 

5. Nepoužití autofokusu

Jak dobrý je váš zrak? Nic moc? Brýle? V takových případech nám pomůže autofokus neboli automatické ostření. V těchto dnech jsou fotoaparáty velmi sofistikované – nechte je dělat to, v čem jsou dobré. Další věc, kterou byste měli mít na paměti je, že hledáček by měl být opatřen diopterem – malým kolečkem hned vedle hledáčku, které umožňuje nastavit ostrost. Užitečné zejména pro lidi, které nikdo nedonutí nosit brýle, i když by měli.

 

6. Není zaostřeno na správné místo

I když budete mít vynikající objektiv a fotit budete za jasného dne s malým clonovým otvorem, vysokou rychlostí závěrky a nízkým ISO, nezachrání vás to od pohromy, kterou si způsobíte ostřením na špatné místo. Váš omyl vynikne tím víc, budete-li fotit s plně otevřeným clonovým otvorem – jen minimální odchylka v ostření může předmět hodit zcela mimo ohnisko (takže můžete mít portrét s dokonale ostrými ušními lalůčky, ale s rozmazanýma očima).

 

shutterstock_249360184

 

7. Použití nesprávného režimu ostření

Existují tři hlavní režimy ostření, které by měl mít každý fotoaparát. První z nich je single-shot focus (AF-S) nebo one-shot AF, který je určitě k fotografování statických předmětů. Druhým je kontinuální automatické zaostřování (AF-C nebo AI Servo), které je speciálně navržené pro sledování pohybu. Posledním z nich je automatický režim AF-A a výchozí nastavení na fotoaparátu. Analyzuje scénu a určuje, který z prvních dvou režimů by se měl použít.

 

8. Nepoužití manuálního ostření

Jsem zastánkyní autofokusu, nicméně existuje okamžik, kdy manuální ostření přijde vhod. Když je fotoaparát na stativu a pomocí široké clony je možné dosáhnout velmi malé hloubky ostrosti a vy se chcete ujistit, že na důležitý objekt je skutečně zaostřeno.

 

9. Nečistoty v/na čočce

Sebemenší skvrna na objektivu bude mít vliv na čistotu obrazu. Pokud se snažíte objektiv ochránit levným filtrem, bude to mít stejný účinek – levný filtr totiž sníží kvalitu snímku jakbysmet. Pokud při fotografování používáte filtr neustále, zkuste udělat pár snímků bez něj, abyste zjistili, že snímky negativně neovlivňuje.

 

10. Nekvalitní objektiv

Tato položka je na seznamu poslední z dobrého důvodu: jedná se o nejčastější důvod, na který začátečníci svalují vinu za rozmazané snímky, nicméně jen zřídka je to skutečným důvodem. Přesto ano – s kvalitním objektivem zaznamenáte rozdíl.

 

Pro ostřejší snímky je dobré použití objektivů s pevným ohniskem. Jejich jednoduchá konstrukce zaručí, že obraz bude křišťálově čistý.

Autor článku

Karolína Herzogová

Autorkou článku je Karolína Herzogová, fotografka, která svůj čas zodpovědně dělí mezi fotografování zvířat v divoké přírodě České republiky a osvětu začínajících fotografů prostřednictvím článků na Tipech jak fotit.

 

Mohlo by vás zajímat

Petr Bambousek

Petr Bambousek: „Cesty si plánuji tak, abych si splnil co nejvíc snů.“

Příbramský rodák Petr Bambousek je  fotograf divoké přírody. Se svým fotoaparátem procestoval už mnoho člověkem nedotčených míst. Můžeme jmenovat třeba Kostariku, Thajsko, Irsko, Ekvádor nebo Panamu nebo Gambii. Pojďte se s námi ponořit do jeho světa křišťálově čisté přírody a vůní deštného pralesa…                   Jakou ze svých fotografií máte nejradši a proč? Ta je pokaždé [&

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 09.06.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Rozhovory
Mamina Photography

Mayia Koutová: „Fotografie je vzpomínka, která vypráví příběh.“

Mayia Koutová alias Mamina Pictures – pod touto přezdívkou ji můžete vyhledat na facebooku, jako to již udělalo mnoho lidí před vámi. Nechce se ani věřit, že fotit začala tato 25letá maminka z Hradce Králové před pár měsíci. Už teď její tvorbu obdivují tisíce Čechů. Jak sama říká – k fotografování ji přivedlo narození syna. Místo […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 15.03.2016
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Rozhovory
Portrét

5 tipů jak fotit ženy

Když sebe samu pokouším nějak pěkně vyfotit, většinou se po pár vteřinách začnu nenávidět a počítat věci, které mi vadí a ke kterým jsem si po dvaceti letech vybudovala neochvějnou nenávist; zplihlé vlasy, tvar mého obočí nebo neviditelné lícní kosti. To jsou moje komplexy navzdory faktu, že fotím. Jak bych tedy mohla po chudákovi ženské, […]

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 16.10.2014
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Jak fotit Lidi

Proč jsou některé objektivy tak drahé?

Jednou za čas dostanu otázku, proč jsou některé objektivy o tolik dražší než jiné. Zajímavé je, že právě tahle otázka pochází od amatérských i od profesionálních fotografů – liší se pouze kontextem. Začátečníci chtějí vědět, proč jsou profesionální objektivy dražší než ty spotřebitelské, zatímco profesionální fotografové se zaměřuje spíš na to, co dělá speciální/exotické objektivy […

Autor článku Karolína Herzogová Datum článku 01.06.2015
Komentáře k článku 0 Komentářů Rubrika článku Základy